لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۹

مقصر تنش در وزنه‌برداری ايران کيست؟


بهداد سليمی قهرمان و جهان المپيک در برنامه زنده تلويزيونی با کوروش باقری سرمربی تيم ملی وزنه‌برداری به جدال لفظی پرداخت. برنامه‌ای که ويدئوی آن پوشش گسترده‌ای در سايت‌ها و خبرگزاری‌های داخلی پيدا کرده است.

باقری و سليمی به عنوان ميهمان در برنامه «وقت اضافه» روبروی هم نشسته و از ابتدا وارد جنگ لفظی شدند. سليمی گفت سرمربی تيم ملی مقابل نوجوانان اردونشين به او «حرف زشتی»، اما باقری تکذيب کرد.

دو بار با تنفس و قطع برنامه نيز از تنش فضای موجود در استوديو نکاست. به نحوی که آنها بدون توجه به درخواست مجری و گوش سپردن به حرف طرف مقابل، دقايقی به صحبت‌های همزمان خود ادامه دادند!

پيش از اين، قهرمانان وزنه برداری ايران با مصاحبه عليه کوروش باقری، ناراحتی خود از دعوت نشدن به اردوی تيم ملی را ابراز کرده‌اند. آنها همچنين ضمن متهم کردن باقری به بداخلاقی، می‌گويند پس از المپيک هيچکس از فدراسيون وزنه برداری سراغی از آن‌ها نگرفته و حتی از تماس تلفنی هم دريغ کرده‌اند.

باقری هم در چند مصاحبه جواب آنها را داد. حسين رضازاده رييس فدراسيون وزنه برداری نيز در اظهارنظری کم سابقه گفت: مگر بيکاريم که به آنها زنگ بزنيم!

اين در حالی است که در دوران قهرمانی رضازاده، فدراسيون وزنه برداری وقت، سازمان تربيت بدنی و کميته ملی المپيک، نقش تدارکات را در رتق و فتق امور مربوط به او ايفا می‌کردند.

در جريان برنامه زنده شبکه اول تلويزيون ايران، هربار که سليمی و باقری به روی آنتن بازمی‌گشتند درگيری لفظی هم ادامه می‌يافت. باقری معتقد بود سليمی با ورود به حاشيه، فقط خودش متضرر خواهد شد اما سليمی تاکيد کرد بدون باقری هم می‌تواند موفقيت‌های خود را تداوم ببخشد.

مجری برنامه «وقت اضافه» نيز برای جلوگيری از ادامه مشاجره لفظی، برای دقايقی با گذاشتن دست بر روی پای دو طرف آنها را به آرامش دعوت کرد! در شرايطی که مجری نتوانسته بود جريان گفت‌وگو را به دست بگيرد، از اتاق فرمان به او اعلام شد که وقت برنامه تمام است.

با اين حال، صحبت‌های ميهانان برنامه پس از قطع صدا نيز همچنان ادامه داشت. بهداد سليمی و کوروش باقری به رسم معمول برنامه‌های صداوسيما، فرصت خداحافظی از بينندگان را هم پيدا نکردند.

مقصر کيست؟

با موضعی که حسين رضازاده اتخاذ کرده و با شرايط حاکم بر وزارت ورزش در آستانه انتخابات رياست جمهوری، آن‌چه مشهود است، وزنه برداری نيز مسير کشتی فرنگی را در پيش گرفته و سير نزولی را طی می‌کند. حاشيه‌هايی که شماری دیگر از فدراسيون‌های ورزشی را بی نصيب نگذاشته است.

وزنه برداری در المپيک لندن، دومين رشته ورزشی موفق در کاروان اعزامی ايران بود و حالا همان ماجراهايی را از سر می‌گذراند که بر سر موفق‌ترين رشته آمد. در اين بين آيا می‌توان از بين سرمربی تيم ملی وزنه برداری يا قهرمان المپيک اين رشته که هر دو قهرمان ملی هستند، يک نفر را به عنوان مقصر معرفی کرد؟

نگاهی به وضعيت امروز مدال‌آوران ايران در المپيک لندن نشان می‌دهد که تقريباً همگی معترض هستند. احسان حدادی رسماً اعلام کرده ديگر برای تيم ملی دو و ميدانی ايران مسابقه نخواهد داد. اميد نوروزی نيز غايب هميشگی اردوی تيم ملی کشتی فرنگی بوده، احسان لشگری در کشتی آزاد می‌گويد از جمهوری آذربايجان پيشنهاد دارد.

نواب نصيرشلال، کيانوش رستمی، سجاد انوشيروانی و بهداد سليمی وزنه‌برداران مدال آور نيز معترض هستند.

حتی ورزشکاران المپيکی که مدال نگرفتند نيز نسبت به بی توجهی مسئولان ورزش گله مند هستند. سعيد عبدولی و بشير باباجان زاده در کشتی فرنگی از آن جمله اند. يا يوسف کرمی در تکواندو که به تازگی اردوی تيم ملی را ترک کرد.

شايد تفاوت کوروش باقری با ساير مربيان در اين باشد که در کشتی فرنگی، محمد بنا شش ماه زودتر، اتفاقاتی که قرار بود رخ دهد را پيش بينی کرد و قبل از آن‌که او را در رسانه ملی و به خاطر مشکلاتی که خودش مسبب آن نبوده، رو در روی ورزشکاران قرار دهند، از سمت خود کناره گيری کرد.
XS
SM
MD
LG