لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۴

«توقیف گذرنامه» کامبوزیا پرتوی و مریم مقدم پس از بازگشت از جشنواره برلین


مریم مقدم، در جریان جشنواره فیلم برلین
مریم مقدم، در جریان جشنواره فیلم برلین
روزنامه گاردین گزارش داده است که گذرنامه‌های کامبوزیا پرتوی و مریم مقدم، دو سینماگر ایرانی که برای حضور در جشنواره فیلم برلین به آلمان رفته بودند، پس از بازگشت به ایران توقیف شده است.

گاردین روز پنجشنبه دهم اسفند گزارش کرده، این دو سینماگر از عوامل و بازیگران فیلم «پرده» آخرین ساخته جعفر پناهی بودند که توانست از جشنواره فیلم برلین، جایزه خرس نقره‌ای را دریافت کند.

کامبوزیا پرتوی هنگام دريافت اين جايزه با غيرممکن دانستن محدود کردن هنرمند، از فيلمسازان شناخته شده‌ای در تاريخ سينما نام برد که باوجود بروز مشکلاتی در کارشان توانستند آثار ماندگاری خلق کنند. او ابراز اميدورای کرد سرانجام روزی برسد که هر هنرمندی بتواند در سرزمينش بی‌هراس، آرا و انديشه‌هايش را بازگو کند.

جعفر پناهی، کارگردان ايرانی که امکان حضور در اين جشنواره را پيدا نکرد، در اعتراض‌های پس از انتخابات رياست جمهوری ۱۳۸۸ بازداشت و به شش سال حبس و بيست سال ممنوعيت کاری محکوم شد.

جواد شمقدری، رئيس سازمان سينمايی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در واکنش به اعلام برنده شدن فیلم پرده، گفت که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اهدای جايزه خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلين به جعفر پناهی اعتراض کرده است.

آقای شمقدری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفته بود: «ما اعتراض خودمان را به جشنواره برلين اعلام کرديم و مسولان اين جشنواره بايد رفتار خودشان را اصلاح کنند. رویه درست و قانونی این است که فیلم‌ها مجوز بگیرند و به جشنواره اعزام شوند.»

گزارش شده که جعفر پناهی و کامبوزیا پرتوی، به دليل مشکلات و محدوديت‌های موجود بر سر ساخت اين فيلم، بازيگری، صدابرداری و کارگردانی را خود بر عهده گرفته بودند و در کنار آنها مريم مقدم، هادی سعيدی، آزاده ترابی و آقا اولياء نيز به ايفای نقش پرداخته‌اند. فيلمبرداری اين فيلم با دوربين کوچکی صورت گرفته و لوکيشن آن، يک خانه ويلايی در کنار دريای خزر است.
XS
SM
MD
LG