لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۹

ظریف: آمریکا به بانک‌های اروپایی برای تجارت با ایران تضمین بیشتری دهد


وزیر خارجه ایران امور بانکی را «تنها مانع» همکاری اقتصادی ایران و اروپا دانست و از آمریکا خواست که «موانع روانی» در این زمینه را برطرف کند و به بانک‌های اروپایی «تضمین» دهد که به دلیل همکاری با ایران مواخذه نخواهند شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمد جواد ظریف روز سه‌شنبه ۱۱ خرداد در نشست خبری مشترک با تیمو سوئینی وزیر خارجه فنلاند گفت که هنوز برخی بانک‌های اروپایی « نگران» هستند که ممکن است به دلیل رابطه با ایران از طرف آمریکا بازخواست شوند.

وزیر خارجه ایران با اشاره به «تشویق» همکاری با ایران در بیانیه وزیران خارجه آمریکا و کشورهای بزرگ اروپایی افزود که «هنوز مانع روانی بر سر این راه وجود دارد و آمریکا باید موانع روانی را برطرف کند».

همچنین به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای ظریف از آمریکا خواست که در این زمینه «قدم‌های بیشتری بردارد» و به بانک‌های اروپایی «تضمین» دهد که به دلیل رابطه با ایران با آنها برخورد نمی‌شود.

وزیر خارجه ایران روز دوشنبه نیز در لهستان گفته بود که هنوز برخی بقایای ذهنی تحریم در سیستم‌های پولی اروپایی باقی مانده است و این به دلیل جریمه‌های سنگینی است که این شرکت‌ها در دوران تحریم متحمل شدند.

وی روز اول خرداد نیز ضمن استقبال از بیانیه وزیران امور خارجه آمریکا و کشورهای بزرگ اروپایی مبنی بر تشویق بانک‌ها و تجار به همکاری با ایران، گفته بود که جمهوری اسلامی پس از توافق اتمی وین به «آنچه باید» نرسیده و در کنار بیانیه‌ها، باید «اقدامات عملی» هم انجام شود.

یک روز پیش از آن نیز ولی‌الله سیف، رییس‌ کل بانک مرکزی ایران، ضمن ابراز نارضایتی از دستاوردهای توافق اتمی وین برای جمهوری اسلامی گفته بود که «هنوز نمی‌توانیم ادعا کنیم که روابط بین‌المللی بانکی ما عادی شده است».

وزیر خارجه آمریکا و همتایان او از بریتانیا، آلمان، فرانسه و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز ۳۰ اردیبهشت‌ در بیانیه‌ای از بانک‌ها و بازرگانان خواسته بودند از فرصت‌های سرمایه‌گذاری قانونی در ایران چشم‌پوشی نکنند.

این کشورها همچنین اعلام آمادگی کرده‌اند که تردیدها در این مورد را رفع کنند.

برخی از مقامات دولت ایران از جمله عباس عراقچی معاون وزیر خارجه اعلام کرده‌اند که به جز نگرانی‌های بانک‌های اروپایی از تحریم‌ها، «ضعف در انضباط مالی» بانک‌های ایرانی در همکاری نکردن بانک‌های اروپایی با آنان «بی‌تأثیر نبوده» که بانک مرکزی برای رفع این مشکل «تلاش می‌کند».

در همین حال، حمید تهرانفر معاون سابق نظارتی بانک مرکزی روز ۱۵ اسفند ۹۴، خبر داده بود که بانک مرکزی با هدف «رفع نگرانی» دیگر کشورها، از صندوق بین‌المللی پول درخواست کرده تا نظرش را درباره مقررات بانکی ایران در زمینه مبارزه با پولشویی اعلام کند و این صندوق نظرش را در سال ۲۰۱۸ میلادی اعلام خواهد کرد.

آقای ظریف در این مصاحبه همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه «اقلیت‌های کرد، ترک و عرب در ایران تحت فشار هستند» گفت: «برای اینکه وضعیت در ایران را ببینید به ارومیه و مهاباد بروید و ببینید امروز چگونه رییس جمهوری ایران با مردم کرد و آذری بود و آنها هم چطور از او استقبال کردند. اگر این واقعیت‌ها را مشاهده کنید سپس در جمله‌ای که گفتید تجدیدنظر خواهید کرد».

برخی از استان‌های ایران مانند کردستان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، گلستان و خوزستان در سال‌های ابتدایی پس از انقلاب اسلامی در ایران شاهد درگیری‌های شدیدی بین برخی از گروه‌های مسلح و نیروهای نظامی امنیتی جمهوری اسلامی بوده است.

درگیری‌های مسلحانه در برخی از این استان‌ها از جمله سیستان و بلوچستان و کردستان همچنان ادامه دارد.

طی سال‌های گذشته همچنین تعدادی از فعالان حقوق بشر و همچنین فعالان حقوق اقلیت‌ها در این استانها بازداشت و به زندان محکوم شده‌اند.

حسن روحانی در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، در بیانیه‌‌ای ۱۰ ماده‌ای بر رعایت حقوق اقوام، ادیان و مذاهب در ایران تأکید و وعده‌هایی را در این زمینه مطرح کرده بود.

تدریس زبان مادری اقوام به طور رسمی در مدارس و دانشگاه‌ها و انتصاب نیروهای «شایسته محلی» در پست‌های مدیریتی از جمله وعده‌های آقای روحانی در این بیانیه بود.

تدریس رشته زبان و ادبیات کردی در دانشگاه کردستان، اختصاص بخشی از کتاب ادبیات فارسی پایه اول تا سوم دوره متوسطه دوم به مطالب کردی در استان کردستان و انتصاب یک سفیر و یک معاون وزیر اهل سنت از جمله اقدامات دولت حسن روحانی بوده است.

XS
SM
MD
LG