لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

گزارشگران ویژه سازمان ملل:‌ روزنامه‌نگاران زندانی فورا آزاد شوند


چهار تن از گزارشگران ويژه سازمان ملل متحد با صدور بيانيه‌ای در ژنو از جمهوری اسلامی ايران خواستند فورا به «موج بازداشت گسترده روزنامه‌نگاران»‌ پايان دهد.
ريحانه طباطبايی،‌ علی دهقان، فاطمه ساغرچی،‌ سليمان محمدی،‌ ميلاد فدايی اصل، جواد دليری ،نسرين تخيری،‌ ساسان آقايی،‌ پژمان موسوی، اميلی امرايی، پوريا عالمی، نرگس جودکی، اکبر منتجبی، صبا آذرپيک،‌ کيوان مهرگان و حسين ياغچی روزنامه‌نگارانی هستند که بازداشت شده‌اند. مطهره شفيعی تنها روزنامه‌نگاری است که با قيد وثيقه آزاد شده است.
به گزارش سايت جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران، گزارشگر ويژه آزادی عقيده و بيان، رئيس گزارشگران گروه کاری برای حبس و بازداشت خودسرانه، گزارشگر ويژه مدافعان حقوق بشر و گزارشگر ويژه وضعيت حقوق بشر در ايران، روز سه‌شنبه هفدهم بهمن اعلام کردند که موج اخير بازداشت روزنامه‌نگاران و آن هم تنها به خاطر انجام فعاليت‌های حرفه‌ای‌شان، ناقض تعهدهای حقوق بشری بين‌المللی ايران است.
چهار گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد ابراز نگرانی کرده‌اند که بازداشت اين تعداد روزنامه‌نگار بخشی از اقدامی گسترده‌تر برای سرکوب روزنامه‌نگاران و رسانه‌های مستقل در ايران با اتهام همکاری با رسانه‌ها و سازمان‌های حقوق بشر «ضد انقلابی» خارجی باشد.
این چهار گزارشگر می‌افزایند،‌ «استفاده از اين گونه اتهام‌ها برای انجام بازداشت‌های گسترده با تعهدهای حقوق بشری بين المللی ايران کاملا مغاير است.»
گزارشگران ويژه سازمان ملل تاکيد کرده‌اند که روزنامه‌نگاران بايد بتوانند بدون ترس از آزار، دستگيری و ارعاب سخن بگويند و بنويسند.
آنها هشدار دادند: «بازداشت‌های اخير پيش از انتخابات خرداد سال آينده، می تواند باعث تشديد خودسانسوری و محدوديت زياد بر آزادی بيان و عقيده شود.»
در همين حال،‌ وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ايران در دومين اطلاعيه‌اش درباره بازداشت گروهی از روزنامه‌نگاران ايرانی در هفته گذشته، بار ديگر آنان را به ارتباط با رسانه‌های خارجی متهم کرد.
وزارت اطلاعات بار ديگر تاکيد کرد که پرونده روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده همچنان در دست پيگيری است و به‌زودی، اطلاعات ديگری در اين رابطه منتشر خواهد شد.
بازداشت روزنامه نگاران انتقاد سازمان‌های بين‌المللی از جمله عفو بين‌الملل، گزارشگران بدون مرز، ديدبان حقوق بشر،‌ کميته حفاظت از روزنامه‌نگاران و سازمان اطلاع‌رسانی و امنيت خبرنگاران ايتاليا را در پی داشته است؛ کاترين اشتون، مسئول ديپلماسی اتحاديه اروپا و دولت‌های بريتانيا و فرانسه نيز اين بازداشت‌ها را محکوم کرده‌اند.
ايران يکی از بدترين آمارها را از نظر آزادی مطبوعات در جهان دارد. گزارشگران بدون مرز در فهرست سالانه شاخص آزادی مطبوعات، ايران را از ميان ۱۷۹ کشور جهان در رتبه ۱۷۴ قرار داده است.
XS
SM
MD
LG