لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۲

کری: آمریکا چشم به روی «اقدامات بی‌ثبات کننده ایران» نمی‌بندد


جان کری و سعود الفیصل در ریاض
جان کری و سعود الفیصل در ریاض

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه ۱۴ اسفند در عربستان سعودی گفت: ایالات متحده چشم خود را به روی «اقدامات بی‌ثبات کننده ایران» در منطقه نمی‌بندد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، آقای کری پس از دیدارهای جداگانه با پادشاه عربستان و وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، به خبرنگاران گفت: مذاکرات هسته‌ای با ایران موجب نمی‌شود که آمریکا چشم خود را بر اقدامات بی‌ثبات کننده ایران در نقاطی مانند سوریه، لبنان، عراق، شبه جزیره عربستان و بخصوص یمن ببندد.

سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان سعودی نیز پس از ديدار با همتای آمريکایی‌اش گفت به او اطمينان داده شده که مذاکرات اتمی فعلی با ايران، به معنای چشم‌پوشی از ديگر فعاليت‌های ايران در منطقه نيست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی اظهار داشت: ايران از راه مبارزه با «حکومت اسلامی» يا داعش، مشغول افزايش حضور خود در عراق است.

سعود الفيصل گفت: «برای مثال الان تکريت مثال خوبی است که نشان دهيم از چه نگران هستيم. ايران مشغول در دست گرفتن زمام امور است».

تکريت، زادگاه صدام حسين، ديکتاتور سابق عراق به دست نيروهای داعش افتاده و نيروهای عراقی تلاش دارند آن را پس بگيرند.

در روزهای گذشته گزارش‌هايی منتشر شده که حضور قاسم سليمانی، فرمانده نیروی قدس را در عراق نشان می‌دهد. رويترز در گزارشی نوشته بود فرماندهان ايرانی در مبارزه با نيروهای داعش به نيروهای عراقی کمک می‌کنند و حضور فعال دارند.

از زمان اعلام آمريکا برای تشکيل ائتلاف عليه داعش يا «حکومت اسلامی» شماری از کشورهای عربی به اين ائتلاف پيوسته‌اند اما نيروهای رزمی به منطقه اعزام نکرده و فقط با نيروی هوايی و يا دادن پايگاه‌های نظامی حضور خود را نشان داده‌اند.

عمليات زمينی در نبرد با داعش توسط نيروهای کرد و نيروهای عراقی انجام می‌شود. باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، که گفته بود نيروی زمينی اعزام نکرده و فقط عمليات هوايی انجام می‌دهد، از کنگره آمريکا درخواست کرده مجوز برخی عمليات نظامی محدود عليه داعش را صادر کند.

مارتين دمپسی، فرمانده ستادکل نيروهای مسلح آمريکا، حضور و کمک ايران در عمليات نظامی برای باز پس‌گيری تکريت را «قدمی مثبت» خوانده، به شرط آن‌که به اختلافات بين فرقه‌ای در عراق، دامن نزند.

جان کری، وزير خارجه آمريکا هم در عربستان گفت: «ما از مقامات عراقی خواسته‌ايم عمليات نظامی خود را با حفظ اصولی چون آسيب نرساندن به غيرنظامی‌ها و جلوگيری از هرگونه ايجاد اختلاف ميان فرقه‌ای و گروهی دنبال کنند که شامل ايران هم می‌شود».

نزديک به ۳۰ هزار نيروی نظامی عراقی از دوشنبه گذشته عمليات برای بازپس‌گيری تکريت را آغاز کرده‌اند.

مذاکرات اتمی، جدای سياست‌های ايران در منطقه

جان کری، وزيرخارجه آمريکا پس از سه روز مذاکره در مونترو در سوييس با محمد جواد ظريف، همتای ايرانی‌اش، راهی عربستان سعودی شد تا در خصوص مذاکرات با مقامات رياض گفت‌وگو کند.

جان کری روز ۱۴ اسفند در رياض به خبرنگاران گفت: «درست است که ما در خصوص پرونده اتمی با ايران در حال مذاکره هستيم، اما از ديگر اقدامات بر هم‌زننده ايران در جاهايی چون سوريه، لبنان، عراق و شبه‌جزيره عرب و به ويژه يمن، چشم‌پوشی نکرده‌ايم».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کشورهای عربی منطقه نگران روند توافق احتمالی با ايران هستند.

آقای کری گفت: «ما به دنبال معامله بزرگ (و جامع) با ايران نيستيم».

وزير خارجه آمريکا گفت: «روز بعد از دستيابی به اين توافق احتمالی و اگر به آن برسيم، هيچ چيز عوض نمی‌شود و ما نسبت به چالش‌هايی که در منطقه با آن روبرو هستيم، آگاهی داريم. تنها چيزی که عوض می‌شود اين است که اطمينان حاصل خواهيم کرد ايران به بمب اتمی دسترسی نخواهد داشت».

آقای کری افزود: «چه با توافق و چه بدون توافق (اتمی با ايران) آمريکا به طور کامل متعهد به ديگر مسائل مرتبط با ايران، از جمله حمايت از تروريسم است».

کشورهای ۱+۵ در حال گفت‌وگوهای اتمی با ايران هستند تا اطمينان يابند برنامه اتمی ايران برای مقاصد صلح‌آميز بوده و به سمت ساخت بمب اتمی نخواهد رفت. ايران در مقابل خواستار لغو تحريم‌ها است.

XS
SM
MD
LG