لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۵

بازیکنان ایران در جام بیستم:‌ رضا قوچان‌نژاد


رقابت تنگاتنگی بین مهاجمان برای قرار گرفتن در فهرست ۲۳ نفر نهایی بود. کارلوس کی‌روش روی نام مهدی شریفی، پدیده لیگ برتر، خط کشید. رضا نوروزی مهاجم نفت را هم فقط در فهرست ۳۰ نفر قرار داد. سردار آزمون که با پیشنهاد باشگاه‌های معتبری مانند تاتنهام و آرسنال مواجه است را هم کنار گذاشت.

حتی محمدرضا خلعتبری که قابلیت بازی در چند پست مانند بال راست، چپ، هافبک نفوذی و آزاد پشت سر مهاجم را دارد نیز جایی در جمع مسافران برزیل نیافت. کی‌روش از کنار تمام این نام‌ها گذشت زیرا نسبت به مهاجم اول تیم ملی فوتبال ایران و زننده گل صعود در اولسان به کره جنوبی، اطمینان خاطر دارد.

او که نوازنده گیتار، پیانو و ویولن هم هست، ۱۳ بازی ملی دارد با ۹ گل زده. اما آخرین باری که یک مهاجم برای ایران در جام جهانی گل زده، حسن روشن در جام ۱۹۷۸ بوده. طلسمی که علی دایی، وحید هاشمیان و خداداد عزیزی هم نتوانستند بشکنند.

در بازی تدارکاتی مقابل گینه، قوچان‌نژاد توانست در هفتمین بازی پیاپی برای تیم ملی گل بزند. اما او در اردوی تدارکاتی اتریش نتوانست این آمار را تداوم ببخشد و از گشودن دروازه مونته نگرو و آنگولا بازماند.

از هشت سالگی در هلند بزرگ شده. تا سال ۲۰۰۹ تحت قرارداد هیرنوین بوده و به صورت قرضی برای باشگاه‌های مختلف بازی کرده. کاشف او مارک اوورمارس است که رضا را به شکل قرضی به باشگاه «گو اهد ایگلز» برد.

غیر از بزرگسالان در تمام رده‌های سنی پایه برای تیم ملی هلند بازی کرده. در ۲۴ سالگی که عضو تیم سنت ترویدون بلژیک بود، در حضور کارلوس کی‌روش دروازه لیرس را باز کرد. کی‌روش او را در میان موج شدید مخالفت مربیانی چون منصور پورحیدری، مهدی مناجاتی و پرویز مظلومی به تیم ملی فراخواند.

رضا قوچان‌نژاد در سال جام جهانی به چارلتون پیوست و این تیم توانست از خطر سقوط به دسته پایین‌تر رهایی یابد. او فقط یک بار برای چارلتون گل زد، بازی با لیدز یونایتد در الندرود.

در استاندارد لیژ، اولین گل خود را مقابل لوکرن زد اما گای لوزون سرمربی تیمش اعتقادی به او نداشت. پس از مدت‌ها نیمکت نشینی و گاهی سکو نشینی، مقابل به‌ورن اولین گل فصل خود را زد اما هم در جریان بازی تعویض شد و هم اینکه در بازی بعدی غایب بود. درخشش در جام جهانی می‌تواند موقعیت بهتری در باشگاه‌های معتبر اروپایی برای رضا رقم بزند.
XS
SM
MD
LG