لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲

سوی دیگر کارت پایان خدمت غیرواقعی برخی فوتبالیست‌ها


موسی کمالی
موسی کمالی

کارت پایان خدمت فوتبالیست‌هایی که با مدارک غیر واقعی، معافیت گرفته بودند باطل شده، اسامی‌شان را صداوسیما اعلام کرده و تصویرشان بارها در رسانه‌ها به چاپ رسیده، اما صحبتی از نظامیان عالیرتبه‌ای که زمینه این فساد نظامی را مهیا کرده‌اند، در میان نیست.

یک طرف ماجرا، بازیکنانی هستند که مانند بسیاری دیگر از جوانان ایران، دلشان نمی‌خواسته بروند سربازی و موقعیت خریداری خدمت به هر طریق ممکن برایشان مهیا شده است.

اما طرف دیگر، نظامیانی ایستاده‌اند با درجه‌ موقعیت اداری ممتاز یا ضریب نفوذ بالا در نیروهای مسلح که اسناد تقلبی را تایید کرده و کارت‌ها را صادر کرده‌اند.

گستره جعرافیایی تقلبی که صورت گرفته بسیار چشمگیر است. کارت‌های معافیت از شمال تا جنوب و غرب و شرق کشور صادر شده است. پرسش اینجاست که چرا نامی از متخلفان نظامی احتمالی در میان نیست.

این روزها مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح، مصاحبه‌هایی تحکم‌آمیز علیه فوتبالیست‌هایی که نامشان فاش شده، انجام می‌دهند.

مهرعلی باران چشمه، رییس تربیت بدنی نیروهای مسلح در خصوص وضعیت مهرداد پولادی که ستاره ایران در جام جهانی بوده و اینک در قطر به سر می‌برد، به خبرگزاری فارس گفته: «شاهد بودیم که پولادی به تیم ملی دعوت شد و حتی به پرتغال هم رفت. خواستار این شدیم که او اجازه فعالیت در هیچ باشگاه و تیم ملی را نداشته باشد. اگر هم قراردادی بسته از نظر ما باطل است.»

به گفته مهرعلی باران چشمه، هر گاه مهرداد پولادی به ایران برگردد از خروجش جلوگیری شده و طبق «مقررات و ضوابط» با او برخورد خواهد شد.

موسی کمالی، جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح هم به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا گفته: «در رابطه با فوتبالیست‌هایی که تخلف کرده‌اند دو تنبیه را در نظر گرفته‌ایم. اول اینکه کارت‌شان باطل شده و دوم اینکه در محاکم قضایی به جرم‌شان رسیدگی خواهد شد. این افراد حتماً باید با حقوق سربازی در تیم‌های نظامی بازی می‌کنند یعنی باشگاه‌های نیروهای مسلح حق ندارند مبلغی تحت عنوان قرارداد یا پاداش به آنان بدهند.»

وی افزوده است: «در صورتی که هر یک از بازیکنان به این موضوع توجه نکنند، باید ادامه سربازی خود را در یگان‌های نیروهای مسلح به اتمام برسانند.»

در این بین، حسین ماهینی بازیکن تیم ملی ایران در جام جهانی و باشگاه پرسپولیس که به خاطر ابطال کارت معافیت راهی تراکتورسازی شده بود، ممکن است در این تیم هم نتواند بازی کند.

موسی کمالی می‌گوید هیچ یک از این فوتبالیست‌ها حق بستن قرارداد ندارند. اینها باید در ستاد کل تقسیم شوند و در تیم‌هایی که ما تعیین می‌کنیم به سربازی بروند، بنابراین موضوع قرارداد ماهینی با تراکتور سازی در حال بررسی است و قطعاً برخوردهای لازم با متخلفان انجام خواهد شد.

موضوعی که این مقام نظامی گفته، در هیچ کجای فوتبال حرفه‌ای جهان مصداق ندارد و مغایر با قوانین و اصول فدراسیون جهانی فوتبال است.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح نکته دیگری هم یادآور شده: «اگر همکاری این بازیکنان با تیم‌هایشان خوب نباشد و بازی خوبی از خودشان ارائه ندهند، باید در یگان‌های نظامی مابقی سربازی‌شان را ادامه دهند.»

او از رسانه‌ها خواسته از جوسازی پیرامون «برخورد نشدن با تخلف بازیکنان» پرهیز کنند، زیرا پرونده این افراد در دستگاه قضایی در حال پیگیری است.

آقای کمالی اما توضیحی نداده که مقامات نظامی عالیرتبه‌ای که خودشان یا سیستم تحت امرشان کارت پایان خدمت می‌فروشند در چه وضعیتی به سر می‌برند و پرونده‌شان – اگر که پرونده‌ای برای‌شان تشکیل شده باشد- در کدام دستگاه قضایی در حال پیگیری است.

XS
SM
MD
LG