لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۴

وزارت نیرو احتمال جیره‌بندی آب در شرایط کنونی را رد کرد


عليرضا دايمی،‌ سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نيرو، روز شنبه اعلام کرد که در حال حاضر، آب در تهران و ساير شهرهای بزرگ ايران جيره‌بندی نخواهد شد.
اين سخنان دو روز پس از قطع جريان آب در برخی از مناطق تهران و نيز بروز مشکلاتی در اين زمينه در برخی از شهرهای ايران ابراز شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فارس،‌ ‌سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نيرو گفته که در يک سال و نيم گذشته،‌ بيش از ۱۰ ميليارد متر مکعب به حجم آب‌های پشت سدهای مخزنی در ايران افزوده شده است.
اما به رغم اعلام اين خبر،‌ تهران و چند شهر ديگر ايران، مانند شيراز،‌ يزد و اصفهان از دو سه روز پيش شاهد قطع جريان آب و يا کاهش فشار آب بوده‌اند.
عليرضا دايمی در اين باره به فارس گفت که در دو هفته اخير تلاش شده است که به رغم افزايش دما هيچ منطقه‌ای از ايران نوبت‌بندی و جيره‌بندی اعمال نشود.
او اضافه کرد که تدابير ويژه و مناسبی برای تهران، مشهد، اصفهان، رشت، شيراز و تبريز به کار بسته‌ شده است که نوبت‌بندی و جيره‌بندی رخ ندهد که در کلان شهرها اين اتفاق نيفتاده است اما کاهش فشار آب را داشتيم.
به گفته آقای دايمی،‌ در جنوب و حاشيه‌های شهر تهران فشار آب کاهش می‌يابد و يک ساعت زمان می‌برد که اين فشار آب بالا برود.
در اين ميان به نوشته خبرگزاری مهر فتح‌الله معين،‌ عضو شورای شهر اصفهان،‌ از قطع آب به مدت ۲۴ ساعت در برخی محله‌های اين شهر خبر داده است.
پيشتر خبرگزاری مهر از آغاز «قطع منطقه‌ای آب» در تهران خبر داده و نوشته بود: در پی افزايش بی‌سابقه گرمای هوای تهران در روزهای اخير برخی مناطق پايتخت ايران با افت فشار آب مواجه شدند و برخی ديگر نيز برای چند ساعت قطعی کامل آب را تجربه کردند.
در اين ارتباط، به گزارش خبرگزاری ايسنا مرتضی تمدن،‌ استاندار تهران، نسبت به جيره‌بندی و قطع شدن آب هشدار داده است.
‌در همین حال،‌ سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نيرو به خبرگزاری فارس گفت که به مردم پيام داده شده است که در اين شرايط کمک کنند تا اين ۱۵ روز بگذرد و پيک مصرف کاهش پيدا کند.
به نوشته ايسنا،‌ استاندار تهران گفته است چنانچه شهروندان ۱۰ تا ۲۰ درصد مصرف روزانه خود را کاهش دهند، قطعاً به جيره‌بندی نخواهيم رسيد.
به نوشته خبرگزاری مهر،‌ شرکت آب و فاضلاب استان تهران نيز اعلام کرده است که کاهش پنج تا ۱۰ درصدی مصرف آب توسط مردم تهران و کاهش گرما به زير ۴۰ درجه به معنای عبور از مشکل خواهد بود، اما تا آن زمان مديريت آب اين شهر در حالت فوق‌العاده قرار خواهد داشت.
در اين ارتباط محمد پرورش،‌ مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، گفته است که متوسط مصرف روزانه آب در پايتخت در روزهای اخير، ۷۰۰ هزار متر مکعب افزايش يافته است.
به گفته او، متوسط مصرف روزانه آب برای هر نفر در دنيا روزانه ۱۵۰ ليتر بوده که اين ميزان در تهران ۳۲۰ ليتر است.
در اين ميان،از مصاحبه سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نيرو با خبرگزاری فارس،‌چنين بر می آيد که مشکلات در روستاها جدی است.
او گفت که در روستاهای جنوب ايران با تانکر، آب رسانی می‌شود، زيرا منابع آب بسياری از روستاها خشک شده است.
اما فقط روستاهای جنوب ايران با مشکل آب مواجه نيستند.
به گزارش خبرگزاری مهر،‌ محمدرضا براتی،‌معاون فرماندار زنجان با اشاره به اينکه ۳۰ روستای استان زنجان با بحران کم آبی مواجه هستند، گفت: اين روستاها در شبانه روز حتی ۱۰ دقيقه هم آب ندارند که استفاده کنند.
در اين حال،‌علاوه بر مشکل قطع يا کاهش فشار آب در شهرها و روستاهای ايران،‌قطع برق نيز مشکل ديگری است که برخی از خبرگزاری ها به آن اشاره کرده اند.
سايت خبرآنلاين در گزارشی تحت عنوان «تهران در محاصره کم آبی و قطع برق»‌نوشت:‌ تاثير گرما بر روی شبکه توليد و توزيع برق باعث قطعی های پی در پی و خاموشی های مستمر در تهران و باعث افزايش گلايه ساکنان تهران شده است.
اين سايت اشاره کرد که اين مشکل قطع مکرر برق تنها معطوف به تهران نيست و بسياری از شهرهای جنوبی ايران با مشکل خاموشی های مستمر مواجه هستند.
XS
SM
MD
LG