لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۴

نتانیاهو: توافق هسته‌ای با ایران دارد «بدتر از قبل» پیش می‌رود


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، هشدار داد توافق با ایران که از قبل او «توافقی بد» خوانده بود، همین طور در حال «بدتر شدن» است و «مدام دارد به نفع ایران پیش می‌رود».

به گزارش شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان»، آقای نتانیاهو روز ۱۵ تیر ماه گفت: «تا آن‌جایی که ما داریم می‌بینیم هر روز گروه ۱+۵ دارد به خواسته‌های ایران تن می‌دهد و توافق همین‌طور بد و بدتر می‌شود. این توافق راه ایران برای رسیدن به زرادخانه اتمی را هموار می‌کند».

توافق مورد اشاره نخست وزیر اسرائیل هنوز نهایی نشده و قدرت‌های جهانی و ایران مشغول مذاکره برای نهایی کردن آن هستند. اعمال محدودیت‌هایی به مدت ۱۵ سال در مورد برنامه اتمی ایران و رفع تحریم‌های جمهوری اسلامی از مواردی است که گفته می‌شود احتمالا در توافق نهایی گنجانده شده است.

حسین امیرعبدالهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران، روز دوشنبه به سی‌ان‌ان گفت: «اگر آمریکا حرکت‌های سازنده‌ای انجام دهد، همکاری و تبادل نزدیک‌تر میان دو طرف می‌تواند وجود داشته باشد.»

مذاکره‌کنندگان آمریکایی امیدوارند تا دو روز آینده بتوانند به توافق نهایی با ایران دست پیدا کنند. کنگره آمریکا مهلت گذاشته که توافق مورد نظر را دولت آمریکا نهم ژوئیه – دو روز دیگر – به کنگره تحویل دهد تا به مدت یک‌ماه مورد بررسی قرار گیرد.

این گزارش حاکی است مذاکره‌کنندگان ایرانی با این حال گفته‌اند مهلت خاصی در نظر ندارند. یک مذاکره کننده ایرانی به سی‌ان‌ان گفته است: «ما از ۳۰ ژوئن به بعد مذاکرات را تمدید کرده‌ایم اما مهلت مشخصی برای آن تعیین نشده است».

سناتور باب کورکر، رییس کمیته روابط خارجی سنا، روز یکشنبه گفت به جان کری، وزیر خارجه آمریکا مهلت مورد نظر در دستیابی به توافق با ایران را متذکر شده است، با این حال افزوده که «از خط قرمزها عبور نشود».

بنیامین نتانیاهو در مراحل اولیه مذاکرات اتمی با ایران هم گفته بود توافق با ایران «توافقی بد» خواهد بود. او در جریان سخنرانی خود در کنگره آمریکا گفته بود فشارها بر ایران افزایش یابد تا «توافقی بهتر» از آن به دست بیاید.

نخست وزیر اسرائیل گفت: «من می‌توانم بگویم آن‌چه در وین (محل مذاکرات اتمی فعلی با ایران) در حال روی دادن است، شکستن بن بست نیست که بیشتر فروپاشی اصولی است که ۱+۵ متعهد شده بود به آن‌ها پایبند باشد».

آقای نتانیاهو هشدار داده که رفع تحریم‌ها به معنای سرازیر شدن «میلیاردها دلار» پول به ایران است که «همه صرف افزایش حمایت از تروریسم در منطقه و به سود حماس و حزب‌الله (لبنان) می‌شود که هدف آن‌ها اسرائیل است».

نخست وزیر اسرائیل افزود: «نتیجه ساده است و خیلی از رهبران به من گفته‌اند که به توافق نرسیدن (با ایران) بهتر از دستیابی به یک توافق بد است».

هم ایران و هم آمریکا گفته‌اند هرچند در تلاش برای دستیابی به توافق نهایی هستند، با این حال خطوط قرمز خاص خودشان را هم دارند.

به گزارش سی‌ان‌ان، مقامات آمریکایی به دنبال اطمینان کامل از بررسی روند برنامه اتمی ایران هستند. یک مقام ایرانی گفته است: «ما به دنبال توافق هستیم، اما نه به هر قیمتی».

روز سه‌شنبه، ۱۶ تير، آخرين فرصت ايران، آمريکا، فرانسه، بريتانيا، آلمان، روسيه و چين، برای يافتن راه‌حلی نهايی درباره برنامه هسته‌ای ایران است.

تيم‌های کارشناسی و ديپلماتيک اين کشورها در هفته‌های اخير، گفت‌وگوهای فشرده‌ای در وين، پايتخت اتريش داشته‌اند.

XS
SM
MD
LG