لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۰

ادامه ماجرای «مشروبات الکلی»: مخالفت با کرانچار، کناره‌گیری کاشانی


زلاتکو کرانچار
زلاتکو کرانچار

پس از آنکه وزارت ورزش به خاطر «صيانت از مسائل فرهنگی» با سرمربيگری «زلاتکو کرانچار» در تيم ملی اميد ايران مخالفت کرد، حبيب کاشانی مدير اين تيم از سمت خود استعفا کرد.

در هفته‌های اخير رسانه‌های ورزشی از درخواست‌های مکرر کفاشيان و کاشانی برای ملاقات با وزير ورزش و تمايل نداشتن محمود گودرزی خبر داده بودند.

مدير کل نظارت و ارزيابی وزارت ورزش که همزمان دبير کميسيون تازه تاسيس مربيان خارجی هم هست، هدف از تشکيل اين کميسيون را «حفظ و صيانت از شرايط فنی، حقوقی و فرهنگی» در ورزش عنوان کرده است. کميسيونی متشکل از افراد غير فنی مانند مسئول حراست وزارت ورزش است.

کاشانی در نامه خداحافظی خود نوشته: «دلايل حسرت ۴۰ ساله صعود به المپيک، مثنوی هفتاد من کاغذ است. برای تيمی که آسيب شديدی پس از ناکامی اينچئون خورده بود، محمد خاکپور را به‌ عنوان مدير برگزيدم و اردوی قطر را برگزار کرديم. برای حضور تک‌تک‌ بازيکنان، دوندگی‌ها و پيگيری‌ها شد.»

او با اشاره به نحوه توافق با کرانچار نوشته مجموعه‌ای از بهترين مربيان داخلی و خارجی مدنظر بودند و بررسی‌ها، من را به انتخاب آقای کرانچار رساند. «يک مربی بزرگ با کارنامه‌ای روشن. با اين حال، زمان بدون توجه به فرايند پيچيده تصميم‌سازی در فوتبال کشورمان، بی‌رحمانه می‌گذرد و می‌سوزد.»

پايگاه خبری وزارت ورزش درباره مخالفت با انتخاب کرانچار نوشت: «در بررسی مستندات کتبی معتبر از مراجع مختلف، جنبه فرهنگی مورد توجه قرار گرفت که کفاشيان هم کاملا بر اين موضوع تاکيد داشت و آن را اولويت فدراسيون خواند.»

وزارت ورزش در حالی با حضور کرانچار مخالفت کرد که او سه سال سرمربی سپاهان و پيش از آن هم سرمربی پرسپوليس بوده است. پرسش اين است که اگر مشکل غير قابل اغماضی وجود داشته، چگونه او اجازه يافته چهار سال در ايران فعاليت کند؟

سايت خبرآنلاين می‌نويسد: «وزير گفته بود او مشروبات الکلی مصرف می‌کند. گودرزی در جلسه با رسانه‌ها گفت فدراسيون می‌خواهد فردی را سرمربی کند که مشروب می‌خورد.»

در ادامه اين گزارش، يادآوری شده است که استفاده کرانچار از مشروبات الکلی ثابت نشده و کاشانی هم اين شايعه را رد کرده است. کاشانی گفته در ساعت‌های مختلف شبانه‌روز با کرانچار جلسه گذاشته اما هيچ وقت نديده که او حالت غير معمول داشته باشد.

سايت خبری فرارو هم به نقل از کرانچار نوشته: «اگر الکلی بودم، آيا می‌توانستم سه سال در ايران کار کنم که در آن نوشيدن مشروبات الکلی جرم است؟ شايعه دائم‌الخمری من مربوط به زمانی است که در مونته‌نگرو فعاليت داشتم و رييس فدراسيون آن کشور دچار جنون شد و اين حرف را زد.»

در اين باره اصغر شرفی مربی سابق تيم ملی به سايت تسنيم گفته بهتر است سلامت ديگر مربيانی که در فوتبال ايران کار می‌کنند از هر لحاظ مورد بررسی قرار بگيرد، زيرا به گفته او برخی مسائل ديده می‌شود که تاسف‌آور است.

حالا حبيب کاشانی ضمن اعلام کناره‌گيری، فدراسيون فوتبال، کميته المپيک و وزارت ورزش را به عنوان سه ضلع ارکان موفقيت تيم اميد نام برده و يادآوری کرده که: «دخالت‌های خارج از قاعده مانع تصميم‌سازی است و تشکيل کميته نظارت بر مربيان خارجی را مخل استقلال فدراسيون فوتبال می‌دانم. پذيرفته نشدن يک سرمربی به دلايل «غير فنی»، بدعت نادرستی است.»

اين عضو شورای شهر تهران تاکيد کرده است که انتخاب کرانچار، تصميم کميته فنی و هيات ‌رييسه فدراسيون بود اما «استقلال فدراسيون در مثلث يادشده، گم‌شده و به بيراهه می‌رود.»

XS
SM
MD
LG