لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۴

ترکيب کشتی فرنگی ايران در مسابقات جهانی و بازی‌های آسيايی


اردوی تیم ملی کشتی فرنگی، عکس از سایت فدراسیون کشتی
اردوی تیم ملی کشتی فرنگی، عکس از سایت فدراسیون کشتی

شورای فنی تيم‌های ملی کشتی فرنگی ايران، ترکيب نهايی تيم ملی بزرگسالان را برای حضور در مسابقات جهانی و بازيهای آسيايی ۲۰۱۴ اعلام کرد.

مسابقات جهانی امسال فقط ده روز پس از پايان بازيهای آسيايی برگزار می‌شود و به همين‌خاطر، نحوه تصميم‌گيری برای تقسيم نفرات برتر بين اين دو رويداد مهم، بحث و جدل فراوانی در پی داشته است.

اهميت مدال جهانی در عرصه ورزش بيشتر از مسابقات قاره‌ای است اما کميته المپيک ايران مانند بسياری از کشورهای آسيايی، اولويت را به بازیهای آسيايی داده است. پاداش کسب مدال در بازیهای آسيايی نيز بيش از رقابت‌های جهانی است.

پوشش تلويزيونی صداوسيما برای اين مسابقات هم در دوره‌های اخير، از جمله بوسان، دوحه و گوانگجو، بر خلاف رقابت‌های جهانی، زنده و منظم بوده و بازتاب چشمگيری در ايران داشته است.

با در نظر گرفتن موارد فوق، فدراسيون کشتی ايران تصميم گرفت فرنگی‌کاران برتر که برای رسيدن به وزن قانونی مشکل اضافه وزن ندارند را به هر دو رويداد فوق اعزام کند.

در وزن‌های ۶۶، ۷۵، ۸۰ و ۸۵ کيلوگرم به ترتيب نوروزی، عليزاده‌پورنيا، اخلاقی و کريم‌فر در هر دو مسابقه به ميدان خواهند رفت. اما در ساير وزن‌ها دو کشتی‌گير متفاوت اعزام خواهند شد. از طرفی با توجه به اينکه شورای المپيک آسيا تصميم گرفته هر تيم کشتی حداکثر با هفت شرکت کننده به اينچئون بيايد، ايران در ۵۹ کيلوگرم نماينده‌ای نخواهد داشت.

بنا بر اعلام محمد دليريان از اعضای شورای کشتی فرنگی در مصاحبه با فارس نيوز، ترکيب تيم ملی کشتی فرنگی ايران در بازیهای آسيايی و مسابقات جهانی قطعی شده است.

۵۹ کيلو: بدون نماينده

تصميمی که منطقی به نظر می‌رسد. با توجه به ضرورت حذف يک نفر از جمع کامل، وزن نخست بهترين گزينه بود. زيرا کشورهای شرق آسيا به خصوص تيم ميزبان در اين وزن داعيه قهرمانی دارند. رقابت چنان فشرده است که حتی در دوره قبلی بازی‌ها حميد سوريان نه فقط قهرمان نشد که از دستيابی به مدال نيز بازماند.

۶۶ کيلو: اميد نوروزی

قهرمان المپيک لندن و فاتح مسابقات جهانی ۲۰۱۱ استانبول، حالا با توجه به تغيير وزنهای کشتی، ديگر دغدغه کاهش وزن بی رويه را نخواهد داشت. بر همين اساس، او مسافر هر دو مسابقه مهم کشتی در تاشکند و اينچئون خواهد بود.

۷۱ کيلو: سعيد عبدولی

قهرمان سال ۲۰۱۱ جهان به عنوان يکی از بخت‌های اصلی کاروان ورزش ايران، به بازیهای آسيايی ۲۰۱۴ اعزام خواهد شد. البته ۷۱ کيلو از اوزان المپيکی نيست و احتمالاً عبدولی سال آينده برای کسب سهميه المپيک، به وزن جديد صعود خواهد کرد. اما در همين ۷۱ کيلو، او بايد با جونگ جی هيون قهرمان امسال آسيا سرشاخ شود.

۷۵ کيلو: هادی عليزاده‌پورنيا

در مسابقات انتخابی خوش درخشيد و هر دو حريف مستقيم خود را از پيش رو برداشت. به اين ترتيب، فرنگیکار اهل استان قم در هر دو مسابقه جهانی و آسيايی گام به روی تشک خواهد گذاشت. او در اينچئون، با يکی از بهترين فرنگیکاران جهان يعنی کيم هيون وو رويارو خواهد شد که قهرمان آسيا، جهان و المپيک است.

