لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۴

جلسه اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد سوريه


شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد روز جمعه جلسه ای اضطراری تشکيل می دهد تا وضعيت سرکوب و کشتار غيرنظاميان در سوريه را بررسی کند. آخرين آمار حاکی است کشته های اعتراض های اخير سوريه به ۴۵۳ تن رسيده است.

به گزارش رويترز، روز چهارشنبه اعلام شد با توجه به اين که کشورهای عضو به اندازه کافی از درخواست آمريکا برای تشکيل جلسه اضطراری حمايت کرده اند، اين جلسه روز تشکيل خواهد شد.

از ۴۷ کشوری که عضو اين شورا هستند، ۱۶ عضو از جمله بريتانيا، فرانسه، ژاپن و آمريکا درخواست جلسه اضطراری در مورد سوريه را مطرح کرده اند. از کشورهای عربی، نام هيچ يک در ميان کشورهای متقاضی جلسه اضطراری ديده نشده است. برای تشکيل جلسه اضطراری، دستکم يک سوم از اعضا بايد از اين تقاضا حمايت کنند.

به گفته منابع خبری، نمايندگان کشورهای عربی در سازمان ملل جلسه ای پشت درهای بسته تشکيل داده و در حال بررسی موضوع هستند. در ماه های اخير، شورای حقوق بشر سازمان ملل دو بار برای بررسی مسائل ليبی و ساحل عاج، جلسه اضطراری داشته است.

شاهدان به خبرگزاری رويترز گفتند که روز چهارشنبه شهر دمشق شاهد حضور سنگين نيروهای نظامی است و دستکم ۳۰ تانک نظامی ديده شده که راهی دوما و درعا شده اند.

گزارش ها حاکی است از روز شنبه اين هفته، حضور نيروهای نظامی به درعا و جنوب سوريه برای سرکوب تظاهرات آغاز شده است. مخالفان در سرتاسر سوريه شعار تغيير حاکميت را مطرح می کنند که باعث نگرانی حکومت ۱۱ ساله بشار اسد، رييس جمهوری سوريه است.

آمار کشته های اعتراض های مردمی در سوريه بالا رفته و در حالی که پس از چهار هفته حدود ۲۰۰ کشته بود، در شش هفته به حدود ۴۵۳ کشته رسيده است. روز جمعه نيروهای نظامی و امنيتی سوريه به سوی معترضان شليک کردند و روزهای پس از آن هم به جمعی که مشغول تشييع جنازه کشته شدگان بودند هم شليک کردند.

ناوی پيلای، کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه از سوريه خواست روند خشونت را متوقف کرده و در مورد کشتار ۱۰۰ تن در روزهای جمعه و شنبه، تحقيق کند.

خانم پيلای که قاضی سابق دادگاه جنايات جنگی سازمان ملل است، از بشار اسد و دولت او خواسته اصلاحات لازم را انجام دهند و فعالان و سياستمداران زندانی را آزاد کنند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل از زمان شکل گيری در پنج سال پيش، حدود ۱۵ جلسه اضطراری برگزار کرده که شش تا از اين جلسات به درخواست کشورهای عربی و برای بررسی مسائل نقض حقوق بشر ميان اسرائيل و فلسطينی ها و درگيری های لبنان بوده است.

در جريان جلسه اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل که در مورد ليبی برگزار شد، تمامی اعضای هيات نمايندگی ليبی در اين شورا از دولت طرابلس جدا شده و به مخالفان پيوستند.
XS
SM
MD
LG