لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

کارتر: حماس به رسمیت شناخته شود، حصر غزه برداشته شود


يک روز پس از برقراری آتش بس ميان ارتش اسرائيل و جنبش حماس در غزه، جيمی کارتر، رييس جمهوری سابق آمريکا، خواهان به‌رسميت شناخته شدن حماس از سوی جامعه جهانی شده است.

آقای کارتر در مقاله ای به همراه مری رابینسون، که در نشريه آمريکايی فارن پاليسی (سیاست خارجی) منتشر شده حماس را به عنوان «يک بازيگر سياسی مشروع»، در رديف «يکی از نمايندگان قوی ملت فلسطين» ناميده است.

جيمی کارتر در حالی خواهان به رسميت شناخته شدن حماس شده است که دولت ايالات متحده آمریکا اين جنبش فلسطينی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است.

آقای کارتر از دولت باراک اوباما خواسته حماس را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کند.

جيمی کارتر در مقاله خود در فارن پاليسی نوشته که «انتظار ازبين رفتن حماس، بيهوده است و اين جنبش نيز خود به خود از ميان نخواهد رفت.»

به باور آقای کارتر، تنها از طريق به رسميت شناختن حماس است که اين جنبش اسلامگرای فلسطينی تشويق خواهد شد که سلاح خود را زمين بگذارد. وی همچنین از اتحادیه اروپا خواسته حماس را به رسمیت بشناسد.

اين برنده جايزه صلح نوبل ۸۹ ساله در ارتباط با بحران جنگی اين بار ميان اسرائيل و شبه نظاميان حماس که ۲۸ روز طول کشيد، نوشته است، از فرصت آتش بس بايد برای رفع کامل حصر غزه استفاده شود. آقای کارتر مصر را نيز به گشايش مرزهای خود در منطقه رفح با غزه فراخوانده است.

جيمی کارتر به نابودی هزاران خانه در غزه در بمباران های سنگين چهار هفته اخير از سوی نيروی هوايی اسرائيل اشاره کرده و يادآور شده است که خسارات وارده به بيمارستان‌ها و مدارس نيز سنگين است.

در همين حال، وی نوشته است که هر دو طرف در هدف قراردادن غيرنظاميان، به عنوان «جنايتکار جنگی» عمل کرده اند.

خانم مری رابينسون، رييس جمهوری پيشين ايرلند که او نيز برنده جايزه صلح نوبل بوده است، در نگارش اين مقاله در فارن پليسی با جيمی کارتر شراکت کرده و هر دو اسرائيل را به ايجاد «فاجعه انسانی در غزه» متهم کرده اند.

آقای کارتر در زمستان ۲۰۰۹ نيز پس از عمليات نظامی ۲۲ روزه اسرائيل عليه شبه نظاميان غزه، درخواست به رسميت شناختن «دفتر سياسی حماس» را مطرح کرده بود.

کارتر در زمانی که گيلعاد شاليط، نظامی اسرائيلی در اسارت حماس بود، برای آزادی وی، به غزه رفت. اما دولت اسرائيل از اين حضور وی به سختی انتقاد کرد.

بحران جنگی غزه از سه شنبه چهاردهم مرداد، با برقراری آتش بسی که اسرائيل و حماس برای تمديد آن علاقمندی نشان داده اند، ظاهرا تا حد زيادی فروکش کرده است.

نزديک به هزار و ۹۰۰ فلسطينی، که دستکم يک سوم آنها کودکان و زنان هستند، در اين جنگ کشته و بيش از هشت هزار نفر نيز زخمی شده اند.

سران حماس از روزهای گذشته در مذاکرات قاهره برای مبدل کردن آتش بس موقت به آتش بس پايدار، در چارچوب هياتی که رياست آن با مقامات ارشد تشکيلات خودگردان فلسطينی است، شرکت کرده اند.

XS
SM
MD
LG