لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۹

درخواست روزنامه نگاران کانادايی برای آزادی روزنامه نگاران دربند ايرانی


يک سازمان معتبر کانادايی به بازداشت روزنامه نگارانی ايرانی واکنش نشان داده و خواستار آزادی آنها شدند. همچنين تعدادی از ايرانيان مقيم تورنتو از گروههای مختلف روز شنبه ۲۱ بهمن با برگزاری گردهمايی به دفاع از روزنامه نگاران بازداشتی پرداختند.

سازمان روزنامه نگاران کانادايی مدافع آزادی بيان در بيانيه ای خطاب به وزير دادگستری دولت جمهوری اسلامی خواستار آزادی روزنامه نگاران بازداشتی شد و از جمهوری اسلامی خواست به نگرانی اين سازمان در ارتباط با بازداشت روزنامه نگاران پاسخ دهد.

مرتضی عبدالعليان، تنها ايرانی عضو هيئت مديره سازمان روزنامه نگاران کانادايی مدافع آزادی بيان که مقر آن در تورنتو است، با تاکيد بر اينکه اين سازمان معتبرترين نهاد کانادايی در دفاع از آزادی بيان به شمار می رود، به راديو فردا گفت که اين نهاد کانادايی به محض اطلاع از بازداشت روزنامه نگاران ايرانی در چند روز گذشته واکنش نشان داد و نامه ای به وزير دادگستری جمهوری اسلامی ارسال کرد.

وی در حاشيه گردهمايی اعتراضی روز شنبه ۲۱ بهمن ماه در تورنتو که در حمايت از روزنامه نگاران بازداشتی در ايران برگزار می شد، به راديو فردا گفت: اين سازمان در صدد است اقدامات ديگری انجام دهد. به گفته اين عضو هيئت مديره سازمان روزنامه نگاران کانادايی مدافع آزادی بيان، اين سازمان به بررسی وضعيت روزنامه نگاران در يکسال گذشته پرداخته و قرار است نامه ای به قوه قضائيه جمهوری اسلامی ارسال و دلايل برخوردهای غيرقانونی با روزنامه نگاران را جويا شود.

از سويی ديگر تعدادی از ايرانيان مقيم تورنتو روز شنبه ۲۱ بهمن با برگزاری گردهمايی به دفاع از روزنامه نگاران بازداشتی پرداختند. در گردهمايی اعتراضی روز شنبه ۲۱ بهمن ماه در تورنتو علاوه بر مرتضی عبدالعليان، فرخ زندی رئيس کنگره ايرانيان کانادا، رضا مريدی نماينده مجلس ايالت انتاريو و تعدادی ديگری از فعالان مدنی ايرانی کانادايی سخنرانی کردند و خواستار آزادی روزنامه نگاران زندانی در ايران شدند.

رئيس کنگره ايرانيان کانادا در صحبت های خود به اهميت تحريم های حقوق بشری و هوشمند اشاره کرد و با ذکر مقالاتی از نشريات خارجی نقش ويژه نهادهای ايرانی خارج از کشور را در دفاع از حقوق بشر در ايران يادآور شد. وی گفت دولت کانادا در صدد برقراری ديالوگ با مردم ايران است و برای اين منظور در حال برنامه ريزی است.

سلمان سيما، يکی از برگزار کنندگان اين مراسم و عضو سازمان دانشجويان و دانش آموختگان ليبرال به راديو فردا گفت: اين حداقل کاری است که ايرانيان خارج از کشور می توانند انجام دهند. اميدواريم با توجه به اينکه دولت کانادا همواره در دفاع از حقوق بشر در ايران پيشگام بوده است بتوانيم فشار های بيشتری بر جمهوری اسلامی در جهت رعايت حقوق بشر وارد کنيم. تجربه ثابت کرده است که ايجاد فشارهای حقوق بشری بر روی جمهوری اسلامی به نفع زندانيان سياسی تمام شده است.
XS
SM
MD
LG