لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۵

مونیز: جان کری در هر فرصتی موضوع آمریکایی‌های زندانی در ایران را مطرح کرد


ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا که خود فیزیکدان است و در جریان مذاکرات وین حضور جدی داشت، از مذاکرات اتمی با ایران دفاع کرده و در عین حال گفته که جان کری موضوع آمریکایی‌های زندانی در ایران را در این مذاکرات مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای مونیز گفت: «جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در مورد دیگر موضوعات از جمله (شهرواندن) آمریکایی که در ایران زندانی هستند هم در مذاکرات بحث کرد ولی متن اصلی مذاکرات در خصوص مذاکرات اتمی بود».

وزیر انرژی آمریکا افزود: «جان کری هیچ‌گاه از آمریکایی‌های دربند در زندان غافل نشد و در هر فرصتی که ممکن بود، بحث آن‌ها را دنبال کرد».

به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، یکی از انتقادهایی که به توافق اتمی با ایران به دولت آمریکا گرفته می‌شود، این است که چرا با همین جدیت، دیگر مسائل با ایران از جمله شهروندان ایرانی – آمریکایی زندانی در ایران را دنبال نکرده‌اند.

آقای مونیز روز چهارشنبه ۲۴ تیرماه در گفت‌وگو با این شبکه تلویزیونی گفت: «توافقی که ما به دست آوردیم، نسبت به این که اگر هیچ‌کاری نمی‌کردیم، محدودیت‌های بسیار قوی‌تری بر برنامه اتمی ایران اعمال می‌کند».

وی افزود: «اگر ایران بخواهد به هر شکلی کلک بزند، ما به اندازه کافی فرصت داریم که از آن مطلع شویم».

چهار زندانی در ایران

در زمان اعلام توافق اتمی با ایران، همسر سعید عابدینی، کشیش زندانی در ایران، و همچنین همسر رابرت لوینسون، مامور بازنشسته اف‌بی‌آی که بر اساس برخی گزارش‌ها در ایران ناپدید شده، از این که دولت اوباما بدون در نظر گرفتن سرنوشت همسران‌شان تن به توافق هسته‌ای داده است انتقاد کردند.

روزنامه واشینگتن پست پیش از این در گزارشی نوشته بود که مقامات آمریکایی در طی مذاکره اتمی با ایران بارها وضعیت امیر حکمتی، سعید عابدینی، جیسون رضاییان و رابرت لوینسون را پیش کشیده‌اند.

کشیش سعید عابدینی پس از بازگشت به ایران بازداشت شده و به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به هشت سال زندان محکوم شده است.

رابرت لوینسون، مامور پیشین پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، در مارس سال ۲۰۰۷ زمانی که به جزیره کیش رفته بود، ناپدید شد.

جیسون رضائیان، خبرنگار ایرانی‌تبار روزنامه آمریکایی واشینگتن ‌پست، نیز از تیرماه سال گذشته در بازداشت به سر می‌‌برد.

امیر حکمتی در سال ۲۰۱۱ در حالی ‌که به گفته خود برای دیدار با مادربزرگش به ایران رفته بود، بازداشت و به اتهام‌ «جاسوسی» و «همکاری با کشورهای متخاصم» ابتدا به اعدام محکوم شد، اما این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۱۰ سال زندان کاهش پیدا کرد.​

XS
SM
MD
LG