لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۴

تغییر پر شتاب الگوی انتقال ایدز در ایران


یک مقام مسئول در سازمان بهزیستی ایران می‌گوید که تغییر الگوی ابتلا به ایدز با سرعتی شتابناک به سوی الگوی رابطه جنسی پرخطر خیز برداشته است. در همین حال به گفته رئیس مرکز پیشگیری سازمان بهزیستی ایران موج چهارم ابتلا به ایدز نیز در راه است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجید رضازاده روز دوشنبه در مراسم رونمایی از نخستین وب سایت مرکز پیشگیری ایدز گفت که ایدز در ایران رو به گسترش است.

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی در ادامه گفت که موج دوم شیوع بیماری ایدز در ایران که از طریق تزریق‌کننگان مواد مخدر آغاز شد، کنترل شد و هم اکنون کمتر از ۱۵ درصد مصرف‌کنندگان تزریقی مواد مخدر در ایران به ویروس اچ آی وی مبتلا هستند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:05 0:00
لینک مستقیم

این در حالی است که به گفته وی، اگر اقدامات پیشگیرانه صورت نمی‌گرفت این آمار به حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد می‌رسید.

رئیس مرکز پیشگیری سازمان بهزیستی در ادامه گفته است که پس از کنترل ابتلا از طریق ترزیق، ابتلا به این بیماری از طریق روابط جنسی در کشور گسترش یافت و در حال حاضر شاهد بروز علائم آن هستیم.

به گفته او، نسبت بروز موارد جدید ابتلا به ایدز از راه جنسی نسبت به سال‌های قبل رشد شتابناکی داشته و از هشت درصد به حدود ۴۰ درصد رسیده است.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی همچنین گفت در صورتی که اقدامات پیشگیرانه در ایران ارتقا نیابد شاهد بازگشت موج دوم ابتلا به ایدز خواهیم بود که بدلیل همراهی با موج سوم یا همان ابتلا از طریق روابط جنسی پرخطر، موج چهارم نام گرفته است.

به گفته او پیشنهاد این است که تجربه کنترل ایدز در موج دوم را در موج سوم نیز بکار گیریم تا موج چهارم ابتلا به ایدز مهار شود.

سازمان بهزیستی اعلام کرده که برای کاهش آسیب‌های اجتماعی اقداماتی انجام داد که از آن جمله می‌توان به راه‌اندازی ۱۵۰ مرکز کاهش آسیب ویژه معتادین تزریقی و ۲۳ باشگاه ویژه مبتلایان به اچ ای وی اشاره کرد.

آمار رسمی در ایران از وجود بیش از ۲۷ هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور خبر می‌دهد که از این تعداد حدود ۱۰ درصد زنان هستند.

  • 16x9 Image

    بنیامین صدر

    بنیامین صدر از سال ۱۳۸۰ فعالیت حرفه‌ای خود را در روزنامه‌های مختلف ایران آغاز کرد. او از سال ۱۳۹۲ به تحریریه رادیو فردا پیوست و در مدت فعالیت خود در رادیو فردا علاوه بر تهیه و اجرای برنامه‌های رادیویی، تهیه‌کننده و مجری برنامه تلویزیونی فرداگرام نیز بوده است.

XS
SM
MD
LG