لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۴

یک فرمانده ناجا: اسلحه‌های سازمانی «ناتو» از قاچاقچیان کشف شد


علی مویدی
علی مویدی

علی مویدی، رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی ایران، گفته بیشتر سلاح‌هایی که از قاچاقچیان شرق کشور ضبط شده، اسلحه‌های سازمانی «ناتو» است.

به گزارش روز ۲۴ اردیبهشت خبرگزاری تسنیم، آقای مویدی گفته است: «قاچاقچيان مواد مخدر امروز همزمان اقدام به قاچاق اسلحه هم می‌کنند».

وی افزوده است: «بيش از یک هزار و ۴۰۰ قبضه سلاح در سال ۹۳ از قاچاقچیان ضبط شده که عمده سلاح‌های کشف‌شده، از جمله سلاح‌های سازمانی ناتو است».

نیروهای سازمان آتلانتیک شمالی، ناتو، از زمان حمله نظامی آمریکا و سرنگونی طالبان در افغانستان در سال ۲۰۰۳، حضور نظامی فعالی در این کشور دارند که این حضور به تدریج رو به پایان است.

طبق توافق‌های قبلی، قرار بود ماموریت ناتو در افغانستان در پایان سال ۲۰۱۶ به پایان برسد ولی بعد از آن توافق شد که این ماموریت ادامه یابد.

ناتو در سال‌های گذشته بیشتر نقش آموزش و ارائه مشاوره بر عهده داشته و اجرای عملیات را به نیروهای نظامی افغانستان سپرده است.

به رغم خروج تدریجی نیروهای ناتو و نیروهای آمریکایی، افغانستان هنوز با نا‌آرامی و خطر شبه‌نظامیان طالبان روبرو است.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از اظهاراتش گفته است: «تجارب ما نشان می‌دهد که اين قاچاقچيان (مواد مخدر) مسلح عمدتا کنار قاچاق مواد مخدر، دست به قاچاق اسلحه و مهمات نيز می‌زنند».

افغانستان طی سال‌های اخیر شاهد افزایش کشت خشخاش بوده است و یکی از کانون‌های تولید تریاک به حساب می‌آید. به گزارش سازمان ملل، کشت خشخاش در افغانستان و در سال ۲۰۱۳ افزایشی ۳۶ درصدی داشته است.

بر اساس این گزارش، افغانستان کماکان یکی از تولیدکنندگان اصلی تریاک در جهان است.

XS
SM
MD
LG