لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۲

مجادله سیاسی در برنامه ورزشی ۹۰


عادل فردوسی پور
عادل فردوسی پور
همه چیز از روز ۱۷ آذر خبرگزاری های ایران شروع شد و گزارش هایی که گفت محمود احمدی ‌نژاد در جلسه سه شنبه شب هفته پیش هیات دولت بر لزوم انتقال تیم‌ فوتبال لیگ برتر (نفت تهران) به استان مرکزی تاکید کرده و یادآور شده است که مسوولان ورزش با این انتقال می‌توانند حرکت موثری در ارتقاء ورزش و تحرک و جهش در ورزش استان مرکزی ایجاد کنند.

نفت تهران از تیم های قدیمی پایتخت است که پیش از انقلاب به دلیل ممنوعیت تیم های همنام و همخانواده به لیگ سراسری تخت جمشید نمی توانست راه یابد و پس از انقلاب و لغو لیگ سراسری، از تیم های مطرح فوتبال دسته اول تهران بود. این تیم در پایان فصل گذشته به لیگ برتر فوتبال ایران راه یافت.

تصمیم به انتقال این تیم رده دوازدهمی لیگ برتر به اراک با پذیرش و پیروی آن از سوی مقامات بالای ورزش و وزارت نفت و مخالفت و مقاومت مسوولان باشگاه و سرمربی تیم نفت (حسین فرکی) رو به رو شد و در کمتر از یک هفته به بحثی داغ در برنامه زنده تلویزیونی ۹۰ در دوشنبه شب و مجادله لفظی نماینده شازند اراک در مجلس اسلامی ( محمود احمدی بینش) با مجری برنامه (عادل فردوسی پور) بدل شد.

فردوسی پور در نفی انتقال یک تیم تهرانی به شهری دیگر در بخشی از صحبت هایش گفت: «مشخص است که برخی نمایندگان مجلس باد در غبغب می‌اندازند و می‌گویند ما امتیاز یک تیم لیگ برتری را به شهرمان آورده ایم تا به این وسیله بتوانند در دوره آینده انتخابات مجلس هم رای بیاورند.»

نماینده اراک در دفاع از این طرح به انتقاد از مجری برنامه پرداخت. در پاسخ به گفته های فردوسی پور که به بیان مشکلات قانونی از دید فیفا (دخالت دولت در روند فوتبال) و پی آمدهای منفی این طرح در تجربه های پیشین کرده بود، احمدی بینش با تاکید به پایبندی خود و رییس جمهوری به ارزش های اسلامی، فردوسی پور را به «بی دینی و بی تقوایی» متهم کرد.

عادل فردوسی پور، مجری برنامه در پاسخ به این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: «آقای محترم، دین تنها برای شما نیست و هر کسی برای خودش دین و تقوا دارد. مسأله دین و ایمان کاملا شخصی است.»

فردوسی پور بیشتر بر این تاکید کرد که از یک سو تیم های ریشه گرفته در تهران هرگز نمی توانند به عنوان یک باشگاه وارداتی به شهرهایی چون همدان (پاس)، قزوین (پیکان) و قم (صبا) هواخواه و گرمی ایجاد کنند و بهتر است تیم های حاضر در لیگ یک (دسته پایین تر از لیگ برتر) از اراک با تلاش و سرمایه گزاری اصولی به لیگ برتر راه یابند (مثل شاهین بوشهر، شهرداری و تراکتورسازی تبریز و یا تیم های دیگر) و در ضمن در بندی از قرارداد بازیکنان با تیمی چون نفت، تاکید شده است که محل تمرین بازیکن مورد قرارداد و مسابقه های خانگی باید در تهران باشد که بازیکن موظف به اجرای آن است (حتی اگر این بازیکن از شهرهای دیگر ایران و یا از کشورهای خارج آمده باشند ملزم به اقامت در شهر مورد قراردادشان هستند)، انتقال بازیکن به شهری دیگر هم از سوی باشگاه خلاف قرارداد و در صورت اجبار از سوی دولت، حرکتی خلاف از سوی فیفا است.

احمدی‌بینش در بخشی از گفته هایش گفت: «شما به نمایندگان محترم مجلس توهین کردید و گفتید به‌خاطر گرفتن رای از مردم چنین کاری کرده‌اند. تصمیم دولت را هم شو و نمایش خواندید و این قطعا توهین به دولت محترم است. نفت تنها به شهر اراک داده نشده است. این تیم استان مرکزی خواهد بود. استان حضرت امام با سی و چند شهر.»

عادل فردوسی‌پور در طول صحبت با احمدی بینش چندبار تاکید کرد که برنامه او صرفا ورزشی است و کاری به مسائل سیاسی ندارد.

نماینده شازند اراک تاکید کرد که فردوسی پور فقط مجری یک برنامه است و حق اظهار نظر ندارد. این گفت و گو در حالی به پایان رسید که در ادامه چند تن از اهالی نام آشنای فوتبال و حتی یک نماینده دیگر مجلس (نماینده تالش) هم تلفنی از گفته های فردوسی پور حمایت کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا در این مورد با عنوان «۹۰ و آتشی که نفت به پا کرد» نوشت: «نماینده تالش که همزمان در فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی و باشگاه چوکای تالش سمت‌هایی را عهده دار است در مخالفت با انتقال انجام شده صحبت (کرد) و دلایل خود را ارائه داد.»

خبرگزاری مهر هم نوشت: «احمدی از فردوسی پور پنج دقیقه وقت خواست تا حرف هایش را در این مورد بزند اما در حالی که مجری برنامه این وقت را به او داده بود، احمدی بیش از ۱۰ دقیقه صحبت کرد و در پایان هم برخی توصیه های اخلاقی را به عادل ارائه کرد.»

در پایان بحث درمورد انتقال نفت تهران به اراک، ناصر فریاد شیران، به عنوان یکی از پیش کسوت های ورزش فوتبال و حسین فرکی سرمربی تیم نفت روی خط تلفنی گفت:«واقعا نمی دانم در این مورد چه بگویم.»

پاسخ فردوسی پور این بود: «کلا هیچی نمی‌شود گفت.»
XS
SM
MD
LG