لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۴

«انتقال ۹ تن» اورانیوم غنی‌شده ایران به روسیه در چند روز آینده


علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز شنبه ۲۸ آذر گفت که حدود ۹ تن اورانیوم غنی شده ایران در چند روز آینده به روسیه «صادر» می‌شود؛ وی هم‌چنین از ادامه برچیده شدن سانتریفیوژها در ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی‌اکبر صالحی که در حاشیه مراسمی در تهران سخن می‌گفت، در مورد تبادل سوخت اتمی ایران افزود: «تبادل سوخت به خوبی پیش رفته‌است. ما ۱۳۷ تن کیک زرد از روسیه وارد کرده‌ایم و در چند روز آینده نیز حدود ۹ تن اورانیوم غنی شده ایران به آن کشور صادر می‌شود.»

پیش از این، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز سه‌شنبه، سوم آذرماه، گفته بود که توافق‌نامه فروش ۹ تن اورانیوم با غلظت چهار درصد ایران به روسیه امضا شده‌است و با فروش این سوخت، ایران عملاً وارد باشگاه فروشندگان خدمات غنی‌سازی اورانیوم در جهان خواهد شد.

علی‌اکبر صالحی افزوده بود که «حدود ۹ تن اورانیوم غنی‌سازی‌شده به روس‌ها می‌فروشیم، پول غنی شدن تبدیل و ماده اولیه‌اش را می‌گیریم و مابه‌ازای آن ۱۴۰ تن اورانیوم طبیعی وارد می‌کنیم که رقم بسیار بالایی است.»

پیش از این نیز معاون وزارت خارجه روسیه روز سه‌شنبه گذشته، ۲۴ آذر، گفته بود که انتقال نزدیک به ۹ تن از اورانیوم چهار درصدی ایران به آن کشور طبق برنامه تا پایان سال جاری میلادی کامل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، سرگی ریابکوف همچنین روند اجرای برجام، توافق اتمی جمهوری اسلامی با گروه ۱+۵، را «به طور کلی مثبت» ارزیابی کرده بود.

بر پایه توافق ۲۳ تیرماه بین ایران و گروه پنج به علاوه یک، تهران باید ذخیره اورانیوم غنی شده خود را به حدود ۳۰۰ کیلوگرم کاهش دهد. ایران همچنین باید با غیرفعال و انبار کردن اکثر دستگاه‌های سانتریفیوژ خود مخزن آب سنگین نیروگاه اراک را خارج کند.

تهران قبلاً به طور رسمی اعلام کرده بود که انجام تعهداتش منوط به گزارش مثبت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بسته شدن پرونده گذشته هسته‌ای‌اش موسوم به «پی‌ام‌دی» است که آژانس می‌گفت مشکوک به تحقیقات نظامی است.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سه‌شنبه گذشته، ۲۴ آذر، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن، پرونده اتهامی مربوط به تلاش‌های ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای را بست.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز گفته‌است که «به نظر می‌رسد دی ماه به عنوان ماه رفع تحریم‌ها و آغاز شرایط جدید در کشور و در منطقه باشد.»

XS
SM
MD
LG