لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۵

کیک ۵۲ متری برای تولد ۵۲ سالگی رییس جمهوری آذربایجان


اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:37 0:00
اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۲:

در شهر «ولگوگراد» در روسيه، پليس مشغول تحقيق در محل انفجار مظنون به انتحاری است که باعث کشته شدن ۱۴ تن و زخمی شدن ۲۰ تن ديگر شد. اين انفجار کمتر از ۲۴ ساعت پس از يک انفجار ديگر در ايستگاه قطار شهر ولگوگراد بود که ۱۷ تن در جريان آن کشته شدند و ظن حمله انتحاری در مورد آن وجود دارد.

در «کی يف» پايتخت اوکراين، معترضان خواهان همکاری نزديک تر با اتحاديه اروپا، مانيفست جنبش خود را اعلام کردند. در اين مانيفست خواسته شده تمامی معترضانی که دستگير شده اند آزاد شوند، اقدامات خصمانه عليه فعالان خاتمه يابد و مقامات رسمی که دست در سرکوب اعتراض ها داشته اند، تحت تعقيب قضايی قرار گيرند.

همچنين در کی يف، معترضان دامنه حرکت اعتراضی خود را به محل زندگی مقامات دولتی از جمله اقامتگاه رييس جمهوری و نيز رييس پارلمان رساندند. معترضان همچنين سعی کردند از موانع مقابل اقامتگاه نخست وزير هم رد شده و درخواست کردند او برای گفت وگو با آن ها بيرون بيايد، ولی تلاش آن ها به جايی نرسيد.

در «آستانه» پايتخت قزاقستان يکی از اعضای انجمن صاحبان خانه و ملک تلاش کرد در مقابل دفتر دادستان کل، تحصن اعتراضی برپا کند. پليس پيش از اين که معترضان در محل مستقر شوند، همه آن ها را دستگير کرد. معترضان می گويند نهادهای مالی و بانکی نرخ بهره بانکی بالايی دارند و خواستار دخالت دولت و قوه قضاييه برای کنترل آن شده اند.

در کردستان عراق، کودکان يک اردوگاه پناهندگان در مراسمی که با حمايت يونيسف و نهادهای غيردولتی محلی برگزار شد، مراسم سال نوی ميلادی را برگزار کردند. اين اردوگاه که در نزديکی شهر اربيل است، پذيری بيش از ۱۴ هزار پناهنده کرد است که از مناطق درگيری در سوريه گريخته اند.

در پاکستان، ۴۰ باشگاه فوتبال از سرتاسر کشور در تورنمنتی در ناحيه «خيبر پاختانخوا» در شمال غربی اين کشور شرکت می کنند. اين تورنمنت که هفتم ژانويه، حدود يک هفته ديگر تمام می شود، فرصتی برای يکی از ناآرام ترين نقاط پاکستان است که آرامش و لذت تماشای بازی در کنار هم را تجربه کنند.

در جمهوری آذربايجان، ساکنان شهر «سومگاييت» با پخت کيکی ۵۲ متری، پنجاه و دومين سالگرد تولد الهام علی اف، رييس جمهوری اين کشور را برگزار کردند. اين کيک، پنج روز پس از تولد الهام علی اف در معرض عموم گذاشته شد چرا که پخت آن بيشتر از وقتی که محاسبه شده بود، طول کشيد. «الدار عظيم اف» فرماندار محلی سفارش پخت اين کيک را داده است.
XS
SM
MD
LG