لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۷

پرفروش‌ترین تک‌آهنگ‌های سال ۱۹۸۴ ميلادی


جلد آلبوم «چه دختر خارق‌العاده‌ایه» - سیندی لاپر
جلد آلبوم «چه دختر خارق‌العاده‌ایه» - سیندی لاپر

موسیقی امروز: پنج‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۳

دهه ۸۰ میلادی و به طور مشخص، سال ۱۹۸۴ به عقیده برخی، يکی از باشکوه‌ترین دوره‌های موسیقی‌ پاپ بوده است، به لطف حضور گسترده‌تر بانوان و سياهپوستان در عرصه موسیقی‌ مردم‌پسند و پیشرفت فناوری مانند اختراع دیسک لیزری (سی‌دی). در این برنامه پرفروش‌ترین آثار این دوره در سراسر جهان را معرفی می‌کنيم:

Careless Whisper - George Michael
I Just Called to Say I love you - Stevie Wonder
Girls Just want to have fun - Cyndi Lauper
Relax - Frankie Goes to Hollywood

موسیقی امروز: پنج‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۳
please wait

No media source currently available

0:00 0:13:20 0:00
لینک مستقیم

زمزمه بی‌دغدغه، دغدغه‌های تجاری

ترانه «زمزمه بی‌دغدغه» اثر جرج مایکل که در آن دوران با اندرو ریجلی زوج هنری !Wham را تشکیل می‌داد، در آلبوم «بزرگش کن» با مدت زمان شش دقیقه و ۴۰ ثانیه منتشر شد.

انتشار اثر به صورت تک‌آهنگ پنج دقیقه‌ای آن را به صدر جدول پرفروشترین‌های آمریکا، بریتانیا و سوییس رساند، هرچند که با نام جرج مایکل منتشر شد و نه وَم!، چرا که شرکت طرف قرارداد گروه آن را با ترانه‌های دیگر ریجلی و مایکل همسان نمی‌دانست و نگران واکنش هواداران بود.

ساخت اثر اما به دوران همکاری ریجلی و مایکل پیش از پایه‌گذاری وَم! بازمی‌گردد و جرج مایکل زمانی گفته بود که تکنوازی ساکسوفون این ترانه را در سن چهارده سالگی نوشته است.

تلفن به بانوی سرخپوش

استیوی واندر هنرمند نامی موسیقی سول، فانک و پاپ تک‌آهنگ «فقط زنگ زدم که بگم دوستت دارم» را برای فیلم بانوی سرخپوش به کارگردانی «جین وایلدر» ساخته و سروده است. این اثر در بسیاری کشورها به مقام پرفروشترین ترانه دست پیدا کرد و سال بعد در ۵۷مین دوره جوایز اسکار در بخش موسیقی برنده شد.

این اثر بارها بازخوانی شده و «ریچارد کلایدرمن» و «جیمز لست» نسخه ارکسترال آن را نیز عرضه کرده‌اند.

حرف دل زنان به قلم مردان

ترانه «دخترا فقط میخوان تفریح کنن» اولین اثر موفق Cyndi Lauper هنرمند آمریکایی است که در اولین آلبوم مستقل او «چه دختر خارق‌العاده‌ایه» منتشر شد.

این اثر به تدریج جایگاه نوعی سرود زنان معتمد به نفس و متکی به خود را پیدا کرد. جالب است بدانید خالق این ترانه، مردی به نام «رابرت هزارد» است و پیش‌تر آن را با متنی متفاوت به گروه رولینگ استونز پیشنهاد کرده بود. تا کنون بیش از ۳۰ هنرمند دیگر این ترانه را بازخوانی کرده‌اند و از آن بارها در فیلم، سریال و آگهی تبلیغاتی استفاده شده است.

در نماهنگ «دخترا فقط میخوان تفریح کنن» مادر واقعی سیندی لاپر نقش مادر او را بازی می‌کند، بدون اینکه پیش از آن تجربه حضور جلوی دوربین را داشته باشد. ایفای نقش پدر را «لو آلبانو» کشتی‌گیر آمریکایی به عهده دارد.

«راحت باش» در سه روايت

اولین و تنها اثر موفق گروه Frankie Goes To Hollywood که کار مشترک اعضای آن است، با نام «راحت باش» در اولین آلبوم آنها «به سرای لذت خوش آمدید» منتشر شد. پخش این اثر به خاطر گوشه و کنایه‌های جنسی متن آن مدت کوتاهی در رادیو وان «بی‌.بی‌.سی» ممنوع شد اما در آمریکا واکنش اینچنینی برنیانگیخت. «راحت باش» در آلمان، بریتانیا و سوییس به صدر جدول پرفروشترین‌ها دست پیدا کرد و در بسیاری کشورهای دیگر نیز موفق بود. در جمع سه نماهنگ برای این ترانه ساخته شده که پخش نسخه اول آن هم در بی.‌بی‌.سی و هم در شبکه ام.تی.وی ممنوع شد. نسخه دوم را (که در این صفحه منتشر شده) بیشتر در بریتانیا پخش کردند و نسخه سومی هم برای ایالات متحده ساخته شده است.

XS
SM
MD
LG