لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۶

باراک اوباما حمله انتحاری در ایران را محکوم کرد


باراک اوباما
باراک اوباما
باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، دبیر کل سازمان ملل و دولت های بریتانیا و فرانسه حملات تروریستی صبح چهارشنبه در مقابل مسجدی در چابهار را بشدت محکوم و از اینگونه اعمال ابراز انزجار کردند. در این حمله انتحاری دستکم ۳۹ تن کشته شدند.

باراک اوباما طی بیانیه ای گفت: « کشتار مردم بیگناه در جریان مراسم عاشورا، عملی مطرود است و کسانی که به این اعمال دست می زنند، باید تحت تعقیب قرار گرفته و پاسخگو باشند. این گونه اعمال، بزدلانه و وقیحانه است.»

رییس جمهوری آمریکا گفت: «این گونه اعمال و دیگر حمله های تروریستی نشان می دهد که تروریسم، دین و سیاست و مرزهای ملی نمی شناسد. ایالات متحده تمامی اشکال تروریسم را در همه نقاط جهان محکوم می کند.»

باراک اوباما گفت: « آمریکا در مقابله با چنین بی عدالتی، کنار مردم ایران و خانواده هایی است که عزیزان خود را در این حادثه از دست داده اند یا زخمی شده اند.»

رییس جمهوری آمریکا افزود: «تمامی مردم جهان با هم و در کنار هم باید هرگونه عمل تروریستی را محکوم کرده و از حقوق بشر جهانی که با زندگی آزاد و عاری از هرگونه خشونت بی معنی آغاز می شود، حمایت کنند.»

گزارش ها حاکی است این انفجارها در میان هیئت عزاداری که در مقابل مسجد امام حسین این شهرستان تجمع کرده بودند به وقوع پیوسته است.

یک مقام وزارت کشور هم گفت که دو انفجار نزدیک به هم رخ داده و يکی از اين انفجار ها به دليل اين که قبل از انجام عمليات شناسايی شده بود، آسيب کمتری نسبت به انفجار ديگر برجای گذاشته است.

معاون استاندار سيستان و بلوچستان در این مورد گفت: «تروريست ها چند نفر بودند که يک نفر از آنها جليقه انفجاری مخفی شده زير لباس خود را در مسير هيات عزاداری منفجر کرد.»

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری فارس، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی گفت که «اقدامات تروریستی کار سرویس های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل است» و افزود: «آمریکا و اسرائیل بدانند که این گونه اقدامات تروریستی بی پاسخ نخواهند ماند.»

به گزارش خبرگزاری مهر نیز، علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم روز چهارشنبه گفت: « تجربه حوادث گذشته اثبات كرده است كه سازمان‌های اطلاعاتی انگليس و آمريكا پشت سر جناياتی نظير جنايت صبح روز چهارشنبه چابهار قرار دارند.»

دبیرکل سازمان ملل انفجارهای چابهار را محکوم کرد

بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد هم روز چهارشنبه حمله انتحاری در چابهار را محکوم کرد. سخنگوی بان گی مون گفت: «دبیرکل سازمان ملل حمله و بمبگذاری در یک مسجد در چابهار در جنوب شرقی ایران را قویا محکوم می کند.»

سخنگوی بان گی مون گفت: «دبیر کل از این که چنین حادثه دلخراشی در روز عزاداری عاشورا روی داده، عمیقا وحشت زده شده و شوکه شده است.»

در جریان انفجارها در چابهار، حدود ۵۵ تن هم زخمی شده اند. بریتانیا، فرانسه و اردن هم انفجارهای روز چهارشنبه را محکوم کردند.
XS
SM
MD
LG