لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۳

یک مقام سازمان مدیریت: درآمد نفتی امسال ایران ۲۴ ميليارد دلار است


علیرضا صالح، معاون امور مجلس، استان‌ها و پشتيبانی سازمان مديريت و برنامه‌ريزی ايران، درآمد نفتی امسال کشور را ۲۴ ميليارد دلار اعلام کرد.

به گزارش روز هفتم خرداد خبرگزاری کار ایران، ایلنا، آقای صالح گفت که درآمد نفتی امسال ۲۴ ميليارد دلار است، که تقريبا نصف سال گذشته است.

درآمدهای نفتی ايران به رغم افزايش اندکی که در صادرات نفت کشور تحت تاثير توافقات هسته‌ای صورت گرفته است به مقدار قابل توجهی کاهش يافته چرا که قيمت نفت از تابستان سال گذشته تاکنون به‌طور چشمگيری افت کرده است.

خرداد پارسال قيمت سبد نفتی اوپک حدود ۱۰۸ دلار بود، اما بر اساس آخرين گزارش سايت رسمی اين سازمان، قيمت نفت اوپک در روز ششم خرداد کمی بالاتر از ۶۰ دلار بوده است. قيمت سبد نفتی اين سازمان که ايران نيز عضوی از آن است، در زمستان پارسال به نزديک ۴۰ دلار نيز سقوط کرده بود.

صادرات نفت ايران قبل از تحريم‌های غرب ۲.۵ ميليون بشکه در روز بود و بنا به ارزيابی گزارش سالانه اوپک، درآمدهای نفتی ايران در سال ۲۰۱۱ حدود ۱۱۵ ميليارد دلار بود، اما اين رقم در سال ۲۰۱۳ که صادرات نفت ايران به حدود يک ميليون بشکه در روز سقوط کرد، به حدود ۶۱ ميليارد دلار کاهش يافت.

آمارهای بانک مرکزی ايران نيز نشان می‌دهد که درآمدهای نفتی ايران در سال ۱۳۹۰ بالای ۱۱۸ ميليارد دلار بوده که يک سال بعد از آن به ۶۸ ميليارد دلار و در سال ۹۲ به ۶۵ ميليارد دلار سقوط کرده است.

هنوز گزارشی درباره درآمدهای صادرات نفت ايران در سال گذشته منتشر نشده، اما افت قيمت نفت در نيمه دوم سال ۲۰۱۴ و قيمت‌های کنونی حاکی است که هم درآمد نفتی ايران در سال گذشته کاهش يافته و هم در سال جاری انتظار می‌رود با کاهش بيشتری روبرو شود.

آقای صالح در پاسخ به پرسش خبرنگار ايلنا مبنی بر اينکه تدابير دولت برای جبران اين کسری چيست، گفته است که «عمدتا به دنبال ايجاد راه‌های درآمدزايی پايدار هستيم. عمده اين فعاليت‌ها حول محور گردشگری و فعاليت‌های اقتصادی خواهد بود».

بر اساس پيش بينی دولت برای سال جاری، انتظار می‌رود درآمد گردشگری در کشور به هشت ميليارد دلار برسد.

مسعود سلطانی‌فر، ریيس سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری ايران نيز ۲۶ ارديبهشت گفته بود تا افق ۱۴۰۴ درآمد حاصل از صنعت گردشگری و توريسم در ايران معادل بودجه نفت کشور خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، سلطانی‌فر گفت که «ما به راحتی می‌توانيم ميزبان ۲۰ ميليون گردشگر با ۳۰ ميليارد دلار درآمد باشيم».

XS
SM
MD
LG