لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۲

رفسنجانی از صدور مجوز برای راهپیمایی در روز جهانی کارگر حمایت کرد


اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام
اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام روز سه شنبه، نهم اردیبهشت، در واکنش به مخالفت دولت حسن روحانی با برگزاری راهپيمايی روز جهانی کارگر در تهران گفت که دليلی برای ممانعت از راهپیمایی کارگران نيست.

به گزارش وب سايت اکبر هاشمی رفسنجانی،‌ او با اعلام اين موضوع در ديدار برخی از کارگران و فعالان کارگری افزود: «حضور کارگران، نمود دموکراسی قشری در جامعه و نماد وفاداری اين قشر زحمتکش به نظام اسلامی است.»

علی ربيعی، ‌وزير تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی،‌ روز دوشنبه اعلام کرد که مراسم روز جهانی کارگر،‌۱۱ ارديبهشت،‌ در سالنی سر پوشيده برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ايلنا،‌ او دليل برگزار نشدن راهپيمايی روز جهانی کارگر را حضور حسن روحانی، رييس جمهوری ايران، برای سخنرانی در اين مراسم اعلام کرد.

اين موضوع اعتراض عليرضا محجوب، دبير کل خانه کارگر،‌ را بر انگيخت.

به نوشته ايلنا،‌ او گفت: «اتهام اخلال در مبانی اسلام به جامعه کارگری نمی‌چسبد و تنها سلاح کارگران کارشان است بنابراين اقدام دولت در مجوز ندادن به کارگران برا ی راهپيمايی روز جهانی کارگر توجيهی ندارد».

وی در اين ارتباط به قانون برنامه پنجم توسعه اشاره کرد که بر اساس آن، حق اعتراض کارگران را به رسميت شناخته شده است.

خانه کارگر در آذر پارسال خواستار برگزاری راهپيمايی روز جهانی کارگر در سال جاری شده بود.

به گزارش ايلنا،‌ آقای محجوب اشاره کرده بود که در اسفند سال گذشته به طور شفا‌هی با اين درخواست مخالفت شد و در ‌‌‌نهايت روز شنبه اين مخالفت به طور کتبی ابلاغ شد.

بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران، تشکيل اجتماعات و راهپيمايی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد، آزاد است.

دستگاه‌های دولتی ايران پس از دهه ۶۰ که تشکل های مستقل کارگری به دليل برخوردهای امنيتی و قضايی از فعاليت بازماندند،‌ به ندرت اجازه راهپيمايی روز جهانی کارگر را داده اند.

در همین ارتباط،‌ می توان به بازداشت بیش از ۱۲۰ کارگر و فعال مستقل کارگری در تهران و چند شهر کردستان اشاره کرد که پنج سال پیش صورت گرفت.

پيش از اينکه وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی با برگزاری راهپيمايی روز جهانی کارگر مخالفت کند،‌ حسين حبيبی، دبير کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران، از عملکرد اين وزارتخانه انتقاد کرده بود.

به گزارش خبرگزاری ايسنا،‌ آقای حبيبی درباره برگزاری راهپيمايی روز جهانی کارگر گفته بود: «در هشت سال گذشته مانع راهپيمايی از سوی کارگران می‌شدند و حال،‌ وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی ابتکار عمل را به دست گرفته است و می‌خواهد مجری برگزاری هفته کارگر باشد.»

دبير کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران اشاره کرده بود که دولت درصدد است کارگران را برای مطرح کردن خواسته‌ها و مطالبات خود به سالن ۱۲ هزار نفری آزادی دعوت کند.

در اين ميان و در حالی که با درخواست راهپيمايی خانه کارگر مخالفت شده است،‌ اتحاديه آزاد کارگران ايران فراخوانی برای برگزاری يک تجمع در اين روز منتشر کرده است.

اين تشکل کارگری با اعلام اينکه حکومت فرصت برگزاری آزادانه و مستقل مراسم اين روز را از کارگران سلب کرده است،‌ گفت:‌ بايد در روز جهانی کارگر مانند کارگران ساير کشورها در خيابان‌ها خواستار تجديد نظر فوری در حداقل دستمزد، و حق برپايی تشکل‌های مستقل کارگری شويم.
XS
SM
MD
LG