لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۶

صحت و سقم اجرای طرح موسوم به «سگ‌های بدون صاحب» در تهران


رضا قدیمی، مدیرعامل ساماندهی صنایع و مشاغل در شهرداری تهران، در درکه گفت: «طرح کنترل سگ‌های بی‌صاحب در منطقه از یک سال پیش شروع شده است. سگ‌ها پس از واکسینه شدن با قلاده زرد رنگ مجهز به مکان یاب، «جی‌پی‌اس» قابل ردیابی شده‌اند تا در فاصله زمانی متفاوت تحت درمان قرار گیرند.»

آقای قدیمی پیش از این گفته بود که کشتن سگ‌های ولگرد از سال گذشته ممنوع شده است. وی گفت در فاز اول این طرح از درکه تا پلنگ‌چال و در طول یک هفته گذشته ۲۰۰ سگ را گرفته و پس از کارهای درمانی لازم، رها کردند.

رضا جوالچی، سخنگوی انجمن حمایت از حیوانات ایران در این خصوص با رادیو فردا گفت وگو کرده است:

لینک مستقیم

رضا جوالچی: علت این‌که این خبر خیلی عجیب بود این است که رفتار شهرداری در طول سال‌های گذشته خیلی متناقض بوده با این که بخواهد چنین عمل متمدنانه‌ای را انجام دهد و سگهای ولگرد دارای چنین جایگاهی بشوند.

سال ۸۷ بعد از سال‌ها جلسه در سازمان امور شهرداری وزارت کشور یک طرحی با پیگیری انجمن تصویب شد به نام «ساماندهی حیوانات ولگرد» که تمرکز آن روی سگ‌ها بود.

در این طرح شهرداری موظف شده بود که کشتار سگ‌ها را دیگر متوقف کنند و به جای آن سگ‌ها جمع‌آوری شوند، بعد از گرفتن عقیم و واکسینه شوند و ضد‌انگل خورده و دوباره رهاسازی شوند.

با وجود ای‌نکه این طرح توسط معاونت امنیتی وزارت کشور وقت ابلاغ شده بود اما شهرداری‌ها از اجرای این طرح خودداری کردند.

دلیلش چه بود؟

به خاطر این‌که کشتار سگ‌ها خیلی راحت‌تر است و خیلی سریع‌تر است و هیچ دردسری برای نگهداری سگ‌ها و عقیم‌سازی آنها نمی‌خواهد بکشند. ممکن است آن طرحی که تصویب شده بود یک مقداری هزینه‌های پرسنلی و هزینه‌های اجرایی کار را بالاتر ببرد و طبیعتا‌ً این برای شهرداری ناخوشایند بود.

البته الان اعلام شده که‌ شهرداری دستکم در تهران دارد این کار را انجام می‌دهد. هرچند قدمی رو به جلو است و با گلوله سگ‌ها در سطح شهر کشته نمی‌شوند، اما خوب، این سگ‌ها جمع‌آوری شده و می‌روند یک جایی در منطقه در کرج و آن‌جا از گرسنگی و بیماری می‌میرند و زیاد تفاوتی شاید نکند. کشتار با گلوله شاید خیلی به نفع آن حیوان بود که دستکم دیگر زجر نمی‌کشید.

اما آیا این طرحی که الان دارند اجرا می‌کنند ادامه همان بخشنامه‌ای است که در وزارت کشور بوده؟

آن دستورالعملی که لازم الاجرا توسط شهرداری است، انجمن حمایت حیوانات هم عضو ستاد مرکزی جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و کنترل آن‌ها است. ولی ما به عنوان عضو ستاد مرکزی این طرح اصلا‌ً‌ از اجرای چنین طرحی که الان رسانه‌ها نوشته‌اند هیچ خبری نداریم و هیچ اطلاعی نداریم.

من فکر می‌کنم بقیه اعضای این ستاد هم که سازمان محیط زیست و سازمان دامپزشکی و این‌ها هستند، آنها هم اطلاعی نداشته باشند. بیشتر به نظر می‌رسد در بین این اخبار بسیار تلخ و ناگواری که معمولا‌ً‌ راجع به کشتار سگها و وضعیت بد نگهداری سگ‌ها توسط شهرداری منتشر می‌شود و برای این‌که کمی فضا تلطیف شود، شهرداری تصمیم گرفته یک کار نمایشی و نمادینی انجام دهد.

پس این فهرست گروه حامی حیوانات که گفته شده در این طرح مشارکت دارند چه گروه‌هایی هستند؟

من به واقع‌ نمی‌دانم. اسامی این بیست گروه جایی آورده نشده و اسامی یک شهر آورده شده که فقط همین است. چیزی که بیشتر شبهه‌انگیز است و ما گرچه این قضیه را دوست داریم ولی نمی‌توانیم آن‌را باور کنیم.

چرا که همان جایی که شهرداری الان سگ‌ها را جمع‌آوری می‌کند، کارهای خیلی مهمتری و با اولویت بالاتری می‌تواند انجام شود. برای مثال همان سگ‌هایی که گرفته‌اند را عقیم کرده و سر و سامان دهند.

ولی آن‌ها (شهرداری) به بهانه‌های واهی مثل اینکه داروهای بیهوشی خیلی گران است و از این چیزها، معمولا‌ از اجرای این طرح سر باز می‌زنند. حالا اینکه بیاییم حیوانات ولگرد را واکسینه کنیم و یا این جور چیزها، خیلی کار خوبی است ولی من نمی‌دانم سال بعد چه جوری می‌خواهند این واکسیناسیون را تکرار کنند یا قرص ضد انگل چطور می‌خواهد تکرار شود.

چیزهایی مثل ردیاب ماهواره‌ای هزینه خیلی بالایی می‌برد و شهرداری که پول ندارد هزینه چند سی‌سی کتامین را پرداخت کند، چطور می‌تواند برای هر سگ ولگردی یک ردیاب ماهواره‌ای متصل کند. چیزی که الان در حیات وحش هم اتفاق نمی‌افتد.

XS
SM
MD
LG