لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۶

درخواست از دولت عراق برای لغو ضرب الاجل تعطیلی اردوگاه اشرف


اردوگاه اشرف در عراق
اردوگاه اشرف در عراق
یک نماینده پارلمان اروپا روز چهارشنبه از دولت حاکم در بغداد درخواست کرد ضرب الاجل اعلام شده برای تعطیلی اردوگاه اشرف در عراق را لغو کنند وجلوی «کشتار و آزار و اذیت» ساکنان این اردوگاه را بگیرند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، «استروان استیونسون»، نماینده اسکاتلند در پارلمان اروپا روز چهارشنبه در بروکسل گفت: «دولت عراق مشغول آماده سازی برای اجرای مهلت اعلام شده برای تعطیلی اردوگاه اشرف است و آن ها می خواند کشتار بزرگی به راه بیاندازند. ما از دولت عراق و نیز وزیران خارجه اتحادیه اروپا می خواهیم جلوی این برنامه را بگیرند.»

آقای استیونسون همچنین گفت که تلاش دارد تا پیش از برگزاری جلسه وزیران خارجه اتحادیه اروپا در مورد ایران، درخواستی برای آن ها آماده کند تا به این مسئله واکنش جدی و به موقع نشان دهند.

به گزارش آسوشیتد پرس، استروان استیونسون همچنین با مریم رجوی، رییس تشکیلات مجاهدین خلق و نیز «هوارد دین»، فرماندار سابق ایالت ورمانت آمریکا و نیز «پاتریک کندی»، نماینده سابق دموکرات ایالت رود آیلند در مجلس نمایندگان آمریکا، جلسه ای برگزار کرده است.

این گزارش حاکی است اتحادیه اروپا در مورد این مسئله خاص در عراق، اهرم های زیادی در اختیار ندارد ضمن این که نمی خواهد در امور داخلی عراق دخالت کند.

مقامات دولت عراق پيشتر گفته بودند پايان سال جاری ميلادی را برای تعطيلی اردوگاه اشرف در نظر گرفته‌اند و تمامی اعضای اين گروه تا اين تاريخ بايد از کشور عراق خارج شوند.

اردوگاه اشرف که محل اسکان حدود سه هزار و ۴۰۰ عضو سازمان مجاهدین خلق است، روز ۱۹ فروردین سال جاری مورد حمله نیروهای عراقی قرار گرفت که به گفته سازمان ملل در اثر درگیری‌های شدید میان ساکنان این اردوگاه و نیروهای عراقی، ۳۴ تن جان خود را از دست دادند.

پیشتر آمریکا به سازمان مجاهدین خلق که نامشان از سوی ایالات متحده در فهرست گروه ها تروریستی قرار دارد، پیشنهاد داده بود که ساکنان این اردوگاه به انتخاب دولت عراق، به مکان دیگری منتقل شوند. این پیشنهاد از سوی مریم رجوی، رهبر «شورای ملی مقاومت ایران»، رد شد و وی تأکید کرد که این اقدام منجر به «کشتار» خواهد شد.

سازمان مجاهدین خلق حدود ۱۲ سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و به منظور مبارزه مسلحانه با حکومت محمدرضا پهلوی، آخرین شاه ایران، تاسیس شد.

به دنبال حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و خلع سلاح مجاهدین، نیروهای آمریکایی ابتدا مسئولیت حفاظت از آنها را در اردوگاه اشرف برعهده گرفتند، اما با خروج تدریجی سربازان آمریکایی از شهرهای عراق، دولت عراق سال ۲۰۰۹ مسئولیت اردوگاه اشرف را برعهده گرفت.
XS
SM
MD
LG