لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۵

ایران: قطعنامه جدید شورای امنیت یک «حرکت نمایشی» است


علی لاریجانی، قطعنامه جدید شورای امنیت را « قطعنامه بی منطق» نامید.(عکس:AFP)
علی لاریجانی، قطعنامه جدید شورای امنیت را « قطعنامه بی منطق» نامید.(عکس:AFP)

صدور قطعنامه ۱۸۳۵ شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران و درخواست برای تعليق فعاليت های هسته ای تهران، با انتقاد مقام های جمهوری اسلامی مواجه شده است.


شورای امنيت سازمان ملل متحد روز شنبه به اتفاق آرا، قطعنامه ۱۸۳۵ را تصويب کرد و بار ديگر از ايران خواست تا فعاليت های مربوط به غنی سازی را به حال تعليق در آورد.


در اين قطعنامه کوتاه، تحريم های تازه ای عليه ايران اعمال نشد، ولی از ايران خواسته شد که سه قطعنامه تحريمی تصويب شده پيشين را اجرا کند.


در واکنش به صدور اين قطعنامه و همچنين گزارش انتقادی آژانس بين المللی انرژی اتمی از ايران، علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی، روز يکشنبه از رفتار آژانس و آنچه که «چرخش سياسی اعضای گروه پنج به علاوه يک در پيگيری قطعنامه عليه ايران» ناميد، انتقاد کرد.


وی گفت: «اين گونه رفتار، نقش مذاکرات را به نوعی بازيگری سبک سرانه تقليل داده است که شايد نياز باشد درباره ادامه اين تفنن سياسی آنان، تصميم ديگری گرفته شود.»


آقای لاريجانی اقدام کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک را « چرخش موذيانه» ناميد که به گفته او، پيگير صدور « قطعنامه بی منطق ديگری» عليه ايران بوده اند.


رییس مجلس افزود: «همه بحث ها در چند هفته اخير با مسئولان ايرانی حول و حوش تنظيم زمان بندی جديد برای مذاکرات بعدی بود که يکباره، حرکت نمايشی پيگيری قطعنامه از جانب گروه پنج به علاوه يک مطرح شد.»


علی لاريجانی اقدام کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک را « چرخش موذيانه» ناميد که به گفته او، پيگير صدور « قطعنامه بی منطق ديگری» عليه ايران بوده اند.

مذاکره کنده سابق هسته ای جمهوری اسلامی، طرح مسئله هسته ای ايران از سوی سياستمداران آمريکايی را نوعی «بهانه جويی سياسی» دانست و گفت: «عمل سياسی صدور قطعنامه مقارن حضور رييس جمهور در نيويورک، جايی برای اطمينان بخشی و اعتماد سازی باقی نمی گذارد.»


قطعنامه ۱۸۳۵ از ايران خواسته است «بی درنگ و بدون تاخير، تعهدات خود در قبال شورای امنيت، براساس قطعنامه های مرتبط سازمان ملل متحد، و شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی را به اجرا بگذارد».


شورای امنيت سازمان ملل از سال ۲۰۰۶ تاکنون، سه قطعنامه تحريمی عليه ايران تصويب کرده است. در اين قطعنامه ها از ايران خواسته شده است که غنی سازی اورانيوم را متوقف کرده و به سوالات بازرسان آژانس بين المللی انرژی هسته ای پاسخ دهد.


ايران اما غنی سازی اورانيوم را بر اساس قوانين بين المللی حق خود می داند و اعلام کرده است که حاضر به متوقف کردن اين فعاليت ها نيست.


غنی سازی اورانيوم کاربرد دوگانه در توليد سوخت نيروگاه های اتمی و همچنين توليد سلاح اتمی دارد و ايران هدف خود از غنی سازی را تامين سوخت نيروگاه بوشهر و نيروگاه هايی که ساخت آنها را در برنامه دارد عنوان کرده است.


«بی اعتمادی به سازمان ملل»


در همین حال، نمايندگی دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد نيز اقدام شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران را سبب «بی اعتمادی» به این نهاد بين المللی توصيف کرد.


نمايندگی جمهوری اسلامی ايران اقدام شورای امنيت در تصويب قطعنامه جديد عليه ایران را «غير منصفانه ، غير قانونی، سياسی و مردود» دانست و گفت که «ملت ايران در عزم راسخ خود جهت پيگيری حقوق مسلم خود لحظه ای ترديد به خود راه نخواهد داد.»


اين عبارت نشاندهنده آن است که تهران همانند گذشته، با درخواست تعليق فعاليت های هسته ای خود مخالف است.


در بيانيه نمايندگی دائم جمهوری اسلامی ايران آمده است: « شورای امنيت در حرکتی عجولانه، غير قابل قبول و غير قابل توجيه مبادرت به تصويب قطعنامه ای غير قانونی در خصوص موضوعی کرد که تحت هيچ معيار منطقی و حقوقی در حيطه وظايف اين شورا نيست و تهديدی را متوجه صلح و امنيت بين المللی نمی کند.»


در اين بيانيه همچنين گفته شده است که برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ايران «کاملا صلح آميز» بوده است و باقی خواهد ماند.


اين موضوع در حالی اعلام می شود که محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز اول مهر هشدار داد که او نمی تواند تضمين کند، ايران يک برنامه اتمی مخفی را دنبال نمی کند.


آقای برادعی که در افتتاحيه نشست شورای حکام آژانس در وين سخن می گفت، اعلام کرد: غير ممکن است تضمين داد که ايران فعاليت های هسته ای خود را مخفی نمی کند، مگر اينکه اجازه بازرسی های وسيع داده شود و پاسخ اتهام های مطرح شده در باره گذشته برنامه اتمی تهران دريافت شود.


آژانس بين المللی انرژی اتمی که خواستار افشای تمام جزئيات برنامه اتمی ايران است، پيشتر گفته بود به برخی از اسناد دست يافته است که نشان می دهد جمهوری اسلامی مطالعاتی در زمينه استفاده از سانتريفوژهای پيشرفته برای غنی سازی سريع تر اورانيوم، آزمايش مواد منفجره و تحقيقات بر روی کلاهک های هسته ای که بر روی موشک سوار می شوند، انجام داده است.


تهران اين اسناد را «جعلی و ساختگی» خوانده و خواهان دسترسی به نسخه اصلی آنها برای بررسی بيشتر شده است، ولی آژانس بين المللی انرژی اتمی گفته است که اجازه ندارد تا اين نسخه ها را در اختيار تهران قرار دهد.


XS
SM
MD
LG