لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۵

دو خبرنگار آلمانی بازداشتی در ایران با خانواده شان دیدار کردند


گزارش ها حاکی است دو خبرنگار آلمانی که از حدود سه ماه پیش در ایران در ارتباط با پرونده سکینه محمدی آشتیانی دستگیر شده اند، توانسته اند با خانواده های خود دیدار کنند.

به گزارش آسوشیتد پرس، این دیدار در ساعات آخر روز دوشنبه در هتلی در شهر تبریز انجام شده است. مقامات آلمانی می گویند این دیدار تمام دوشنبه شب تا صبح سه شنبه انجام شده و این دو خبرنگار آلمانی توانسته اند در کنار خانواده هایشان باشند.

هرچند مقامات رسمی ایران و آلمان به هویت و مشخصات این دو خبرنگار اشاره ای نکرده اند، اما شبکه تلویزیونی پرس تی وی، شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان جمهوری اسلامی، گذرنامه این دو را نشان داده و آنها را «مارکوس آلفرد رودولف هلویگ» و «ینس آندریاس کوخ» معرفی کرده است.

این دو تن خبرنگار و عکاس هفته نامه «بیلد» در آلمان هستند که گفته می شود برای تهیه گزارشی در مورد سکینه محمدی آشتیانی که به سنگسار و اعدام محکوم شده و حکم او واکنش های گسترده جهانی را به همراه داشته، به ایران و تبریز سفر کرده بودند.

مقامات آلمانی می گویند مادر عکاس هفته نامه بیلد و خواهر خبرنگار بازداشت شده، پس از این دیدار تبریز را ترک کرده و به تهران بازگشته اند. پرس تی وی روز سه شنبه تصاویری از یک لابی هتل را نشان داد که در آن دو نفر پشت یک میز نشسته و با دو زن که حجاب بر سر دارند، گفت وگو می کنند ضمن این که چند مرد دیگر هم در کنار آن ها حضور داشتند.

این دیدار صبح سه شنبه با صرف صبحانه سفیر آلمان و چند کارمند سفارت آلمان در ایران با این دو زندانی و خانواده آنها، پایان یافته است.

از زمان دستگیری این دو خبرنگار در ایران، وزارت خارجه آلمان بیانیه هایی صادر کرده و خواستار آزادی این دو تن شده است. روز دوشنبه حتی گزارش شد که سفیر جمهوری اسلامی ایران در برلین، به وزارت خارجه آلمان احضار شده و در مورد جلوگیری از ملاقات این دو شهروند آلمانی با خانواده شان، به او تذکر داده شده است.

چندساعت پس از اعلام خبر احضار سفیر ایران در آلمان به وزارت خارجه آلمان، خبرگزاری های مهر و ایسنا اعلام کردند که شرایط برای ملاقات خانواده این دو زندانی با خانواده آن ها مهیا شده است.

روز ۱۸ مهرماه سال جاری دو خبرنگار آلمانی که برای نشريه آلمانی «بيلد آم زونتاگ» کار می‌کردند، هنگامی که در تبريز در حال مصاحبه با پسر سکينه محمدی‌آشتيانی، زن ايرانی محکوم به سنگسار، بودند از سوی نيروهای امنيتی بازداشت شدند.

در جريان اقدام نيروهای امنيتی، سجاد قادرزاده، پسر خانم آشتيانی و هوتن کيان، وکيل وی، نيز دستگير شدند.

اسفنديار رحيم مشايی، رييس دفتر محمود احمدی نژاد، و رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، اواسط آذرماه اعلام کردند که درخواست ملاقات دو شهروند آلمانی با خانواده‌هايشان «با توجه به فرا رسيدن سال نو ميلادی» در دست بررسی است.

پيشتر هورست کوهلر، رومن هرتزوگ، ريشارد ون وايستزکر و والتر شل، چهار ریيس جمهور پيشين آلمان از مقام های جمهوری اسلامی ايران خواسته بودند تا اين دو روزنامه نگار را آزاد کنند.

غلامحسين محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائيه جمهوری اسلامی در باره بازداشت اين دو شهروند آلمانی گفته بود:‌ «اين دو تبعه که با رواديد توريستی در تبريز حضور يافته بودند، بدون مدرک از نام خبرنگار سواستفاده کرده و با خانواده سکينه آشتيانی ارتباط برقرار کرده بودند.»

مقام های قضايی ايران در روزهای اوليه بازداشت اين دو تبعه آلمانی، جرم آنها را اقدام عليه امنيت ملی اعلام کردند و روز ۲۵ آبان ماه نيز رييس کل دادگستری آذربايجان شرقی گفت که جرم جاسوسی دو تبعه آلمانی محرز و ثابت شده است.

نشريه «بيلد ام زونتاگ» پيشتر با مضحک خواندن اتهام جاسوسی به دو خبرنگارش که در ايران در بازداشت به سر می‌برند، اين اتهام را رد کرده و از عدم دسترسی آن دو به وکيل نيز انتقاد کرده است.
XS
SM
MD
LG