لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۱

انتقاد فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از فشار بر رسانه‌ها در ایران


فدراسيون بين المللی روزنامه‌نگاران روز دوشنبه از بيانيه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ايران در مورد روزنامه‌نگاران بازداشت شده انتقاد کرد.
وزارت اطلاعات ضمن متهم کردن روزنامه‌نگاران بازداشت شده به داشتن ارتباط با بی بی سی، از احتمال بازداشت‌های بيشتر سخن گفته بود.
فدراسيون بين‌المللی روزنامه‌نگاران بيانيه وزارت اطلاعات را تهديد مستقيم عليه آزادی رسانه‌ها در ايران ارزيابی کرده است.
اين فدراسيون همچنين برخورد مقام‌های ايرانی با روزنامه‌نگاران را قلدرمابانه توصيف کرد و گفت که آنان تلاش می‌کنند روزنامه‌نگارانی را هم که در دسترس رژيم نيستند را از طريق تحت فشار قرار دادن خانواده‌ها و دوستانشان وادار به سکوت کند.
بث کوستا، دبير کل فدراسيون بين‌المللی روزنامه‌نگاران،‌‌اين اقدامات جمهوری اسلامی ايران را «شرم آور» توصيف کرد.
جيم بوملا، رئيس اين فدراسيون، نيز گفت که به نظر می‌رسد فشار بر روزنامه‌نگاران ايرانی تا برگزاری انتخابات رياست جمهوری بيشتر خواهد شد.
جواد دليری،‌ ريحانه طباطبايی، نسرين تخيری،‌ نرگس جودکی،‌ ميلاد فدايی اصل، سليمان محمدی، ساسان آقايی، اميلی امرايی، صبا آذرپيک، پوريا عالمی، پژمان موسوی، اکبر منتجبی، کيوان مهرگان، حسين ياغچی و فاطمه ساغرچی بیش از دو هفته است که زندانی‌ شده‌اند.
بازداشت اين روزنامه‌نگاران با انتقادهای گسترده‌ای مواجه شده است. از جمله توسط چهار تن از گزارشگران ويژه سازمان ملل متحد،‌ عفو بين‌الملل، گزارشگران بدون مرز، ديدبان حقوق بشر،‌ کميته حفاظت از روزنامه‌نگاران، سازمان اطلاع‌رسانی و امنيت خبرنگاران ايتاليا،‌ اتحاديه روزنامه‌نگاران کانادايی مدافع آزادی بيان، شورای رسانه‌های ملی و قومی کانادا و مرکز بين‌المللی حقوق بشر در کانادا.
همچنين اتحاديه اروپا و دولت‌های آمريکا، بريتانيا و فرانسه نيز اين بازداشت‌ها را محکوم کرده‌اند.
در عين حال،‌ بيش از ۲۰۰ روزنامه‌نگار ايرانی،‌ درداخل و خارج از ايران،‌ در بيانيه‌ای به بازداشت این روزنامه‌نگاران اعتراض کرده و خواستار آزادی آنها شده‌اند.
ايران يکی از بدترين آمارها را از نظر آزادی مطبوعات در جهان دارد. گزارشگران بدون مرز در فهرست سالانه شاخص آزادی مطبوعات، ايران را از ميان ۱۷۹ کشور جهان در رتبه ۱۷۴ قرار داده است.
در اين ميان،‌ فدراسيون بين‌المللی روزنامه‌نگاران اعلام کرد که هياتی را برای کمک به روزنامه‌نگارانی که برای حفظ امنيت خود به خارج از ايران رفته‌اند، به ترکيه اعزام کرده است.
بر اساس اين گزارش،‌ اين هيات با مقام‌های کميساريای عالی امور پناهندگان و اعضای خود در ترکيه برای کمک به اين روزنامه‌نگاران ديدار و گفت و گو کرده است.
XS
SM
MD
LG