لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۳

گزارش سایت «روحانی‌سنج» از عملکرد ده روز هشتم دولت


در گزارش سایت روحانی سنج از عملکرد ده روزه هشتم دولت حسن روحانی، به نکات خبری اشاره شده و البته آمده که هیچ یک از وعده های او در این مدت محقق نشده است. در برخی از حوزه ها هرچند گفته شده پیگیری هایی در حال انجام است با این حال چیزی اجرایی نشده است.

سایت روحانی سنج که زیر نظر سایت «گفت وگوهای جهانی» فعالیت دارد، در خصوص عملکرده ده روز هشتم دولت نوشته که دولت در حوزه سیاست خارجی مشغول رایزنی و ارائه ایده های پیشنهادی است و همچنین در حوزه اقتصاد، قیمت دلار کاهش داشته است. ده روز هشتم دولت حسن روحانی، بیشتر روی سیاست خارجی و دیپلماسی متمرکز بوده است.

نخستین کنفرانس ۵+۱ در ژنو

جديدترين دور مذاکرات هسته‌ای ايران و گروه ۱+۵ در ده روز هفتم رياست جمهوری حسن روحانی در ژنو برگزار شد و در پایان گفته شد هرچند اقدامی عملی حاصل نشده، اما مذاکرات در همان ژنو ادامه خواهد یافت.

کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران، اين مذاکرات را «اساسی و با نگاه به آينده» توصيف کرد‌ند و در پایان هم بیانیه مشترکی صادر شد که در ده سال گذشته بی سابقه بوده است.

حسن روحانی که یکی از وعده های خود را توقف روند تحریم ها اعلام کرده بود، پس از مذاکرات ژنو گفت این حرکت با حمایت سران نظام از جمله رهبر نظام جمهوری اسلامی برخوردار بوده و در همین مدت کوتاه اثر خود را نشان داده و روند فزاینده تحریم ها را متوقف کرده است.

در همین حال، يک مقام ارشد دولت آمريکا گفت که طرحی برای آزادسازی بخشی از دارايی های مسدود شده ايران در آمريکا ارائه شده است. بنا به گفته او در صورت اجرايی شدن اين طرح آمريکا دارايی های مسدود شده ايران در خارج از کشور را به صورت قسطی به ايران باز خواهد گرداند. به گفته اين مقام علت پرداخت اين دارايی ها در اقساط به منظور جلوگيری از پيامدهای سياسی و ديپلماتيک لغو تحريم های بين المللی است.

ولی سخنگوی وزارت امورخارجه ايران گفت: متعاقب پايان مذاکرات ژنو، برخی خبرها در رسانه های غربی و به ويژه رسانه های آمريکايی منتشر شد که می خواهند دارايی های بلوکه شده ايران را آزاد کنند اين مطالب گمانه زنی رسانه ای است. مرضيه افخم در نشست خبری در پاسخ به اين مساله و نيز سخنان معاون اول رئيس جمهور مبنی بر آزاد شدن ميلياردها دلار از دارايی های ايران افزود: اين موضوع از هيچ کانال سياسی و رسمی منتشر نشده است اگر از طريق کانال های سياسی موضوع منتقل و رسما اعلام شود طبيعی است که پس از دريافت پيشنهاد رسمی، آن را بررسی و اعلام نظر خواهيم کرد.

ايران و بريتانيا در حاشيه مذاکرات اتمی ژنو، اعلام کرده بودند که ظرف دو هفته، کاردارهای غيرمقيم خود را معرفی می‌کنند. بریتانیا پس از حمله به ساختمان سفارت این کشور در تهران در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، روابط دیپلماتیک خود با ایران را تقریبا قطع کرده است.

پس از خبر مثبت بودن مذاکرات ژنو، اعلام شد که نرخ دلار در بازار ارز تهران به زير ۳۰۰۰‌تومان بازگشته است.

