لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۰

بهنام اسبقی: مدال پدرم را پس از ۲۸ سال پس گرفتم


بهنام اسبقی در وزن ۶۸ کيلوگرم با غلبه بر نماينده کره جنوبی، روی سکوی نخست مسابقات جهانی تکواندو ايستاد. اسبقی در حالی قهرمان شد که مدت‌ها به عنوان حريف تمرينی در اردو حضور داشت و در آخرين لحظات پيش از اعزام، به عضويت تيم ملی در آمده بود.

او در دور اول نماينده گابن را از پيش‌رو برداشت و سپس حريف کوبايی را شکست داد. در دور سوم هم بر رزمی‌کار اهل جمهوری آذربايجان غلبه کرد. تکواندوکای ايران در دور چهارم بر مبارز مکزيکی چيره شد و سپس با عبور از سد حريف مولداويايی به نيمه‌ نهايی رسيد.

بهنام اسبقی با برتری مقابل «خوزه آنتونيو روسيليو» از اسپانيا راهی فينال شد تا ضمن پيروزی ۵-۴ مقابل کيم هون از کره جنوبی روی سکوی قهرمانی بايستد. مدال‌های اين برنز اين وزن نصيب رزمی‌کارهايی از سنگال و اسپانيا شد.

وی در شرايطی به عضو تيم ملی نائل آمد و به عنوان قهرمانی جهان رسيد که عليرضا نصر آزادانی گزينه اصلی برای اين وزن بود اما قبول نکرد در اين وزن مبارزه کند. کادر فنی نيز بهنام اسبقی را جايگزين کرد. او تکواندو را از پنج سالگی و زير نظر پدرش فيروز اسبقی شروع کرده و جالب آن‌که وقتی زير نظر مرتضی کريمی سرمربی فعلی تيم ملی قرار گرفت، چند سالی را در هيچ مسابقه رسمی حضور نيافت.

از سال ۸۹ دوباره با تيم مقاومت و باز هم زير نظر کريمی به دنيای تکواندو بازگشت تا در ليگ برتر بازی کند. او پيش از اعزام به مسابقات جهانی مکزيک، با اشاره به حضور پدرش در مسابقات جهانی ۲۸ سال قبل گفته بود: «می‌خواهم مدال پدرم را از مسابقات جهانی پس بگيرم، او آن‌جا به نماينده کره باخت و در عين شايستگی حذف شد، اکنون می‌خواهم مدال پدرم را به خانه بازگردانم.»

جالب آن‌که پدر و پسر در يک وزن هر دو ملی‌پوش شدند و هر دو نيز در رقابت‌های جهانی حضور يافتند و باز مانند يکديگر روياروی رقيب کره‌ای ايستادند. بار دوم اما چنانچه پسر قول داده بود، نتيجه‌ای متفاوت رقم زده شد تا با جبران ناکامی ۲۸ سال قبل، انتقام شکست پدر گرفته شود.

او پس از پايين آمدن از روی سکوی قهرمانی در اين باره گفت: «مدال پدرم را پس گرفتم و به قولم وفا کردم. قبل از مسابقات هم گفته بودم که مسابقه‌های جهانی يک مدال به خانواده اسبقی بدهکار است. خوشحالم که اين مدال را گرفتم و به قول خودم وفا کردم. بعد از ۲۸ سال به اين خاطره تلخ پايان دادم و مدالی که حق پدرم بود را به گردن انداختم.»

اسبقی ادامه داد: «خيلی مديون عليرضا نصر آزادانی هستم. در تمام روزهايی که قرار بود او را به اين وزن بياورند، تمايلی به اين کار نشان نداد و بارها به من گفته بود که اعزام به مسابقات حق تو است.»

دیگر نتایج روز اول رقابت ها

در روز اول رقابت‌های جهانی هادی مستعان در وزن دوم با شکست مقابل حريف کره‌ای نايب قهرمان شد اما مسعود حجی زواره کاپيتان ايران با شکست مقابل نماينده روسيه از دور مسابقات بيرون رفت. او بعد از اين شکست از فرط ناراحتی در گوشه‌ای از سالن نشست و گريست.

در ۴۶ کيلوگرم زنان، فريده رشيدی ابتدا انيوا ايليانا از بلغارستان را ۱۱-۱ شکست داد و سپس در مصافی نزديک با نتيجه ۴-۳ از سد يوانا کوتسو (يونان) گذشت اما در گام سوم به فاديا فرحانی از تونس باخت و حذف شد.

شکرانه ايزدی هم در ۶۷ کيلوی زنان، مسابقاتش را با قدرتنمايی در برابر رقيب قزاقستانی آغاز کرد و ۱۶-۰ از سد او گذشت اما در گام دوم و در مصافی نفس‌گير ۷ بر ۶ مغلوب لوآ پينيرو از اسپانيا شد تا از گردونه مسابقات خارج شود.

در ادامه مسابقات احسان نقيب‌زاده در ۵۴ کيلو و در بخش بانوان هم پريسا قربانی در ۵۳ کيلو بر روی شياپ‌چانگ خواهند رفت.

بيست و يکمين دوره مسابقات تکواندوی قهرمانی جهان با حضور ۸۷۲ ورزشکار مرد و زن از ۱۳۴ کشور در شهر پوئبلای مکزيک برگزار می‌شود. ايران با ۸ ورزشکار مرد و ۴ ورزشکار در بخش زنان در اين رقابت‌ها حضور دارد. تاکنون در اوزان مختلف مردان غير از تک نشان طلای ايران، در ۵۸ کيلو چا تائه مون از کره جنوبی روی سکوی نخست ايستاده و در ۷۴ کيلو هم اوريل آدريانو از مکزيک طلايی شده است.

در مسابقات زنان هم در ۴۶ کيلو کيم سو هوی از کره جنوبی، در ۴۹ کيلو چاناتيپ سونخام از تايلند و در ۶۷ کيلو نيره هابی از فرانسه به نشان زرين دست يافته‌اند.
XS
SM
MD
LG