۸۰ کيلو: حبيب اخلاقی

به فرنگی کار انديمشکی تيم ملی که سابقه حضور در المپيک لندن را هم دارد، اين فرصت داده شده تا هم در مسابقات جهانی و هم در بازيهای آسيايی به روی تشک برود. در آسيايی، رقبای اهل قرقيزستان، کره جنوبی و قزاقستان حريفان اصلیاش هستند اما کار حبيب در مسابقات جهانی، به مراتب سخت‌تر خواهد بود.

۸۵ کيلو: مجتبی کريم‌فر

در وزنی که دوپينگ و محروميت طالب نعمت‌پور قهرمان سال ۲۰۱۳ جهان شوک بزرگی به ورزش ايران وارد کرد، کريم‌فر نيز از جمله فرنگیکارانی است که بخت حضور در مسابقات جهانی ازبکستان و بازيهای آسيايی اينچئون به او داده شده است. قزاقستان و ازبکستان دو حريف جدی مجتبی در اينچئون هستند.

۹۸ کيلوگرم: مهدی علياری

علياری در مسابقات جهانی بوداپست هم کشتی‌های خوبی گرفت اما از دستيابی به مدال بازماند. حالا او عازم بازيهای آسيايی خواهد شد که کسب مدال در سنگين وزن، بسيار ساده‌تر از وزن‌های سبک است. زيرا کشورهای شرق آسيا در وزن‌های بالا بخت چندانی ندارند و فقط نمايندگان آسيای ميانه مدعی هستند. مطرح‌ترين آنها احتمالاً يرولان ايسکاکوف از قزاقستان خواهد بود.

۱۳۰ کيلوگرم: بشير باباجانزاده

پس از محروميت امير علی اکبری و پس گرفتن مدال طلای او در بوداپست ۲۰۱۳، حالا برنده تک مدال تاريخ کشتی فرنگی ايران در فوق سنگين وزن که در استانبول ۲۰۱۱ توانست به مدال برنز دست يابد، بشير باباجانزاده است. او فقط در بازی‌های آسيايی به روی تشک خواهد رفت و بعيد است کار سختی برای ايستادن روی سکوی نخست داشته باشد.

نفرات متفاوتی که در مسابقات جهانی کشتی خواهند گرفت، به شرح زير هستند.

۵۹ کيلو: حميد سوريان

کاپيتان تيم ملی ايران پس از مدتی دوری، برای خلق رکوردی تاريخی روی تشک خواهد رفت. او که دارنده شش مدال طلای جهان و المپيک است، هرگز در مسابقات جهانی به مدالی غير از طلا دست نيافته. حميد حالا برای کسب هفتمين طلا عازم تاشکند خواهد شد.

۷۱ کيلو: افشين بيابانگرد

پس از سالها حضور در تيم ملی هنوز به آنچه کارشناسان کشتی معتقدند استحقاقش را دارد دست نيافته است. اين فرنگی کار اردبيلی حالا با حضور سرمربی جديد که همشهری خودش است، شايد آخرين فرصت خود را برای کسب مدال جهانی خواهد آزمود. افشين هم در دانمارک ۲۰۰۹ و هم در بوداپست ۲۰۱۳ تا آستانه کسب مدال جهانی پيش رفت.

۹۸ کيلو: قاسم رضايی

قهرمان شگفتی‌ساز المپيک لندن پس از حدود دو سال دوری، اين بار برای کسب يک مدال جهانی ديگر به روی تشک خواهد آمد. رضايی که مدتی از تشک دور بوده، با قوانين جديد، کار سختی برای دفاع از عنوان و اعتبار خود خواهد داشت.

۱۳۰ کيلوگرم: بهنام مهديزاده

او امسال قهرمان بزرگسالان آسيا شده و حالا فرصت رقابت با غول‌های کشتی فرنگی جهان را خواهد داشت. طلای جهانی ۲۰۱۳ به امير علی اکبری از ايران رسيد اما مثبت اعلام شدن آزمايش دوپينگ او باعث شد اين مدال را از دست بدهد و نشان زرين به هايکی نابی از استونی تعلق بگيرد.

XS
SM
MD
LG