لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۴

ايران دور دوم مذاکرات با گروه پنج به علاوه يک را بسيار مهم خواند


محمود احمدی نژاد در اجلاس سران کشورهای عضو اکو در استانبول
محمود احمدی نژاد در اجلاس سران کشورهای عضو اکو در استانبول
محمود احمدی نژاد روز پنجشنبه در استانبول با اشاره به دور دوم مذاکرات ايران با گروه موسوم به پنج به علاوه يک گفت که اهميت اين مذاکرات بالاست و ايران گفت وگوها را جدی می گيرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمود احمدی نژاد در استانبول گفت: «به نظر ما اين مذاکرات بسيار مهم است. حتی پيشنهاد کرده ايم گفت وگوهای آتی در استانبول به موضوع نه مقابله، که همکاری بپردازد که به نظر ما به نفع همه است.»

محمود احمدی نژاد افزود: «ما فکر می کنيم همکاری برای هر دو طرف برد محسوب می شود و امکان شکست يا ناکامی برای هيچ کدام از طرفين گفت وگو باقی نمی گذارد.»

وی گفت: «پس به نظر ما، گفت وگوهای استانبول تاريخی و همه خواهد بود و می توانيم تقابل را به همکاری و تفاهم تبديل کنيم.»

پنج کشور آمريکا، چين، روسيه، فرانسه و بريتانيا به همراه آلمان، موسوم به کشورهای پنج به علاوه يک، آذرماه در ژنو پس از ۱۴ ماه گفت وگوهای اتمی با ايران را از سرگرفتند. در جريان اين مذاکرات که دو روز طول کشيد، نتيجه خاصی اعلام نشد اما گفته شد که در ماه جاری و در استانبول، دور دوم گفت وگوها برگزار می شود.

روزنامه ديلی تلگراف هفته پيش درگزارشی نوشت که مقامات ترکيه و ايران مشغول رايزنی هستند که به شکلی توافق مبادله سوخت که با ايران امضا شده را در جريان مذاکرات پنج به علاوه يک به عنوان بخشی از راه حل ارائه کنند.

«سلجوق اونال»، سخنگوی وزارت خارجه ترکيه پيشتر گفته بود: «ما ميزبان دور دوم گفت وگوها هستيم و اگر از ما بخواهند، حاضريم حتی نقش بيشتری هم برعهده بگيريم.»

ترکيه و برزيل در قالب پيمانی مشابه برای مبادله سوخت اتمی با ايران که ابتدا از سوی آژانس بين المللی انرژی اتمی پيشنهاد شده و با موافقت روسيه، آمريکا، فرانسه همراه شده بود ولی ايران آن را نپذيرفت، وارد گفت وگو با تهران شدند. پس از اين که توافقنامه مبادله سوخت اتمی ميان ايران، ترکيه و برزيل امضا شد، غرب آن را ناکافی دانسته و نپذيرفت.

شورای امنيت سازمان ملل دور چهارم قطعنامه ها عليه ايران را تصويب کرد که برزيل و ترکيه هر دو به اين قطعنامه رای منفی دادند.

سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی از طرف ايران و کاترين اشتون، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا از طرف گروه پنج به علاوه يک در گفت وگوهای ژنو حضور داشتند. ضمن اين که نمايندگان سياسی و وزارت خارجه گروه پنج به علاوه يک، از جمله معاون وزير خارجه آمريکا هم در اين گفت وگوها حاضر بودند.

مقام‌های آمريکايی، تعليق غنی‌سازی اورانيوم در ايران را که با چند قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل الزامی شده‌است به عنوان موضع گروه ۱+۵ عنوان کرده‌اند. اين در حالی است که سعيد جليلی تاکيد کرده است «تعليق غنی‌سازی» در دستور کار مذاکرات استانبول قرار ندارد.
XS
SM
MD
LG