لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

شاهزاده سعودی به تدریج ۳۲ ميليارد دلار وقف خيريه می‌کند


شاهزاده «وليد بن‌طلال بن‌عبدالعزيز آل سعود»
شاهزاده «وليد بن‌طلال بن‌عبدالعزيز آل سعود»

شاهزاده «وليد بن‌طلال بن‌عبدالعزيز آل سعود» يکی از ثروتمندترين افراد جهان گفته که به تدریج ۳۲ ميليارد از ثروت خود را به فعاليت‌های خيريه از جمله بهداشت و حقوق زنان وقف خواهد کرد. وی برنامه زمانی این اهدای خیریه را به طور دقیق اعلام نکرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز اين خبر درست در اواسط ماه رمضان اعلام شد که ايام کارهای خيريه و کمک به مستمندان در میان جوامع مسلمان است.

اين نخستین بار نيست که يک ثروتمند بخش عمده‌ای ای از دارايی‌های خود را وقف فعاليت‌های خيريه و بشردوستانه می‌کند. در سال‌های اخير افرادی نظير بيل گيتس و جورج سوروس ميلياردها دلار از ثروت کلان خود را وقف کرده‌اند.

این گزارش حاکی است ۳۲ ميليارد دلار از ثروت شاهزاده وليد از طريق بنياد خيريه «الوليد» بين نهادهای خيريه‌ای که در زمينه بهداشت و سلامتی، ريشه‌کنی بيماری‌ها، کمک رسانی در سوانح طبيعی و نهادهای فعال در زمينه حقوق زنان، قرار است اهدا شود.

این شاهزاده سعودی روز دهم تیر ماه او در يک کنفرانس خبری در شهر رياض گفت: «من تعهد می‌دهم که به مرور و در سال‌های آينده بخشی از اين پول به بنياد خيريه الوليد انتقال يابد».

شاهزاده وليد مشخص نکرد در چه زمانی وقف ۳۲ ميليارد دلاری خود را اهدا خواهد کرد ولی توضيح داد که بخشی از اين اموال و دارايی‌ها در عربستان سعودی و بخش ديگری از آن در خارج از اين کشور هستند.

بخش مهمی از این ثروت، شرکت مالی و سرمايه گذاری «کينگدام هولدينگ» است که مديريت و ۹۵ درصد از سهام آن متعلق به شاهزاده وليد و در شرکت‌های مالی بزرگ جهان مثل «سيتی گروپ»، «توئيتر» و «يورو ديزنی» سرمايه گذاری کرده است.

شاهزاده وليد با اعلام اين خبر گفت که سهام اين شرکت فروخته نخواهد شد و حراج سهام شخصی او در اين موسسه روی وضعيت و يا خطوط کلی فعاليت شرکت کينگدام هولدينگ تاثيری نخواهد گذاشت.

او افزود: «قصد نداريم سهام من در اين شرکت را بفروشيم چون پول نقد لازم برای پيشبرد فعاليت های خيريه بنياد الوليد برای مدت طولانی موجود است».

شاهزاده وليد بن طلال برادر زاده ملک سلمان، پادشاه فعلی عربستان سعودی گفت تعهداتی که از سوی او اعلام شده به اين معنا خواهد بود که حجم مالی فعاليت‌های خيريه او به نسبت امروز «در حد چشمگيری» افزايش خواهد يافت.

به گزارش رویترز، حجم مالی فعاليت های خيريه این شاهزاده سعودی طی ۳۵ سال گذشته به طور متوسط سالانه ۱۰۰ ميليون دلار بوده است.

XS
SM
MD
LG