لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۸

«ما در اقلیم کردستان برای آزادی و استقلال کار می‌کنیم»


فلاح مصطفی
فلاح مصطفی

«فلاح مصطفی»، مسئول روابط خارجی اقلیم کردستان عراق، به دعوت جمهوری چک برای شرکت در نشستی به منظور گفت‌وگو و تبادل نظر دربارۀ تحولات خاورمیانه، تهدیدهای گروه خلافت اسلامی و آیندۀ کردستان عراق به شهر پراگ سفر کرده است.

فلاح مصطفی در گفت و گویی با رادیو فردا دربارۀ رویارویی اقلیم کردستان عراق با نیروهای خلافت اسلامی و همچنین آیندۀ کردستان عراق صحبت کرده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:04 0:00
لینک مستقیم

همکاری ایران و حکومت اقلیم بر سر «حکومت اسلامی» یا داعش به چه شکلی بوده و چگونه است؟

بی تردید تهدید داعش تنها محدود به کردستان و عراق نیست؛ تهدیدی برای کل منطقه است. برای همین ما از همان آغاز از جامعه جهانی کمک درخواست کردیم و از همه کشورهایی که عملا به ما کمک کردند، قدردانی کردیم. اما ایران تنها کشوری نبود که با ما همکاری کرد. در حال حاضر یک ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا متشکل از ۴۰ کشور جهان از لحاظ نظامی و اقتصادی و تسلیحاتی، از حکومت اقلیم کردستان حمایت می کند. از این رو این موضوع داعش اهمیت زیادی دارد. چون ثبات و امنیت کل منطقه را تحت الشعاع قرار داده و دقیقا به همین دلیل مهم است که همه این نیروها با یکدیگر در تعامل و همکاری باشند.

گفت وگوی رادیو فردا با مصطفی فلاح
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:33 0:00

همکاری و حمایت ایران، دقیقا به چه شکلی بوده؟

در روزهای نخست این همکاری به شکل ارسال سلاح و مهمات بود. و بعدها حمایتهای دیگری هم گسترش پیدا کرد. برای اینکه آمریکا و کشورهای دیگر هم مشاوران نظامی اعزام کردند و سلاح و مهمات رسید. اما برای ما خود مواضع مهم است. چون ما به حقانیت خودمان اطمینان داشتیم. برای اینکه ما همسو با جامعه جهانی بودیم. همسو با دنیای آزاد. در راستای دفاع و مبارزه و جنگ با تروریست های داعش. برای ما این پشتیبانی و حمایت بین المللی که صورت گرفت، مهم و اساسی بود و از هر نظربرایمان جای سرافرازی بود.

نقش ترکیه در ارتباط با داعش چیست؟ چرا ترکیه از کوبانی و موصل حمایتی نکرد؟

این پرسش را باید خود مقام های ترکیه پاسخ بدهند چون من در حکومت اقلیم کردستان مسئولیت دارم. اما این مهم است که کشورهای منطقه منافعشان در وجود ثبات و آشتی است. برای اینکه بتوانیم تهدیدات داعش را کاهش دهیم و از میان برداریم لازم است همکار و هماهنگ باشیم. اکنون یک همپیمانی بین المللی وجود دارد. ضروری است که همه در این زمینه با یکدیگر همکاری کنیم. پیشمرگههای کردستان عراق توانسته اند تبدیل شوند به نماد دفاع و مقاومت.

پیشمرگه به نیرویی تبدیل شد که توانست نیروهای داعش را در سطح میدانی شکست بدهد. در سوریه هم این نیروهای کرد هستند که توانسته اند در سطح میدانی با داعش مقابله کنند. از همین رو رهبر اقلیم کردستان در تاریخ نوزدهم سپتامبر پیامی خطاب به جامعه جهانی منتشر کرد و از جامعه جهانی درخواست کرد که به کوبانی هم از لحاظ نظامی و هم از لحاظ انسانی کمک کنند. وقتی یک نیرویی وجود دارد که حاضر است با داعش بجنگند، لازم است از آن نیرو حمایت شود.

