لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۱

زنگنه از بدهی هفت میلیارد یورویی هند به ایران خبر داد


بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران می‌گوید که هند از بابت واردات نفت، هفت میلیارد یورو به ایران بدهکار است و افزود ایران آماده است «پس از لغو تحریم‌ها» این بدهی را دریافت کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای زنگنه روز چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت در نشستی خبری، بدهی نفتی هندی‌ها به ایران را شامل دو بخش روپیه و یورو دانست و بدون اشاره به بدهی روپیه‌ای هندی‌ها، گفت که مجموع بدهی یورویی نفت هند به ایران هفت میلیارد یورو است.

هند دومین مشتری نفتی ایران بعد از چین است و به خاطر تحریم‌های غرب، ۴۵ درصد از پول نفت ایران را با روپیه پرداخت می‌کند و بقیه را با یورو به حسابی در یک بانک داخلی در هند واریز می‌کند. ایران مجاز است از این مبالغ فقط برای خرید کالا از خود هند استفاده کند.

آقای زنگنه درباره طلب نفتی ایران از چین نیز گفته است که «میزان بدهی نفتی چین متعارف است و طبق معمول پول نفت پرداخت می‌شود».

برخی گزارش‌ها حاکی است کل دارایی‌های بلوکه شده ایران در خارج حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است که تهران امیدوار است با برچیده شدن تحریم‌ها، این مبالغ آزاد شوند. ایران همچنین امیدوار است که با دستیابی به توافق جامع هسته‌ای محدودیت‌های اعمال شده بر صادرات نفت ایران از میان برداشته شود.

آمریکا از سال ۲۰۱۲ فشار به مشتریان نفتی ایران را افزایش داد و آنها برای معافیت از تحریم‌ها، مجبور بودند هر شش ماه یک‌بار خرید نفت از ایران را کاهش دهند.

بعد از توافق موقت هسته ای در پاییز ۹۲، فشار واشینگتن برای کاهش هرچه بیشتر صادرات نفت ایران متوقف شد، اما تهران به خاطر تحریم‌های موجود، هنوز نتوانسته است صادرات نفت خود را به سطح قبل از تحریم‌ها برساند.

افزایش صادرات نفت

وزیر نفت ایران در نشست خبری روز چهارشنبه اعلام کرد که «تولید کننده‌های نفت باید جا برای افزایش صادرات نفت ایران در بازارهای بین‌المللی باز کنند».

وی گفت: «روزی که ما را تحریم کردند، سهم ما را از بازار حذف کردند و زمانی که ما بر می‌گردیم باید برای ما جا باز کنند، ما که معطل نمی‌نشینیم».

ایران قبل از تحریم‌های غرب روزانه تا ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت داشت، اما این رقم هم اکنون به حدود ۱.۱ میلیون بشکه در روز رسیده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه پیشنهادی برای اوپک دارید؟ گفت که «برای اوپک نمی‌شود پیشنهاد داشت باید دعا کرد، البته اکثر اعضا نظرشان به ادامه وضع موجود نیست».

اشاره وزیر نفت ایران به «وضع موجود»، اصرار اکثریت اعضای اوپک برای بالا نگه داشتن سقف تولید اوپک است. اعضای اوپک پاییز پارسال در موضوع کاهش سقف تولید خود که روزانه ۳۰ میلیون بشکه بود، به توافق نرسیدند، موضوعی که باعث شتاب گرفتن افت قیمت نفت شد.

بر اساس گزارش‌ها، اوپک در ماه گذشته میلادی، تولید نفت خود را برای دومین ماه متوالی به صورت چشمگیری افزایش داد و به بالای ۳۱ میلیون بشکه در روز رساند.

آقای زنگنه گفت: «هیچ‌کس از وضع موجود به دلیل "بی‌ثباتی و پایین بودن قیمت" راضی نیست، ما نیز فکر می کنیم در بازار عرضه بیش از تقاضا داریم و همین به قیمت‌ها فشار می‌آورد، اما اگر دقت کنید و عوامل سیاسی نباشد میل قیمت رو به بالا است».

XS
SM
MD
LG