لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۵

۶۳ تن در بمباران «پایتخت» گروه خلافت اسلامی در سوریه کشته شدند


نيروی هوايی سوريه روز سه شنبه چهارم آذر مواضع گروه خلافت اسلامی در شهر رقه، پايتخت خودخوانده اين گروه در شرق کشور، را بمباران کرد.

به گفته ديده‌بان حقوق بشر سوريه،‌ در حملات هوايی ارتش سوريه ۶۳ تن کشته شدند که حداقل ۳۶ تن از آنان غير نظامی بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ اين نخستين حمله هوايی ارتش سوريه به شهر رقه پس از تصرف آن توسط گروه خلافت اسلامی در سال گذشته ميلادی است.

رامی عبدالرحمن،‌ از ديده‌بان حقوق بشر سوريه، به اين خبرگزاری گفت:‌ «ده ها تن نيز مجروح شده اند و حال بسياری از آنها وخيم است».

او با ابراز نگرانی از احتمال افزايش تعداد کشته شدگان افزود‌: «بيشتر مجروحان در دو حمله هوايی پياپی در منطقه اصلی صنعتی رقه زخمی شدند. پس از اولين بمباران، مردم برای نجات زخمی‌ها آمدند و بعد دومين حمله هوايی اتفاق افتاد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ديده‌بان حقوق بشر سوريه که مقر آن در بريتانيا است، اطلاعات خود را از طريق شبکه‌ای از منابع مستقر در مناطق مختلف سوريه به دست می‌آورد.

در تصاوير غير حرفه‌ای ويدیويی که توسط فعالان در شهر رقه گرفته شده است، چند جسد خون آلود در خيابان نزديک محل بمباران مشاهده می‌شود و يک آمبولانس به آن محل نزديک می‌شود. در اين تصاوير، امدادگران هلال احمر با لباس‌های قرمز رنگ نيز ديده می‌شوند.

در همين حال،‌ فعالان شهر رقه با محکوم کردن اين حملات، آن را «قتل عام» توصيف کردند.

گروه خلافت اسلامی در بهار پارسال و در جريان جنگ داخلی سوريه اعلام موجويت کرد. نيروهای اين گروه شهر رقه را تصرف کردند و آن را پايتخت حکومت اسلامی ناميدند.

رقه تنها مرکز استان در سوريه بود که از ابتدای جنگ داخلی در سال ۲۰۱۱ ميلادی از کنترل دولت مرکزی خارج شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ پس از تصرف شهر رقه توسط گروه خلافت اسلامی، بيشتر فعالان نهادهای مدنی اين شهر و همچنين مخالفان دولت بشار اسد يا توسط اين گروه کشته شده و يا اسير شده‌اند. بسياری از آنها نيز مجبور شدند رقه را ترک کرده و به مناطق ديگر سوريه يا ترکيه فرار کنند.

اين خبرگزاری افزود:‌ برای ماههای بسياری، نيروهای ارتش سوريه به ندرت به رقه حمله کردند و ظاهرا نيروی خود را برای حمله به ساير مناطق تحت کنترل مخالفان ذخيره کرده بودند. اما از اواخر تابستان امسال حکومت سوريه حملات هوايی به مواضع گروه خلافت اسلامی در شمال و شرق اين کشور را تشديد کرده است.

در اين ارتباط،‌ در حمله هوايی روز ششم سپتامبر،‌ ۱۵ شهريور،‌ ۵۳ تن در رقه کشته شدند که به گفته ديده‌بان حقوق بشر سوريه ۳۱ تن از آنها غيرنظامی بودند.

ائتلاف بين‌المللی به رهبری آمريکا نيز مواضع نيروهای گروه خلافت اسلامی در عراق و سوريه و همچنين شهر رقه را بمباران کرده است.

فعالان سوری می‌گويند ساکنان رقه از حملات هوايی دولت سوريه بيشتر از حملات نيروهای ائتلاف می‌ترسند چون بيشتر غيرنظاميان قربانيان حملات آنها بوده‌اند.

شهر رقه که پيش از جنگ داخلی در سوريه حدود ۲۰۰ هزار تن جمعيت داشت، ‌موقعيتی سوق الجيشی در کنار رود فرات و در نزديکی مرز کشور ترکيه دارد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه،‌ در حال حاضر جمعيت شهر رقه بين ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن است و دليل افزايش جمعيت آن، پناه بردن ساکنان برخی مناطق ديگر سوريه به اين شهر است.

XS
SM
MD
LG