لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۳

کمپین موسوم به «دسترسی» با هدف پایان دادن به تحریم ها علیه ایران


اسکرین شات از صفحه وبسایت کمپین دسترسی
اسکرین شات از صفحه وبسایت کمپین دسترسی
کمپین موسوم به «دسترسی» با صدور بیانیه ای اعلام کرد برای پایان دادن به تحریم هایی که علیه ایران اعمال شده و راهکارهای عملی برای آن پیگیری می شود.

این کمپین ابتکار عمل «عرصه سوم» بوده و با همکاری نهادهایی چون«کمپین بین المللی حقوق بشر برای ایران» و «اتحاد برای ایران» راه اندازی شده است.

در بیانیه این کمپین که نسخه ای از آن در اختیار رادیو فردا قرار گرفته آمده است: «محققان ایرانی وابسته به نهادهای دولتی، قادر به انتشار مقالات خویش در نشریات تخصصی بین‌المللی نیستند. مقررات وضع شده، از عملیات بانکی بین‌المللی توسط دولت ایران جلوگیری می‌کند.»

کمپین دسترسی همچنین در این بیانیه می گوید: «دسترسی بیماران هموفیلی و تالاسمی به داروهای خاص، بسیار دشوار شده است. بسیاری از بیماران سرطانی، پروسه‌ی درمان خویش را رها کرده‌اند. داروهای مجروحان حملات شیمیایی کمیاب و گران شده است.»

این بیانیه می گوید: «هرچند گفته می شود تحریم‌ها مقامات حکومت را هدف قرار داده، اما در حقیقت، تحریم‌ها موجب آسیب رسیدن به جامعه مدنی و طبقه فقیر و متوسط ایران شده است.»

هادی قائمی، مدیر اجرایی کمپین بین‌المللی حقوق‌بشر در ایران می‌گوید: «تحریم‌های اقتصادی و بانکی که در حال حاضر اجرا می‌شوند، جز ضربه زدن به مردم عادی حاصل دیگری نداشته است. تحریم‌کنندگان باید بلافاصله این رویه را اصلاح کنند و اطمینان دهند که ایرانیان می‌توانند به دارو، مواد غذایی و دیگر کالاهای ضروری دسترسی داشته باشند.»

آقای قائمی گفته است: «کمبودهای اخیر، تنها حکومت را تقویت می‌کند و خوراکی تبلیغاتی برای سرکوب با این توجیه که کشور زیر تحریم خارجی قرار دارد، برای آنان فراهم می‌سازد. جامعه مدنی و فعالانش در حال حاضر بیشترین ضربه را از تحریم‌ها دیده‌اند و اگر تحریم‌ها به شکل جاری ادامه یابد، به شدت تضعیف خواهند شد.»

در دو سال گذشته، تحریم های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران افزایش داشته است. بیشتر این تحریم ها به دلیل پرونده فعالیت های اتمی جمهوری اسلامی ایران است. آمریکا و متحدانش می گویند ایران در قالب برنامه اتمی، در حال دستیابی به بمب اتمی است. ایران این اتهام را رد کرده و می گوید در پی تولید برق است.

در دولت دوم محمود احمدی نژاد، تحریم ها علیه ایران بیشتر شد. حسن روحانی، رییس جمهوری فعلی ایران اعلام کرده تلاش خواهد کرد نگرانی ها در مورد برنامه اتمی را رفع کرده و برای برداشتن تحریم ها تلاش کند.
XS
SM
MD
LG