لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۳

ظریف: قصد سلطه بر منطقه نداریم، از اندازه کشور خود راضی هستیم


محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران ضمن امیدواری به رسیدن توافق اتمی، به اعتراض‌هایی که در منطقه شکل گرفته واکنش نشان داده و گفته است: «ما نمی‌خواهیم منطقه را تحت سلطه خود دربیاوریم. ما از اندازه و جغرافیای فعلی خود بسیار راضی هستیم».

به گزارش روز ۲۵ اردیبهشت خبرگزاری رویترز، آقای ظریف در گفت‌وگویی کوتاه با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل گفت: «مذاکرات با جدیت در جریان است و وقتی طرف‌های مذاکره جدی باشند، احتمال رسیدن به توافق هم بالا می‌رود».

آقای ظریف در گفت‌و‌گو با اشپیگل همچنین گفته است: «ما با سیلی از اظهارنظرهای تهاجمی از سوی عربستان سعودی روبرو شده‌ایم».

وی افزود: «به نظر می‌رسد برخی از کشورهای منطقه خیلی هراسان شده‌اند. ولی هیچ نیازی به ترسیدن نیست».

به گزارش وبسایت اشپیگل آنلاین، آقای ظریف همچنین به اعتراض‌هایی که در منطقه شکل گرفته، واکنش نشان داده و گفته است: «ما نمی‌خواهیم منطقه را تحت سلطه خود دربیاوریم. ما از اندازه و جغرافیای فعلی خود بسیار راضی هستیم».

کشورهای منطقه چون عربستان سعودی، کویت، بحرین، عمان، امارات متحده عربی به همراه اسرائیل، از منتقدان تفاهم هسته‌ای با ایران هستند.

عربستان و گروهی از کشورهای هم‌پیمان آن، از ششم فروردین امسال اقدام به بمباران مواضع شیعیان حوثی مورد حمایت ایران در یمن کرده و به منظور جلوگیری از رسیدن اسلحه به دست آنها، کشتی‌های راهی یمن را نیز بازرسی می‌کنند.

جمهوری اسلامی گفته که کمک‌های ایران به یمن بشردوستانه است. تنش‌ها در روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی بالا گرفته و حتی گزارش شد ایران از عربستان به شورای امنیت سازمان ملل، شکایت کرده است.

غلامعلی خوشرو، سفیر ایران در سازمان ملل در نامه خود به شورای امنیت نوشته‌ است: «جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده تا به هر نحو ممکن جهت کاهش درد و رنج مردم صدمه‌دیده یمن اقدام کند اما این تلاش‌ها عمدتاً با ممانعت‌های نیروهای ائتلاف روبه‌رو شده‌است».

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان از روز ۲۲ اردیبهشت در سطح معاونان وزرای خارجه ایران و این کشورها و نیز معاون مسئول بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد.

تهران و ۱+۵ اعلام کرده‌اند که قصد دارند تا روز ۱۱ تیر ماه به توافقی جامع در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران دست یابند.

XS
SM
MD
LG