لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

رئیس‌جمهور اتریش پس از بدرقه پرز، دعوت سفر به ایران را پذیرفت


تنها یک روز پس از پایان سفر رسمی سه روزه شیمون پرز، رئیس‌جمهور اسرائیل، به اتریش و گفت‌وگوهایش با مقامات ارشد این کشور، از جمله هاینس فیشر رئیس‌جمهور اتریش، دفتر ریاست جمهوری اتریش تأیید کرد که آقای فیشر به عنوان نخستین رهبر یک کشور غربی به ایران سفر خواهد کرد.

همزمانی اعلام خبر پذیرش دعوت از آقای فیشر برای سفر به تهران با پایان دیدار آقای پرز از وین، این ارزیابی را مطرح می‌کند که اتریش سیاست اسرائیل در زمینه تشدید فشار سیاسی و اقتصادی بر ایران به خاطر برنامه اتمی این کشور را چندان قبول ندارد.

اعلام پذیرش اصولی دعوت روحانی از فیشر برای سفر به تهران در حالی است که خبرگزاری رویترز یادآور شد یک روز پیش از آن، رئیس‌جمهور اتریش در کنفرانس خبری در کنار شیمون پرز در حالی ایستاده بود که آقای پرز خواهان «تشدید فشار بر تهران بر سر برنامه هسته‌ای ایران» شد.

شیمون پرز در سفر سه روزه هفته گذشته خود به اتریش، با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز درباره پرونده هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرد.

به تازگی نیز اعلام شده بود که سباستین کورتز، وزیرخارجه اتریش، در حالی برنامه سفر خود به ایران را تنظیم کرده که در سر راه این سفر، حاضر به دیدار از اسرائیل نشده است. اما در پی انتقادهایی که اسرائیل از وزیر خارجه اتریش مطرح کرد، وی سفر به اسرائیل را نیز در برنامه دیدار خود از خاورمیانه گنجاند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دفتر ریاست جمهوری اتریش چهارشنبه سیزدهم فروردین تأیید کرد که هاینس فیشر رئیس‌جمهور این کشور، به دعوت حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران پاسخ داده و به ایران خواهد رفت، هرچند که موعد دقیق سفر هنوز تعیین نشده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به تازگی از سفرهای برخی از مقامات غربی به ایران ابراز ناخشنودی کرد و به‌ویژه از اینکه کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در روزهای هشتم تا دهم مارس به ایران رفت، از او انتقاد کرد.

تأیید سفر رئیس‌جمهور اتریش به ایران در حالی است که دیدار رهبری از یک کشور غربی از ایران در ۱۰ سال گذشته سابقه نداشت.

در هشت سال ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، سران کشورهای غربی به ایران نرفتند و اتریش که زادگاه هیتلر بوده، از هر نوع مراوده در سطوح بالا با دولت احمدی‌نژاد، به ویژه نظر به رویه احمدی‌نژاد در انکار هولوکاست و فراخوان به محو اسرائیل از نقشه جغرافیا، به شدت دوری می‌کرد.

رئیس‌جمهور پیشین اتریش توماس کلستیل، دو بار در سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۴، زمانی که محمد خاتمی رئیس‌جمهور ایران بود، به تهران سفر رسمی کرد و همکاری اقتصادی و بازرگانی و مراودات تجاری میان دو کشور گسترش یافت، که بعدها بخش بزرگی از این همکاری‌ها و مبادله‌های بازرگانی، در نتیجه تحریم‌های جهانی و تحریم‌های یکجانبه اتحادیه اروپا علیه ایران، محدود شد.

انتقادهای شدید اسرائیل از اتریش در سال‌های گذشته، در محدود شدن چشمگیر میزان همکاری‌های تهران-وین نقش مهمی داشته است.

واردات اتریش از ایران در سال ۲۰۱۳، با کاهش ۸۷ درصدی تنها به ۱۶ میلیون یورو (۲۲ میلیون دلار) محدود شد و صادرات این کشور به ایران نیز با کاهش ۱۵ درصدی، به ۱۸۵ میلیون دلار رسید.

به گزارش رویترز، همراه با رئیس‌جمهور اتریش، احتمالاً هیئتی بلندپایه از بازرگانان این کشور نیز برای بررسی زمینه‌های دوران تازه‌ای از همکاری تجاری با ایران، به تهران خواهند رفت.

در کنار اهمیت مناسبات سیاسی و اقتصادی اتریش با ایران، این کشور اروپایی به دلیل میزبانی مذاکرات جامعه هسته‌ای میان پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان با ایران اهمیت بیشتری یافته است.

وین در هفته‌های گذشته محل دو دور از مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی بوده و قرار است، روزهای نوزدهم و بیستم فروردین نیز دور سوم از این گفت‌وگوها در وین ادامه یابد.

با وجود این، سفر قریب‌الوقوع سباستین کورتز و سپس دیدار هاینس فیشر از ایران در حالی صورت می‌گیرد که دیداری که ماه گذشته کاترین اشتون در سفارت اتریش در تهران با خانم گوهر عشقی و چند زن فعال عرصه حقوق بشر ایران انجام داد، موجی از خشم را در میان اصولگرایان ایران در پی آورده است.

دیدار کاترین اشتون با خانم عشقی، مادر ستار بهشتی وبلاگ‌نویس کارگری که یک سال و نیم پیش بر اثر شکنجه در بازداشتگاهی در تهران کشته شد و زنان دیگر فعال حقوق بشر، در روز هشتم مارس، روز جهانی زن، انجام شده بود.

در کنار اصولگرایان، وزارت امور خارجه ایران نیز به سفارت اتریش نسبت به میزبانی این دیدار ابراز ناخشنودی کرده و هشدار داده بود.

با وجود این، رویترز ارزیابی کرده است که این اقدام سفارت اتریش، بر اشتیاق دو طرف ایرانی و اتریشی در گسترش مناسبات، اثر چندانی نداشته باشد.

رویترز حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران را در نشست اخیر یک ساعت و نیمه با اعضای پارلمان اتریش، برای بحث در مورد مناسبات دو کشور، نشان از علاقه‌مندی ایران به تقویت سریع‌تر روابط دوجانبه، دانسته است.

به گزارش رویترز، نظر به ظرفیت بالای اقتصاد ایران و بویژه شمار چشمگیر جوانان در میان جمعیت ۷۶ میلیون نفری این کشور و لزوم بهبود زیرساخت های ایران پس از دوره سخت تحریم‌ها، شرکت‌های غربی و به ویژه کمپانی‌های اتریشی، به بازگشت به ایران چشم دوخته‌اند.
XS
SM
MD
LG