لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۴

«مخالفت چین و روسیه با انتشار جزییات گزارش جدید آژانس درباره برنامه اتمی ایران»


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی
گزارش ها حاکی است نمایندگان چین و روسیه از مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته اند به خواسته آمریکا عمل نکند و جزییات مورد ابهام در مورد برنامه اتمی ایران را منتشر نکند چرا که ممکن است «ایران همکاری هایش را کاهش دهد.»

خبرگزاری آسوشیتد پرس که یک نسخه از این نامه نمایندگان چین و روسیه به مدیرکل آژانس را به دست آورده، روز دوشنبه در گزارشی نوشت: «این نامه به یوکیا آمانو می گوید که نه زمان مناسبی برای افشای جزییات موارد ابهام پرونده اتمی ایران است و نه این که موضوعیت آن رعایت شده است.»

قرار است آقای آمانو ماه آینده میلادی گزارش دیگری در مورد پرونده اتمی جمهوری اسلامی ایران منتشر کند. پیشتر گزارش شده بود آمریکا از مدیرکل آژانس خواسته که جزییات بیشتری از این ابهام ها را به اطلاع شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی برساند.

در نامه چین و روسیه به مدیرکل آژانس آمده است: «در حال حاضر صلاح نیست که جزییات بیشتری منتقل شود وبهتر است مدیرکل نهایت احتیاط را به خرج دهد. چرا که هرگونه گزارشی از این دست ایران را درتنگنا قرار داده و باعث کاهش همکاری آنها خواهد شد. »

آسوشیتد پرس در گزارش خود نوشته که یک مقام دیپلماتیک و مطلع از گزارش آقای آمانو، گفته است که مدیرکل به این نامه ترتیب اثر نداده و تصمیم گرفته گزارش خود را به همان شکل ادامه دهد. این مقام های مطلع به دلیل حساسیت موضوع نام و مشخصات خود را فاش نکرده اند.

نیویورک تایمز پیشتر گزارش کرده بود که باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، با هدف افزایش انزوای ایران در حال فشار بر بازرسان هسته‌ای سازمان ملل است تا اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای را که گفته می‌شود «نشان‌دهنده دست زدن ایران به طراحی و آزمایش فناوری تسلیحات هسته‌ای است» منتشر کنند.

نیویورک تایمز در گزارش خود افزوده‌است که «مقام‌های آشنا با شواهد» می‌گویند اطلاعات طبقه‌بندی شده بازرسان هسته‌ای مستقیماً به ساخت سلاح هسته‌ای اشاره ندارد اما شامل جزئیاتی مربوط به فناوری‌های لازم برای طراحی و انفجار دستگاه‌های هسته‌ای می‌شود.

چگونگی تبدیل اورانیوم به سوخت بمب، چگونگی شکل‌دهی به مواد منفجره متعارف به صورت چاشنی برای انفجارهای هسته‌ای، و تولید نوترون برای مقاصدی چون ایجاد واکنش‌های زنجیره‌ای، اندازه‌گیری امواج انفجاری و ساخت مخروط‌های دماغه موشک‌ها دیگر مواردی است که به گفته این «مقام‌های آشنا با شواهد» در اسناد طبقه‌بندی شده بازرسان سازمان ملل به آنها اشاره شده‌است.

این گزارش می‌افزاید که آمریکا موضوع افزودن بر فشار بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را پیش از مطرح شدن اتهام «توطئه ترور سفیر عربستان» نیز بررسی می‌کرد اما اکنون به صورت تمام‌عیار درخواست خود برای انتشار این اطلاعات حساس را دنبال می‌کند.

نیویورک تایمز در گزارش خود گفته بود مقام‌هایی که با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانش بین‌المللی انرژی اتمی، صحبت کرده‌اند می‌گویند وی تاکنون از انتشار این اطلاعات حساس خودداری کرده‌است زیرا از احتمال اخراج تمامی بازرسان خود از ایران و از دست رفتن امکان نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران هراس دارد.

به تازگی روزنامه فرانسوی فيگارو نیز به نقل از يک منبع گفته‌است که «آژانس در گزارش آينده خود با ارائه مدارک و اسناد اعلام می‌کند که هدف ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، دستیابی به بمب اتمی است.»

این روزنامه نام منبع خود را فاش نکرد و ديپلمات‌ها نیز نسبت به آنچه که در گزارش روزنامه فيگارو آمده است، ابراز ترديد کرده‌اند.

روسیه پیشتر هم هشدار داده بود از هرگونه ارتباط پرونده موسوم به دخالت برخی عوامل ایران در توطئه ترور سفیر عربستان سعودی در واشینگتن با پرونده فعالیت های اتمی جمهوری اسلامی ایران خودداری شود.

مسکو می گوید در صورت توجه به پرونده ترور، تلاش های روسیه برای گفت وگو و مذاکره دیپلماسی با ایران تضعیف می شود و از آن نتیجه مناسبی حاصل نمی شود.
XS
SM
MD
LG