لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۵

آمریکا توافق اولیه اتحادیه اروپا برای تحریم نفت ایران را ستود


ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه با استقبال از تصمیم اتحادیه اروپا برای رسیدن به توافق اولیه برای تحریم نفت ایران گفت: «این خبر خوبی است و در راستای تلاش ها و مذاکراتی است که آمریکا با کشورهای اروپا داشته و دنبال کرده است و امیدواریم دیگر کشورها هم به آن ملحق شوند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم نولند گفت: «این از آن اقداماتی است که نه تنها ما خرسند می شویم که کشورهای نزدیک به مان چون اروپا دنبال می کنند، که انتظار داریم دیگر کشورهای دنیا هم همین مسیر را دنبال کنند.»

آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه هم روز چهارشنبه گفت که به احتمال زیاد، تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم نفت ایران در آخر ماه ژانویه، ماه جاری میلادی به دست خواهد آمد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای ژوپه که به همراه وزیر خارجه پرتغال در یک کنفرانس خبری صحبت می کرد گفت: «همه چیز در همین مسیر پیش می رود ولی مسئله این است که ما باید به کشورهای اروپایی که خریدار نفت ایران هستند، پیشنهادهای جایگزین بدهیم. ولی خوشبختانه راه های جایگزین هست و امیدواریم که تا آخر ماه ژانویه تحریم نفت ایران را نهایی کنیم.»

دیپلمات های اروپایی در جریان مذاکرات خود روز چهارشنبه اعلام کردند توافق اولیه برای اعمال تحریم نفت ایران به دست آمده و در حال حاضر بحث و بررسی برای این که از چه زمانی این تحریم ها به اجرا گذاشته شود، در جریان است.

دیپلمات های اگاه از این مذاکرات گفتند: «توافق اولیه برای این کار به دست آمده ولی هنوز خیلی کارها مانده که انجام شود. از جمله این که از چه زمانی و با چه شکلی دستور اجرایی آن اعلام شود از این رو هنوز کارهای زیادی مانده و تلاش می کنیم تا آخر ماه ژانویه، ماه جاری میلادی که وزیران خارجه جلسه دارند، به طرح نهایی برسیم.»

یک مقام ایرانی در واکنش به این خبر به خبرگزاری رویترز گفته که ایران هیچ مشکلی ندارد و می تواند نفت خام خود را به دیگر کشورها از جمله چین بفروشد و از بابت تحریم اروپا ضرری متوجه ایران نخواهد شد.

معاون محمود احمدی نژاد در اولین واکنش به اعلام احتمالی تحریم نفت ایران از سوی اروپا گفته بود در صورت چنین کاری، ایران تنگه هرمز را خواهد بست.

این موضع گیری به گفته ها و واکنش ها میان مقامات نظامی ایران و آمریکا در روزهای گذشته کشیده شده و آمریکا گفته در پی برخورد نظامی نیست اما اجازه بسته شدن تنگه هرمز را نخواهد داد.

تنش‌های لفظی میان ایران و ایالات متحده در هفته‌های اخیر با افزایش تحریم‌ها علیه ایران شدت گرفته و جمهوری اسلامی حین اجرای رزمایشی ده‌روزه در آب‌های جنوبی ایران تهدید کرد که در صورت تحریم نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا اقدام به بستن تنگه هرمز خواهد کرد.

تنگه راهبردی هرمز گذرگاه درصد قابل توجهی از نفت جهان است و در صادرات و واردات حامل‌های انرژی ایران نیز از اهمیتی کلیدی برخوردار است.

یک کارشناس امور انرژی به خبرگزاری رویترز گفت:«تحریم احتمالی نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا برای هند، چین و دیگر کشورهای آسیایی که مشتری نفت ایران است پر سودتر می شود چرا که این کشورها می توانند نفت ایران را با قیمت کمتری خریداری کنند.»
XS
SM
MD
LG