لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۸

آیت الله بیات زنجانی: برخورد حکومت با معترضان مشروع و قانونی نیست


آيت الله اسدالله بيات زنجانی، از مراجع تقليد در قم، گفت که معترضان در ايران، «فتنه گر» نيستند و برخورد حکومت با آنان مشروع، حقوقی و قانونی نيست.

آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، و هواداران او، معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ را «فتنه گر» می نامند.

آيت الله بيات زنجانی ضمن اعلام اين مطلب در پاسخ به مجموعه پرسش هايی از سوی محمد نوری زاد، نويسنده و کارگردان، خواستار آزادی مير حسين موسوی و مهدی کروبی، رهبران معترضان در ايران، و همسرانشان؛ زهرا رهنورد و فاطمه کروبی، شد و بازداشت خانگی آنان را «نامشروع و غلط » دانست.

او در مورد بازداشت معترضان اعلام کرد: زندانی شدن تمام کسانی که به خاطر مسايل فکری، انتقاد و اعتراض به عملکرد مسؤولان به زندان ها افتاده اند، نامشروع است.

آيت الله بيات زنجانی افزود که اگر حکومت مشروع باشد و گرفتار بحران اجتماعی و سياسی و نيز بحران مشروعيت نباشد و از استظهار مردم و حمايت آنان برخوردار شود، نياز به زدن برچسب های ناچسب به معترضان ندارد.

اين مرجع تقليد در عين حال، خواستار آن شد که مسؤلين شرايطی را فراهم کنند که به گفته او، حقی از کسی پايمال نشود و زمينه را به شکلی به وجود آورند که افراد جامعه بدون دغدغه بتوانند سؤال کنند.

وی زندان را از مصاديق شکنجه غير قابل جبران ناميد و اضافه کرد: زندان و حبس، در نظام سياسی اسلام برای مخالفين و منتقدين ديده نشده است و هيچ سند تاريخی و روايی قابل اعتنايی مبنی بر زندانی شدن مخالفين در حکومت محمدی و علوی وجود ندارد و منتقدين و مخالفين در نهايت آزادی می زيسته اند.

اين مرجع تقليد تاکيد کرد: هرکسی با توجه و آگاهانه اقدام به زندانی کردن مخالفان کند و يا دستور صادر کند، از عدالت ساقط می شود و صلاحيت تصدی مسؤليت های شرعی را از دست می دهد.

آيت الله بيات زنجانی در بخش ديگری از اين پرسش و پاسخ، ويژگی های عالم دينی را مطلع بودن از مشکلات مردمان زمان خود، از جمله جوانان، زنان و مردان جامعه دانست و گفت که عالمان دينی هم قدرت تحمّل مخالف را دارند و هم هدفشان هدايت، ارشاد و تعامل با عموم جامعه است و هم خود را وقف خدمت به مردم کرده اند.

وی اين موضوع را در پاسخ به اين پرسش محمد نوری زاد عنوان کرد که نوشته بود: يک مرجع بايد غمخوار پيروان ساير اديان و حتی به فکر مشرکان و کمونيست های کشورش و بی دينان جهان باشد و برای فهم و اعتقاد آنان احترام قائل شود و به سهم خود برای آنان کرسی های روشنگری تدارک ببيند.

آيت الله بيات زنجانی همچنين تاکيد کرد که تمام کسانی که در يک کشور زندگی می کنند، از حقوق مضاعف، متساوی و متقابل برخوردارند و تأمين امنيت، رفاه و آسايش آنان با حکومت است.

بحث حجاب نيز از جمله پرسش هايی بوده که آيت الله بيات زنجانی درباره آن اظهار نظر کرده و نوشته است: «مگر با زور و اکراه و جبر می توان افراد را ديندار ساخت؟»

اين مرجع تقليد در مورد جمع آوری ماهواره ها توسط نيروی انتظامی نوشت: «در اين اواخر، افرادی با عناوينی وارد خانه های مردم می شوند و به بهانه هايی، حريم خصوصی خانواده ها را مورد تعدّی و تجاوز قرار می دهند که اين موضوع، نه اخلاقی است و نه شرعی و اگر خساراتی بر مردم وارد شود، هجمه کنندگان ضامن اند.»

به نوشته وبسايت محمد نوری زاد، او ۲۵ پرسش را که برگرفته از پرسش های سرگردان جامعه است، برای مراجعی چون آيت الله وحيد خراسانی، آيت الله صافی گلپايگانی، آيت الله سيستانی، آيت الله هاشمی شاهرودی، آيت الله موسوی اردبيلی، آيت الله نوری همدانی، آيت الله مکارم شيرازی، آيت الله شبيری زنجانی، آيت الله جوادی آملی، آيت الله دستغيب و آيت الله يوسف صانعی ارسال کرده است.
XS
SM
MD
LG