لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۹

احتمال دست داشتن کره شمالی در حمله سایبری به همسایه جنوبی


دفتر مرکزی بانک سینهان در سئول
دفتر مرکزی بانک سینهان در سئول
به گفته کارشناسان و تحلیل‌گران، احتمال دارد حمله سایبری روز چهارشنبه، ۳۰ اسفندماه، که شبکه‌های چند بانک اصلی و رادیو و تلویزیون در کره جنوبی را از کار انداخت کار کره شمالی باشد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در جریان این حمله سایبری، فعالیت شبکه کامپیوتری بانکی و رسانه‌ای و دولتی کره جنوبی به طور همزمان متوقف شده است.

در همین حال با گذشت حدود هفت ساعت از این حمله، هنوز شماری از شبکه‌های اینترنتی و کامپیوتری به کار نیفتاده‌اند. این حمله ساعت دو بعدازظهر به وقت محلی انجام شد.

مقامات پلیس و امنیت کره جنوبی هنوز نتوانسته‌اند به طور دقیق این حمله را ریشه‌یابی کنند و رسانه‌ها هم هنوز نتوانسته‌اند به شبکه وصل شوند. شماری از کارشناسان امنیت اینترنت می‌گویند احتمال دارد پیونگ یانگ پشت این حمله باشد.

کره شمالی و جنوبی در هفته‌های اخیر و پس از تشدید تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل در پاسخ به آزمایش اتمی کره شمالی، تنش لفظی داشته و یکدیگر را تهدید کرده بودند.

قطع شبکه اینترنتی و کامپیوتری چند روز پس از آن روی داد که کره شمالی همسایه جنوبی خود را متهم کرد که با همکاری آمریکا، به کره شمالی حمله سایبری کرده است. کره شمالی می‌گوید مدت دو روز شبکه‌های این کشور قطع بوده است.

شرکت امنیت سایبری «لاکسلی پاسیفیک» در تایلند هم قطع شبکه در کره شمالی را تایید کرد، ولی به منبع حمله و این که چه چیز باعث آن شده، اشاره‌ای نکرده است.

به گفته مقامات دولتی کره جنوبی، حمله سایبری روز چهارشنبه نتوانسته روی فعالیت‌های شبکه آب و برق یا حمل و نقل این کشور تاثیر بگذارد و هیچ گزارشی از اختلال بانکی یا از دست رفتن هویت مشتریان بانک‌ها دیده نشده است.

در کره جنوبی خودپردازها از کار افتاده و شبکه کارت‌های اعتباری هم از دسترس خارج شده و مشتریان توانستند فقط با پول نقد معاملات روزمره خود در فروشگاه‌ها و رستوران‌ها را انجام دهند.

بانک «سین‌هان» در کره جنوبی که از بزرگ‌ترین موسسات مالی و اعتباری این کشور است، گزارش کرده است که برای دو ساعت تمام شبکه‌اش مختل شده و فعالیت‌های بانکی آن‌لاین و خودپردازها از کار افتاده است. این بانک می‌گوید توانسته بعد از دو ساعت فعالیت معمول خود را از سربگیرد و هیچ سرقت اطلاعاتی از مشتریان هم روی نداده است.

شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی «کی بی اس» و «ام بی سی» نیز گفته‌اند که به‌رغم از کار افتادن شبکه کامپیوتری‌شان، برنامه روزانه خود را دنبال کرده و به‌تدریج کامپیوترها در حال اتصال به شبکه هستند.

سال گذشته کره شمالی تهدید کرده بود که در پاسخ به گزارش‌های این شبکه‌ها و انتقاد آنها از برگزاری فستیوال کودکان در کره شمالی، به شماری از رسانه‌های کره جنوبی از جمله «کی بی سی» و «ام بی سی» حمله خواهد کرد.

دولت کره جنوبی می‌گوید که هیچ آسیبی به اطلاعات حساس نرسیده و پس از چند ساعت توانسته شبکه را برقرار کند. هنوز هیچ گزارش رسمی از دیگر جزئیات این حمله و دلایل آن منتشر نشده است.
XS
SM
MD
LG