لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۹

آیت الله بیات زنجانی خواستار آزادی موسوی و کروبی شد


 آيت الله بيات زنجانی،
آيت الله بيات زنجانی،

با گذشت بيش از پنج ماه از حبس خانگی مير حسين موسوی و مهدی کروبی، رهبران معترضان در ايران، درخواست ها برای آزادی آنان ادامه دارد.

در همين ارتباط، به نوشته وبسايت جرس، آيت الله اسدالله بيات زنجانی، از مراجع تقليد حامی اصلاح طلبان در قم، حبس خانگی آقايان موسوی و کروبی را خسرانی برای ايران و نظام خواند و خواستار آن شد که آنان هر چه سريعتر آزادی شوند.

وی با اشاره به اينکه سرمايه هايی چون موسوی و کروبی نبايد ناديده گرفته شوند، گفت: به خاطر بعضی خصومت های شخصی، نبايد زحمات آنان ناديده گرفته شود.

برگزاری تظاهرات معترضان و مخالفان در تهران و چند شهر ديگر ايران در روز ۲۵ بهمن سال گذشته، زمينه ساز حبس خانگی مير حسين موسوی و مهدی کروبی شد که فراخوان اين تظاهرات را داده بودند.

از آن پس تاکنون، اين دو رهبر معترضان و همسرانشان؛ زهرا رهنورد و فاطمه کروبی، تنها ديدارهای کم شماری با خانواده نزديک خود داشته اند.

در اين ارتباط، احترام السادات نواب صفوی، مادر خانم رهنورد، حدود دو هفته پيش در خصوص وضعيت دخترش و ميرحسين موسوی به وبسايت کلمه گفت که در ملاقات‌ آخر با آنان، متوجه رنگ پريدگی و لاغری شديد و ناگهانی آن دو شد و افزود: تغيير ناگهانی ظاهری آنها و رنگ کاهی پوست و از دست دادن وزنشان به شدت نگران کننده است.

در اين ارتباط، اردشير امير ارجمند، مشاور ارشد مير حسين موسوی، با ابراز نگرانی از اين گزارش به راديو فردا گفته است: «اين موضوع، مسئوليت بسيار جدی و سنگينی برای مقام‌های قضايی ايران و تمام آنهايی که در اين وضعيت غيرقانونی دست داشته‌اند، به دنبال دارد و بايد نسبت به وضعيت آقای موسوی و خانم رهنورد هشدار داد، چرا که اين موضوع، مايه دلمشغولی و نگرانی شديد مردم ايران و همه فعالان جنبش سبز است و همچنين حساسيت زيادی را در جامعه بين‌المللی بر می‌انگيزد.»

به گفته او، «مقام‌های ايرانی بايد متوجه باشند که نمی‌توانند هر رفتاری را که تمايل دارند، انجام دهند. ما خواستار آن هستيم که آقای موسوی و خانم رهنورد تحت مراقبت‌های پزشکی مشخص و آنگونه که خودشان تمايل دارند، قرار بگيرند.»

در این میان، اعظم طالقانی، دبيرکل جامعه زنان، با انتقاد از حبس خانگی رهبران معترضان، به وبسايت جرس گفت که اين اقدام در قانون و شرع جايگاهی ندارد و نقض صريح حقوق بشر و قانون است.

خانم طالقانی افزود: هر حکومتی که روش آن، خلاف قانون و ضد حقوق شهروندانش باشد، دير يا زود محکوم به سوی زوال و شکست خواهد رفت.
به عقيده او، اگر از ديد حاکميت، اين افراد به جرمی متهم هستند، بايد در يک دادگاه صالح به اتهاماتشان رسيدگی شود و قاضی عادل پس از شنيدن دفاعيات آنان برايشان حکم را صادر کند. اما اينکه برای چندين ماه شهروندانی را بی آنکه حکمی برايشان صادر شده باشد، حصر خانگی کرد، غير قانونی است و مسئوليت عواقب احتمالی آن متوجه حاکميت و دستگاه قضايی خواهد بود.

علی مطهری، از نمايندگان اصولگرای مجلس، نيز خواستار تعيين تکليف ميرحسين موسوی و مهدی کروبی شد.

آقای مطهری در گفت و گو با وبسايت خبرآنلاين ضمن آنکه اعلام کرد که با شيوه کنونی برخورد با آقايان موسوی و کروبی مخالف است، افزود: تکليف آنها بايد در دادگاه صالح تعيين شود، نه اينکه بدون محاکمه محصور شوند.

در اين ميان، آيت الله محمد موسوی خوئينی، دبير مجمع روحانيون مبارز، در وبلاگ خود در بحثی در ارتباط با موضوع شرکت يا عدم شرکت اصلاح طلبان در انتخابات آينده مجلس، با انتقاد از حبس خانگی مير حسين موسوی و مهدی کروبی، آنان را دو شخصيت خدمتگزار جامعه توصيف کرد.

XS
SM
MD
LG