لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۸

«جبهه فراگیر» برای مقابله با اقتدارگرایان


احمد صدر جاج‌سید‌جوادی، عضو نهضت آزادی ایران
احمد صدر جاج‌سید‌جوادی، عضو نهضت آزادی ایران

برخی از گزارش‌ها حاکی از پيشنهاد احمد صدر حاج سيد جوادی، اولين وزير کشور جمهوری اسلامی ايران، به مهدی کروبی، يکی از نامزدهای معترض به نتايج انتخابات رياست جمهوری، برای تشکيل جبهه فراگير از تمامی معتقدان به منافع ملی در مقابل اقتدارگرايان است.

او در تماسی تلفنی از مهدی کروبی خواست تا در جلسات آينده رهبران جنبش سبز تشکيل جبهه‌ای از مدافعان منافع ملی عليه اقتدارگرايی را بررسی کند.

آقای صدر حاج سيد جوادی که از اعضای نهضت آزادی ايران نيز هست، بر لزوم گسترش جبهه اصلاح‌طلبان و تحول‌خواهان به همه فعالين سياسی و اجتماعی که به منافع ملی و همچنين مبارزه اصلاح‌طلبانه و مسالمت‌آميز پاي‌بندی دارند تاکيد کرد.

احمد صدر حاج سيد جوادی همچنين بر اهميت اتحاد و موضع‌گيری هماهنگ ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتايج انتخابات رياست جمهوری، تاکيد کرد.

سيامک طاهری، روزنامه‌نگار در تهران، درباره پيشنهاد تشکيل جبهه فراگير از تمامی معتقدان به منافع ملی در مقابل اقتدارگرايان به راديوفردا می‌گويد:

من فکر می‌کنم نه تنها می‌تواند چنين زمينه‌ای وجود داشته باشد، بلکه تشکيل چنين جبهه‌ای يک ضرورت تاريخی و نياز بسيار مهم جنبش است.

البته زمينه‌های اين کار قبلاً آماده شده است، يعنی تشکيل گروه‌هايی مانند شورای ملی صلح، بيانيه انتخابات و گفتمان مطالبه‌محور، کميته پيگيری بازداشت‌های خودسرانه و تشکيل جمعيت‌های مختلفی از اين دست، زمينه لازم برای اين کار را به وجود آورده است.

در تاريخ کشور ما تشکيل چنين جبهه‌هايی بسيار نادر بوده، ولی درعين حال يک ضرورت بسيار مهم تاريخی است و اميدوارم دوستان ما به اين مسئله توجه و برای تشکيل چنين جبهه‌ای اقدام کنند.

راديوفردا: اين جبهه تا چه اندازه می‌تواند برای برطرف شدن بحران فعلی در ايران کارساز باشد؟

چنين جبهه‌ای کارآمدی بسيار دارد. آن چه امروز به صورت مهم‌ترين مشکل سر راه جنبش ما قرار دارد عدم وجود رهبری فراگير است که نيروهای مختلف در آن نمايندگی داشته و مردم بتوانند به آن اعتماد کامل داشته باشند.

مردمی که به خيابان‌ها می آيند از ناهماهنگی و عدم رهبری رنج می‌برند و اين مسئله باعث می‌شود شعارهای آنها يکپارچه نباشد. در عين حال با عث می‌شود که مردم مطمئن نباشند اين جنبش آنها را به سر منزل مقصودشان می‌رساند يا نه.

اگر چنين جبهه‌ای تشکيل شود و اهدافش را مشخص کند، از سردرگمی‌ها به‌شدت می‌کاهد و باعث می‌شود نيروها با علاقه و اطمينان بسيار بيشتری در حرکت‌ها شرکت کنند.

فکر می‌کنيد چه موانعی بر سر راه تشکيل و فعاليت چنين جبهه فراگيری وجود داشته باشد؟

من فکر می‌کنم مسئولان کشور با تمام توان تلاش می‌کنند جلو نشست‌هايی که برای اين کار لازم است را بگيرند و حتی فعالينی که در اين زمينه کار می‌کنند بازداشت بشوند و اتهاماتی متوجه آنها شود، اما تجربه نشان داده از آن جا که اين کار يک نياز حياتی است سرانجام انجام خواهد شد.

وظيفه دوستان است که در اين جهت هر چه زودتر اقدام کنند و ترفندهای لازم برای انجام چنين کاری را به عهده بگيرند، به خصوص دوستانی که در خارج از کشور هستند، بايد در اين زمينه تلاش بيشتری کنند و نزديکی بيشتری با هم نشان دهند.

  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG