لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۴

کشتی ساحلی بازی‌های آسیایی؛ تمام طلاها به ایران رسید


در چهارمين دوره بازی‌های آسيايی ساحلی به ميزبانی تايلند، «جابر صادق‌زاده» در مبارزه نهايی فوق سنگين کشتی، با شکست حريف قرقيزستانی موفق به کسب مدال طلا شد تا هر سه مدال طلای اين رقابت‌ها نصيب نمايندگان ايران شود.

بازی‌های آسيايی ساحلی، هر دو سال يکبار برگزار می‌شود. نخستين دوره اين مسابقات که زير نظر شورای المپيک آسيا پايه‌گذاری شده سال ۲۰۰۸ در جزيره بالی اندونزی برگزار شد.

در مسابقات پر رونق امسال ۴۳ کشور آسيايی حضور دارند تا در ۳۳ رشته مختلف به رقابت بپردازند.

سه طلای رشته کشتی باعث شد در حالی که هنوز تقويم بازی‌ها به ميانه مسابقات هم نرسيده، کاروان ورزش ايران بهترين نتيجه‌اش در تاريخ بازی‌های آسيايی را به جا گذاشته و رکورد دو مدال طلا در دوره قبلی را بشکند. ايران فعلاً در رده پنجم قرار دارد، در حالی که بهترين نتيجه‌اش رتبه هفتم در سال ۲۰۱۲ بوده است.

در جدول رده‌بندی مدال‌ها تايلند با کسب سيزدهمين مدال طلا پيشتاز است و تعداد مدال‌های خود را به عدد ۴۲ رساند. به نظر نمی‌رسد تايلندی‌ها صدر جدول را تا پايان مسابقات از دست بدهند.

کشورهای چين، ژاپن، مغولستان، قزاقستان، امارات، ايران و کره جنوبی برای در دست گرفتن جايگاه دوم و سوم با هم رقابت می‌کنند.

ايران حالا با درخشش کشتی‌گيران، برای رده‌بندی نهايی چشم به بهترين رتبه‌اش در تاريخ مسابقات دوخته. ورزشکاران ايران در سواحل تايلند تاکنون ۴ طلا، ۷ نقره و ۵ مدال برنز کسب کرده‌اند.

جابر صادق‌زاده که دارنده مدال طلای کشتی آزاد جوانان جهان است، پيش از مبارزه نهايی و رويارويی با کوشوباکف از قرقيزستان، با اجرای تکنيک‌های اصيل اين رشته ورزشی توانسته بود پشت رقبايی از کشورهای کره جنوبی، قزاقستان، لائوس و محمد اسد (پاکستان) را به شن‌های ساحل بچسباند.

ايران برای نخستين بار، در دومين دوره بازی‌های ساحلی که سال ۲۰۱۰ در مسقط برگزار شد دو مدال برنز در کبدی و فوتبال کسب کرد. همين دو تيم، در دوره بعدی توانستند روی سکوی نخست بايستند و برای نخستين بار ايران را طلايی کنند. اين اتفاق در مسابقات ۲۰۱۲ چين رخ داد.

حالا در چهارمين دوره مسابقات و با اضافه شدن کشتی به جدول مسابقات، ايران توانسته تا اين لحظه چهار طلايی شود و بهترين موقعيت خود در تاريخ رقابت‌ها را رقم بزند.

در ۷۰ کيلوگرم مسابقات کشتی، محمد نادری ابتدا حريف اهل کره جنوبی را شکست داد. سپس نمايندگان بنگلادش و مغولستان را مغلوب کرد. در نيمه نهايی از سد حريف قزاقستانی گذشت و در فينال نيز توانست عبدالرحمان ابراهيم از قطر را شکست دهد تا مدال طلا را به گردن بياويزد.

در رقابت‌های ۸۰ کيلوگرم، کامران حسينی‌جم به ترتيب نمايندگان ويتنام، کره جنوبی،‌ کامبوج و پاکستان را مغلوب کرد به فينال راه يافت. حسينی‌جم برای کسب نشان زرين روی سواحل پوکت، ديدار بايراموف (ترکمنستان) را مغلوب کرد.

سرمربيگری تيم اعزامی به عهده امير توکليان بود. نايب قهرمان کشتی آزاد جهان در سال ۲۰۰۱ و مربی پيشين تيم ملی کشتی آزاد. او را رضا شاه منصوری همراهی می‌کرد که ار پيشينه کشتی محلی در مازندران برخوردار است و سابقه غلبه بر عليرضا حيدری را هم دارد.

عزيز واگذاری مربی سابق تيم ملی کشتی آزاد سرپرست تيم اعزامی بود و مسئولين امور ساحلی فدراسيون کشتی هم به عهده عيسی مومنی است که سال ۱۹۹۶ در المپيک آتلانتا نماينده وزن ۷۴ کيلوگرم بود.

در کشتی ساحلی زنان که ايران به خاطر غير قانونی دانستن فعاليت بانوان نماينده‌ای نداشت ژاپن، کره جنوبی و قزاقستان هر کدام يک مدال طلا را نصيب خود کردند.

غير از سه طلای کشتی مردان، قنبرعلی قنبری که به عنوان نخستين نماينده کوراش ايران در بازی‌های آسيايی ساحلی به ميدان رفته بود توانست به قهرمانی برسد. اين رشته ورزشی، نوع نمايش و تکنيک‌های آن تلفيقی از رشته‌های کشتی و جودو است.

قنبرعلی قنبری در فينال ۶۶ کيلوگرم حريف تايوانی را شکست داد. او برای راهيابی به ديدار نهايی نيز با ضربه فنی از سد حريفان اهل هندوستان، تاجيکستان و ترکمنستان گذشته بود.

XS
SM
MD
LG