آقای مصطفی انتقادی مطرح است مبنی بر اینکه چرا حکومت اقلیم کردستان و نیروهای پیشمرگ از کوبانی حمایت نمی کنند. پاسخ شما به این انتقاد چیست؟

ما به همه این انتقادها به دیده احترام مینگریم. اما باید بدانیم که جغرافیای منطقه چطور است. کوبانی با ما مرزی ندارد. فاصله زیادی بین ما هست و این منطقه هم در محاصره داعش است.

دومین موضوع این است که نیروهای پیشمرگ اقلیم اکنون در کردستان عراق در یک جبهه جنگی به طول ۱۰۳۵ کیلومتر با داعش در حال جنگ هستند. از طرف دیگر ما از لحاظ مالی هم تحت فشار هستیم. حدود یک میلیون و نیم آواره داخلی و آواره سوری هم‌اکنون در اقلیم کردستان هستند. این مستقل از آن فشار اقتصادی است که ناشی از عدم دریافت بودجه از بغداد است. از آغاز سال ما بودجه ای نداشته ایم.

ما هر آنچه که در توان داشته ایم انجام داده ایم و انجام می دهیم. و این هماهنگی بین المللی بر سر کوبانی از سوی حکومت اقلیم کردستان صورت گرفت. تا این کشورها و آمریکا، مواضع داعش را در کوبانی بمباران کنند.

در مواردی از جمله کمک مالی، اعزام نیروی انسانی و تسلیحاتی هم باید به کوبانی کمک شود؛ اما همان طوری که گفتم شرایط جغرافیایی عامل بازدارنده ای است. ما امیدواریم جامعه جهانی به کوبانی کمک کند تا کوبانی پیروز شود و داعش شکست بخورد. و این پیغامی است برای جامعه جهانی که باید آزادی پیروز شود و باید تروریست های داعش از میان بروند.

آقای مصطفی سیاست اقلیم کردستان در چشم انداز آتی در مورد موضوع استقلال اقلیم کردستان از عراق چیست؟

بیشک استقلال حقی است که خدا برای همه ملت های دنیا داده است. ملت هایی بودند که به سهولت به این حق دست پیدا کردند. و ملت هایی بودند که تحت ظلم قرار گرفتند. تاریخ به آنها ظلم کرد. کشورهای ابرقدرت به آن ها ظلم کردند. کشورهای اطراف، به آن ها ظلم کردند.

امروز ما با یک واقعیت تلخ روبرو هستیم؛ که ملت کرد تجزیه شده و تکه تکه شده. ما در اقلیم کردستان از همان آغاز گفته ایم که برای آزادی و سرفرازی و استقلال کار میکنیم. اما یک آزادی و سرفرازی که با آشتی به وجود بیاید. امروز ما در عراق به یک پروسه سیاسی پایبند هستیم. پروسه ای که در بغداد ما هم در آن سهیم هستیم.

برای اینکه بتوانیم آینده ای روشن در چارچوب قانون، برای ملت کرد بسازیم. و این بیشتر برمی‌گردد به موضع بغداد که تا چه حد آماده است به عنوان یک شریک واقعی با اقلیم تعامل کند. شریک در تصمیم سازی، شریک در تصمیمات سرنوشت ساز، یک شریک برای تحقق آرامش و رفاه. برای همین مسئله استقلال بیشتر معلول چگونگی رفتار بغداد با اقلیم کردستان است؛ این که ما بتوانیم همه حقوقمان را در مرزها و چارچوب یک سیستم فدرالی واقعی تضمین کنیم، یا نه؛ نه یک سیستم فدرالی که فقط اسمش فدرالی باشد و در عمل تهی از آن باشد.

هر سیستمی اعم از فدرال، کنفدرال یا مستقل که باشد، باید براساس اراده مردم و در یک رفراندوم و از راه آشتی و همزیستی به دست بیاید. برای اینکه ملت کرد ظلم و ستم زیادی را متحمل شده و شایسته یک آینده بهتر است. شایسته یک آینده روشن و با ثبات و آزاد و آرام است.

XS
SM
MD
LG