لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۴

بمبگذاری در استانبول؛ «گمانه زنی درباره تلاش ایران برای ترور یک دیپلمات اسرائیلی »


حضور امدادگران پس از انفجار حدود دو ماه پیش در استانبول
حضور امدادگران پس از انفجار حدود دو ماه پیش در استانبول
رسانه های ایتالیایی و نیز اسرائیلی مدعی شده اند انفجار یک ماه و نیم پیش دراستانبول ترکیه، یک عملیات تروریستی برای قتل کنسول اسرائیل در استانبول، درانتقام به قتل یک دانشمند هسته ای ایران بوده است.

بیست و ششم ماه مه، پنجم اردیبهشت، درآستانه انتخابات سراسری ترکیه، انفجاری درنزدیکی یک مرکز خرید در استانبول رخ داد که در آن هفت عابر زخمی شدند. مواد منفجره دریک موتورسیکلت کوچک کارگزاری شده بود.

دولت ترکیه بلافاصله ارزیابی کرده بود که شبه نظامیان کرد «پ کا کا» مسئول این انفجار بوده اند، که به زعم ترکیه، خواسته اند فضای کشور را در آستانه انتخابات پارلمانی ژوئن، تیره کنند، هرچند که هیچ سازمانی مسئولیت آن انفجار را برعهده نگرفت.

اما به ادعای روزنامه ایتالیایی کوریره دلاسرا در شماره دوشنبه این هفته و درحالی که اکثر رسانه های اسرائیل نیز دوشنبه و سه شنبه این ادعا را تکرار کرده اند، تحقیقاتی که سازمان اطلاعات مخفی ترکیه، میت، در باره آن انفجار به عمل آورده و اطلاعات آمریکا نیز از این امرآگاه شده کارگزاری مواد منفجره، کار سه عضو مرتبط با تشکیلات اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

بنا براین گزارش ها، این سه نفر، لبنانی و عضو حزب الله بودند که مانند موارد متعدد دیگری که نیروهای حزب الله درخدمت اهداف اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران درجهان عمل کرده اند، این بار نیز مأموراجرای عملیات طراحی شده از سوی تشکیلات اطلاعاتی ایران شده بودند.

کوریره دلاسرا به نقل از «منابع آمریکایی در واشینگتن» و «منابعی درخاورمیانه» نوشته است که سه لبنانی با دردست داشتن گذرنامه ایرانی وارد ترکیه شدند و برای انجام مأموریت خود، از نیروهای محلی ترکیه کمک گرفتند.

بنابراین گزارش های ادعایی، هدف از انفجار، قتل «موشه کیمخی»، کنسول اسرائیل در استانبول بود، و درطول چند روزپیش از انفجار نیز مآموران اعزامی، کمیخی را زیر نظرداشتند، هرچند که به دلیل تدابیرامنیتی اتخاذ شده از سوی کنسولگری اسرائیل، کیمخی آسیبی ندید.

هاآرتص یادآوری می کند که پیش از انفجار استانبول، چند بار نهادهای امنیتی اسرائیل به شهروندان کشورخود درتردد در «حوزه دریای مدیترانه» هشدارهای «جدی» داده، و ازجمله گفتند که انجام عملیاتی را با هدف ضربه زدن به اسرائیلی ها در ترکیه و یونان پیش بینی می کنند. به ویژه از اسرائیلی ها در ایام تعطیلات عید «پسح» خواسته شد از سفر به این کشورها خودداری کنند یا شدیداً هوشیارباشند.

این «هشدارموثق» در ماه آوریل نیز تکرار شد. یک مقام مسئول نهاد «مبارزه با ترور» در دولت اسرائیل به روزنامه نگاران گفته بود که ممکن است یک شخصیت ارشد اسرائیلی هدف عملیاتی با مشارکت عوامل حزب الله باشد.

جمهوری اسلامی ایران انگشت اتهام را درهمه تلاش ها برای ضربه زدن به دانشمندان هسته ای ایران، همواره متوجه موساد اسرائیل کرده بود.

مجید شهریاری، کارشناس ارشد هسته ای و استاد فیزیک دانشگاه تهران، دسامبر گذشته، درهمان روزی که فریدون عباسی، دانشمند دیگراتمی ایران نیز درخیابانی دیگردرشمال تهران ترور شد، مورد سوء قصد قرار گرفت و کشته شد، اما فریدون عباسی پس از زخمی شدن و پشت سرنهادن دوران نقاهت، به ریاست سازمان انرژی اتمی ایران منصوب شد؛ مقامی که همچنان دراختیار اوست.

زمستان پیش ازآن نیز ایران قتل دکترمسعود علیمحمدی، استاد ارشد فیزیک نظری و هسته ای دانشگاه تهران دربرابرمنزلش در قیطریه تهران را به موساد اسرائیل نسبت داد.

مئیرداگان، رییس تازه کناررفته موساد، درسخنانی این امر را که کشورش برای مبارزه با پیشبرد برنامه هسته ای ایران از راههای مختلف تلاش کرده است، تأیید کرده بود که برخی رسانه های اسرائیل، مفهوم این سخنان را با سوء قصد ها به جان دانشمندان هسته ای ایران ارتباط داده بودند.

ناظران می گویند که گزارش ها درمورد اقدام احتمالی ایران برای سوء قصد به مقامات اسرائیلی درخاک ترکیه، می تواند فضای مناسبات ترکیه و ایران را به سوی سردی بیشتری سوق دهد.
XS
SM
MD
LG