لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۰

شرکت شل «آماده پرداخت بدهی دو ميليارد دلاری» به ایران است


«بن ون بردن» مديرکل شرکت نفتی شل
«بن ون بردن» مديرکل شرکت نفتی شل

بن ون بردن، مديرکل شرکت نفتی شل، پس از دیدار با بیژن نامدار زنگنه، وزير نفت ايران، اعلام کرد این شرکت آماده است «پس از فراهم شدن زمینه‌های حقوقی» بدهی خود به تهران را پرداخت کند.

به گزارش روز ۱۴ خرداد روزنامه «وال‌استریت جورنال»، بن ون بردن گفته که پرداخت بدهی دو ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلاری به ايران پس از فراهم شدن زمینه‌های حقوقی – لغو تحریم‌ها – امکان‌پذیر خواهد بود.

بدهی رويال داچ شل به ايران، بابت خريد نفت از شرکت ملی نفت ايران است که به دليل تحريم‌ها، پرداخت آن تاکنون انجام نشده است.

این گزارش می‌گويد اين‌گونه مسائل، به شرکت‌های غربی يادآوری می‌کند که پيش از انديشه بازگشت و يا ورود به بازار ايران، بايد در انتظار حل مسائل حقوقی ناشی از تحريم‌ها باشند.

مديرکل رويال داچ شل در وين و پس از دیدار با وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران گفت: «پرداخت بدهی شل به ايران پس از کسب مجوز از دولت‌های بريتانيا، هلند و آمريکا ميسر خواهد شد».

هنوز شرايط بازپرداخت بدهی‌های شرکت‌های نفتی به ايران روشن نشده است.

در سال ۲۰۱۳ ميلادی، حدود دو سال پيش، دولت بريتانيا از پرداخت بدهی شل به ايران جلوگيری کرد. کمپانی شل گفته است که در آن هنگام در صدد پرداخت بدهی خود به صورت کالاهايی مانند گندم و ساير غلات و مواد دارويی بر آمد ولی به رغم آن‌که اين کالاها شامل تحريم‌ها نيستند، دولت بريتانيا آن را بلوکه کرد.

آقای ون بردن همچنين به وزیر نفت ایران وعده داد که به محض لغو تحريم‌ها، کمپانی شل برای بررسی امکانات فعاليت (در صنعت نفت و گاز) به ايران باز خواهد گشت.

گزارش‌های خبری حاکی است که در وين، بيژن نامدار زنگنه در حاشيه يک سمينار انرژی، با مديران ساير شرکت‌های نفتی مانند «لوک اويل» روسيه، توتال فرانسه و بی‌پی (بريتيش پتروليوم) هم ديدارهای جداگانه‌ای داشته و فرم جديد قراردادهای نفتی دولت ايران را با آن‌ها در ميان گذاشته است.

به گفته وزير نفت جمهوری اسلامی ايران، قراردادهای جديد نفت و گاز برای سرمايه‌گذاران خارجی از جذابيت‌های فراوانی برخوردار است.

این گزارش حاکی است شرکت‌های نفتی آمريکایی نيز علاقه خود را به بازار نفت ايران ابراز کرده‌اند. از جمله مديرکل شرکت «کونوکو- فيليپس» گفته که مشتاق بررسی فرصت‌های فعاليت در ايران است.

XS
SM
MD
LG