لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۱

جیمی کارتر: حمله به ایران اشتباهی هولناک است


جیمی کارتر رییس جمهوری پیشین آمریکا، سران این کشور را از حمله نظامی به ایران برحذر داشت.
جیمی کارتر رییس جمهوری پیشین آمریکا، سران این کشور را از حمله نظامی به ایران برحذر داشت.

جيمی کارتر، رييس جمهوری پیشین آمريکا، درباره حمله نظامی به ايران، به رهبران اين کشور هشدار داد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، جيمی کارتر تصميم به حمله به ايران را اشتباهی هولناک خوانده و از دولتمردان خواست که برای حل بحران هسته ای ايران از راه مذاکره وارد شوند.


همزمان با اين اخطار جيمی کارتر، نگرانی ها در کنگره آمريکا از تصميم احتمالی جرج بوش در تدارک حمله به ايران بالا گرفته است.


روز پنج شنبه، بيست و پنجم اکتبر، جيم مارون نماينده حزب دموکرات گفت که برداشت شخصی او از تقاضای بودجه ۸۸ ميليون دلاری دولت بوش برای توسعه بمب های سنگرکوب، آماده سازی زمينه حمله به ايران است.


اين نگرانی ها در حالی عنوان می شود که رييس جمهوری آمريکا، چندی پيش هشدار داد که اگر ايران به سلاح اتمی دست يابد، جنگ جهانی سوم اتفاق می افتد.

با اين حال، جيمی کارتر به خبرنگاران گفت که هر گونه حمله به ايران وحشتناک است. وی افزود:« من فکر می کنم که حمله نظامی به ايران اشتباهی وحشتناک و تراژدی غم انگيزی است»


آقای کارتر که بعد از ديدار با بان کی مون، دبير کل سازمان ملل در جمع خبرنگاران حاضر شد، اضافه کرد:« کاری که بايد انجام دهيم مذاکرات همه جانبه و رايزنی با رهبران ايران است تا آنها اطمينان پيدا کنند که ما قصد حمله نظامی نداريم.»


وی ضمن ابراز اميدواری از بی اساس بودن شايعات حمله نظامی آمريکا به ايران گفت:« من فکر می کنم که ايالات متحده بايد تاکيد کند که در ايران حرکتی برای توليد سلاح های اتمی صورت نگرفته است.»


ايالات متحده، تا به حال احتمال استفاده از گزينه نظامی را در واکنش به سرپيچی ايران از درخواست تعليق غنی سازی اورانيوم، که می تواند برای راکتورهای توليد برق و يا ساخت سلاح های اتمی مورد استفاده قرار گيرد، رد نکرده است.


با اين حال، تهران همواره تاکيد دارد که برنامه های اتمی اش که شامل غنی سازی اورانيوم بوده، تنها برای مصارف صلح آميز است، اما دولت های غربی بيم آن دارند که آنها به دنبال دستيابی به سلاح های اتمی باشند.


با وجود اين توصيه ها، روز پنج شنبه، کاندوليزا رايس، وزير امورخارجه آمريکا، از اقدامات جديد دولت آمريکا در تشديد تحريم ها عليه تهران خبر داد.


خانم رايس که به همراه هنری پالسون، وزير خزانه داری آمريکا در جمع خبرنگاران صحبت می کرد، گفت: «اين تحريم های تنبيهی به دليل حمايت ايران از سازمان های تروريستی در عراق و خاورميانه، صادرات موشکی و فعاليت های هسته ای اين کشور اتخاذ شده است».


وزير امورخارجه آمريکا گفت:«اين اقدامات در راستای يک سياست فراگير برای مقابله با رفتارهای تهديد آميز ايرانيان است.»


اين در حالی است که محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران روز چهارشنبه، بيست و چهارم اکتبر، با بی اعتبار خواندن پرونده ايران در سازمان ملل، از آن به عنوان مشتی کاغذ پاره بی اعتبار نام برد و گفت که حتی اگر اين پرونده صد هزار صفحه نيز باشد، تاثيری در مجموعه های سياسی و تصميم گيری های ملت ايران ندارد.


XS
SM
MD
LG