حوزه فرهنگ و موضوع سانسور کتاب

علی جنتی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت گفت: به نظر می رسد در بحث مميزی کتاب در گذشته شاهد نوعی سختگيری مبنی بر تطبيق قانون در برخی مصاديق موجود بوديم، که اين امر اختلافاتی را ايجاد کرده بود. وی افزود: در دوره جديد، قانون و ضوابط را جايگزين سليقه های شخصی در مميزی کتاب خواهيم کرد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفته است: البته ما عنوان سانسور را قبول نداريم زيرا سانسور اسم غيرمحترمانه مميزی است اما سياست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد را در حوزه مميزی بار‌ها اعلام کرده‌ايم و چيز جديدی به آن افزوده نشده است. وی افزود: کتاب‌هايی که در گذشته به نوعی توقيف شده يا جلوی چاپ آن‌ها گرفته شده بود، بازبينی خواهند شد و بار دیگر برايشان تصميم گيری می‌شود. همچنين ناشرانی که از فعاليت منع شده‌اند، پرونده‌شان دوباره بازبينی می‌شود و اگر با ضوابط دولت جديد مطابق باشند می‌توانند به کار خود ادامه دهند.

تشکیل معاونت راهبردی و نظارت امور زنان

شهيندخت مولاوردی معاون رييس جمهور در امور زنان در خصوص پيشنهاد تشکيل «معاونت راهبردی و نظارت امور زنان» گفته است: مشخصا بحثی که من همواره داشته‌ام، دارم و پيگيری خواهم کرد با توجه به بيان ماموريتی که به آن رسيدم، معتقدم سازوکار نهادين برای پيشرفت زنان يا متوليان امور زنان اين است که آنها وظيفه نظارتی، سياستگذاری و هماهنگ‌کنندگی را بيشتر برعهده دارند و پيشبرد امور زنان به‌نوعی از اين طريق است که متوليان امر بتوانند به‌صورت راهبردی در اجرای برنامه‌های سياستگذاری‌شده نظارت داشته باشند و خودشان وارد حوزه تصدی‌گری و اجرا نشوند.

وی همچنین در خصوص تفکيک جنسيتی در برخی مراکز گفت: با توجه به واقعيت‌هايی که الان در جامعه ما حاکم شده است و موج روز افزون دانش آموختگی و فارغ التحصيلی دختران دانشگاهی به نظر می‌رسد بحث تفکيک جنسيتی و سهميه بندی جنسيتی نه به نفع جامعه و نه به نفع دختران و زنان و حتی خانواده هاست.

سرعت اينترنت هشت برابر می‌شود

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت ‌وگوی تلفنی با يک برنامه راديويی گفته است: پروژه‌های مختلفی در اين خصوص طراحی شده است و با جديت خواسته مردم دنبال خواهد شد و اميد است که به تدريج سرعت اينترنت افزايش يابد و پيش بينی می شود سال آينده سرعت به دو برابر افزايش يابد اما برنامه ما تا پايان چهار سال اين است که اين رقم به هشت برابر افزايش يابد.

حضور حسن روحانی در دانشگاه تهران

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران همچنین در دانشگاه تهران و در میان دانشجویان سخنرانی کرده و گفت: «نقد دانشجويان، همان قدر زيباست که حمايت آنان، مگر نقد حمايت نيست، نقد دولت و دولتمردان نعمت بزرگی است که بايد در برابر آن با کمال تواضع سر فرود آوريم و بدانيم نقد دلسوزانه و سازنده نه تنها برای دولت که برای کشور می‌تواند ثمرات بسيار ارزشمندی را به همراه داشته باشد.

وی افزود: «اين دولت، فشارهای محفلی را بر دانشگاه ها نخواهد پذيرفت. در دانشگاه اسلامی يک گروه بايد ملامت شوند، و آن کسانی هستند که در توليد علم و دانش و فناوری، کاهلی کرده‌اند؛ ما نبايد در روند معيوب نابجای بازنشستگی زود هنگام اساتيد، گرفتار شويم. مگر دانشگاهی می‌تواند به مراتب والای علمی دست يابد، اما استاد کلاس در بيان عقايد خود آزاد نباشد.»
XS
SM
MD
LG