لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۹

اعطای جایزه انجمن قلم آمریکا به «خدیجه اسماعیلووا» از جمهوری آذربایجان


انجمن قلم آمریکا موسوم به «پن» روز پنجشنبه ۲۷ فروردین ماه، جایزه سالانه خود برای آزادی مطبوعات را به خدیجه اسماعیلووا روزنامه نگار زندانی آذربایجانی و از همکاران بخش جمهوری آذربایجان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی اعطا کرد.

این جایزه ویژه با عنوان «جایزه باربارا گلدسمیت برای آزادی نگارش» هر سال به نویسندگانی که به خاطر دفاع از آزادی بیان زندانی شده‌اند، اعطا می‌شود.

«نناد پژیک» سردبیر رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی ضمن استقبال از این جایزه گفت: «این یک ارزشگذاری جدی به فعالیت حرفه‌ای خدیجه اسماعیلووا و تاکیدی بر ناحق بودن بازداشت او است و به تلاش برای آزادی او از زندان خواهد افزود.»

روزنامه نیویورک تایمز روز چهارشنبه نوشت که انجمن قلم آمریکا با اعطای جایزه خود به خدیجه اسماعیلووا به تلاش های فزاینده بین المللی در انتقاد از نقض حقوق بشر و سرکوب آزادی بیان در جمهوری آذربایجان پیوسته است.

روزنامه واشنگتن پست نیز در سرمقاله روز چهارشنبه خود با یادآوری بازداشت خانم اسماعیلووا، خواست به شرایطی که این روزنامه آن را «تشدید خودکامگی حکومت حاکم جمهوری آذربایجان» توصیف کرد توجه بیشتری شود.

همچنین چند روز پیشتر نامه‌ای به امضای بیش از ۲۰ صاحب نظر، استادان دانشگاهی، مدیران نهادهای غیردولتی و دیپلمات‌های سابق خطاب به جان کری وزیر خارجه آمریکا انتشار یافت که در آن نسبت به وخامت وضعیت حقوق بشر در جمهوری آذربایجان اظهار نگرانی شده و از وزیر خارجه آمریکا تقاضا شده که در صورت آزاد نشدن زندانیان سیاسی به شیوه‌های گوناگون از جمله اعمال تحریم، حکومت باکو را تحت فشار قرار دهد.

خدیجه اسماعیلووا روز پنج دسامبر ۲۰۱۴ به اتهام «تحریک یک همکار سابق به خودکشی» بازداشت شد. در این فاصله شاکی (دادستانی) این اتهام را پس گرفته است. در ماه فوریه او در جریان یک دادرسی پشت درهای بسته به جرم «افترا» محکوم شد. در ماه مارس اتهام های جدیدی از جمله «فرار از مالیات، فعالیت‌های اقتصادی غیرقانونی و سوء استفاده از موقعیت شغلی» به پرونده او افزوده شد.

خدیجه اسماعیلووا این اتهامات را رد کرده و می‌گوید اعلام جرم دستگاه قضایی جمهوری آذربایجان علیه او، «انگیزه سیاسی» دارد. رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی نیز این اتهامات و جرائم را «بی‌اساس» توصیف کرده است.

خدیجه اسماعیلووا که در همین حال با پروژه «روزنامه نگاری تحقیقاتی» در مورد جرائم سازمان یافته و فساد مالی همکاری داشته، گزارش های تحقیقی مبسوطی در مورد فعالیت‌های مالی اعضای خانواده «الهام علی اف» رییس جمهوری آذربایجان تهیه و منتشر کرده است.

از سال ۲۰۱۲ رسانه‌های دولتی آذربایجان او را هدف حملات مستمر خود قرار داده و در مواردی به آزار فیزیکی و بازداشت تهدید شده بود. در فوریه سال ۲۰۱۴ پس از ملاقات خدیجه اسماعیلووا با کارمندان مجلس سنای آمریکا در شهر باکو، رسانه‌های حکومتی او را به جاسوسی برای آمریکا متهم کردند.

دفتر رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در روز ۲۶ دسامبر ۲۰۱۴ مورد حمله ماموران دولت آذربایجان قرار گرفت و تعطیل شد.

جایزه باربارا گلدسمیت روز پنج ماه مه در جریان جشن ادبی سالانه انجمن قلم آمریکا در شهر نیویورک قرار است اعطا شود.

XS
SM
MD
LG